Investigation of Purchase Habits Related to Food Private Labels

Keywords: food retail, private label, consumer behaviour

Abstract

Private labels are gaining ground in almost all product categories today, especially in the food trade. In the case of food, the share and penetration of private labels has been a success story for food retailers worldwide, and in Europe their market share has been steadily increasing in recent years. Although they were initially seen as a low-cost alternative for consumers, many retailers have now recognised their potential to differentiate themselves from their competitors and increase profits. With private labels, businesses can differentiate themselves more easily from their competitors and increase their profits due to their high margin content.

The present paper focuses on presenting some partial results of a broader research, with the primary aim of highlighting the role and place of private brands in consumer decisions. We conducted primary, quantitative research using survey methods. We investigated the attitudes, attitudes, and knowledge of the respondents towards private brands in comparison to manufacturer brands. We investigated the circumstances of purchase and the factors influencing the purchase decision-making process among groups with different socio-demographic characteristics.

Our research results are mostly in harmony with the literature and secondary research, with no significant differences. Overall, it can be concluded that Hungarian consumers are willing to buy private brands and are familiar with them when purchasing food.

Author Biographies

Éva Pólya, Budapest Business University, Faculty of International Management and Business, Department of Marketing

College associate professor

Ibolya Rózsa Pénzes, Wekerle Business School

College professor

References

Balló, Zs., 2009., A kereskedelmi márkás termékek további növekedésének fogyasztói befolyásoló tényezői a magyarországi napi fogyasztási cikkek piacán. Marketing&Menedzsment, 43(4), 59-68.

Balló, Zs., 2013. A hazai kereskedelmi márkák vásárlói magatartását befolyásoló tényezőinek vizsgálata a napi fogyasztási cikkek piacán [egyetemi doktori disszertáció] Gödöllő: Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola, Szent István Egyetem, Elérhető: https://archive2020.szie.hu//file/tti/archivum/Ballo_Zsofia_ertekezes.pdf

Bauer, A. & Agárdi, I., 2000. Az élelmiszer-kereskedelem fejlődési irányai az Európai Unióban, Marketing & Menedzsment. 34(3), 4-7.

Dick, A., Jain, A. & Richardson, P., 1995. Correlates of store brand proneness: some empirical observations, Journal of Product and Brand Management 4(4) 8-15. http://dx.doi.org/10.1108/10610429510097663

Gyöngyösi, B., 2022. Vallottak az áruházláncok: így alakította át a vásárlási szokásainkat a magas infláció. Világgazdaság. 2022. https://www.vg.hu/kiskereskedelem/2022/07/atalakitotta-a-vasarlasi-szokasainkat-a-magas-inflacio

Sztupár, A., 2020. A többi európaihoz képest a németek arányosan kevesebbet költenek a hagyományos bolti kiskereskedelemben. GfK tanulmány a 2019-es európai kiskereskedelemről.

Juhász, A., Jankuné Kürthy Gy., König, G., Stauder M. & Tugonyiné Nechai V., 2010. A kereskedelmi márkás termékek gyártásának hatása az élelmiszer-kiskereskedelemre és beszállítóira. Budapest: Agrárgazdasági Kutató Intézet.

Kelemen, Z., 2010. A magyar fogyasztói attitűd az előnyalapú saját márkákkal szemben. In: Új marketing világrend MOK 16. országos konferenciája, 2010. augusztus 26-27. Budapest: Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola.

Kenesei, Zs., 2002., A kiskereskedelem lehetőségei a vásárlók bolthűségének megtartásában. Vezetéstudomány, 33(2) 20-28.

Kotler, P. & Keller, K. L., 2019. Marketing Management, 15th ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education Limited

Kumar, N. & Steenkamp, J. B., 2007. Private Label Strategy. Boston, MA.: Harvard Business School Press

Kwon, K. N., Lee, M.-H. & Kwon, Y. J., 2008. The effect of perceived product characteristics on private brand purchases. Journal of Consumer Marketing, 25(2), 105-114. DOI: 10.1108/07363760810858846

Lassoued, R. & Hobbs, J. E., 2015. Consumer confidence in credence attributes: the role of brand trust, Food Policy, 52 (April) 99-107. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2014.12.003

Lymperopoulos, C., Chaniotakis, I. E. & Rigopoulou, I. D., 2010. Acceptance of detergent-retailbrands: the role of consumer confidence and trust, International Journal of Retail & Distribution Management 38(9), 719-736. https://doi.org/10.1108/09590551011062457

Stiftung Warentest, 2023. Stiftung Warentest compares branded products and own brands. 24 Hours Worlds, 2023. https://24hoursworlds.com/economy/347076/?__cf_chl_tk=XOIrbhJLSgtFf.4BNcKib4.2w2gwEQVLMDHgmpkBsRg-1682876998-0-gaNycGzNDBA

termexmix.hu, 2018. Fellendülőben a kereskedelmi márkák. https://termekmix.hu/magazin/kutatas/759-fellenduloben-a-kereskedelmi-markak

termekmix.hu, 2021. Erősödik a saját márkák jelenléte. https://termekmix.hu/magazin/kereskedelem/5156-erosodik-a-sajat-markak-jelenlete

termekmix.hu, 2022. A fogyasztók által keresett márkákká váltak a saját márkák. https://termekmix.hu/magazin/kutatas/6322-a-fogyasztok-altal-keresett-markakka-valtak-a-sajat-markak

Tisza, A., 2017. Gfk: rendületlenül nő a saját márkák piacrésze. https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2405078/cms-pdfs/fileadmin/user_upload/country_one_pager/hu/documents/20170614_gfk_kereskedelmi_markak_2017.pdf

trademagazin.hu, 2020. Magazin. A saját márka fellegvára Európa. https://trademagazin.hu/hu/a-sajat-marka-fellegvara-europa/

Van Loo, E.J., Minnens, F. & Verbeke,W., 2021. Consumer Preferences for Private Label Brand vs. National Brand Organic Juice and Eggs: A Latent Class Approach, Sustainability 13, 7028. https://doi.org/10.3390/su13137028

Published
2023-10-31
How to Cite
Pólya Éva, & PénzesI. R. (2023). Investigation of Purchase Habits Related to Food Private Labels. Multidisciplinary Challenges, Diverse Responses - Journal of Management and Business Administration, 104-128. https://doi.org/10.33565/MKSV.2023.KSZ.02.05