Investigation of Purchase Habits Related to Food Private Labels
Abstract
Private labels are gaining ground in almost all product categories today, especially in the food trade. In the case of food, the share and penetration of private labels has been a success story for food retailers worldwide, and in Europe their market share has been steadily increasing in recent years. Although they were initially seen as a low-cost alternative for consumers, many retailers have now recognised their potential to differentiate themselves from their competitors and increase profits. With private labels, businesses can differentiate themselves more easily from their competitors and increase their profits due to their high margin content.
The present paper focuses on presenting some partial results of a broader research, with the primary aim of highlighting the role and place of private brands in consumer decisions. We conducted primary, quantitative research using survey methods. We investigated the attitudes, attitudes, and knowledge of the respondents towards private brands in comparison to manufacturer brands. We investigated the circumstances of purchase and the factors influencing the purchase decision-making process among groups with different socio-demographic characteristics.
Our research results are mostly in harmony with the literature and secondary research, with no significant differences. Overall, it can be concluded that Hungarian consumers are willing to buy private brands and are familiar with them when purchasing food.
References
Balló, Zs., 2009., A kereskedelmi márkás termékek további növekedésének fogyasztói befolyásoló tényezői a magyarországi napi fogyasztási cikkek piacán. Marketing&Menedzsment, 43(4), 59-68.
Balló, Zs., 2013. A hazai kereskedelmi márkák vásárlói magatartását befolyásoló tényezőinek vizsgálata a napi fogyasztási cikkek piacán [egyetemi doktori disszertáció] Gödöllő: Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola, Szent István Egyetem, Elérhető: https://archive2020.szie.hu//file/tti/archivum/Ballo_Zsofia_ertekezes.pdf
Bauer, A. & Agárdi, I., 2000. Az élelmiszer-kereskedelem fejlődési irányai az Európai Unióban, Marketing & Menedzsment. 34(3), 4-7.
Dick, A., Jain, A. & Richardson, P., 1995. Correlates of store brand proneness: some empirical observations, Journal of Product and Brand Management 4(4) 8-15. http://dx.doi.org/10.1108/10610429510097663
Gyöngyösi, B., 2022. Vallottak az áruházláncok: így alakította át a vásárlási szokásainkat a magas infláció. Világgazdaság. 2022. https://www.vg.hu/kiskereskedelem/2022/07/atalakitotta-a-vasarlasi-szokasainkat-a-magas-inflacio
Sztupár, A., 2020. A többi európaihoz képest a németek arányosan kevesebbet költenek a hagyományos bolti kiskereskedelemben. GfK tanulmány a 2019-es európai kiskereskedelemről.
Juhász, A., Jankuné Kürthy Gy., König, G., Stauder M. & Tugonyiné Nechai V., 2010. A kereskedelmi márkás termékek gyártásának hatása az élelmiszer-kiskereskedelemre és beszállítóira. Budapest: Agrárgazdasági Kutató Intézet.
Kelemen, Z., 2010. A magyar fogyasztói attitűd az előnyalapú saját márkákkal szemben. In: Új marketing világrend MOK 16. országos konferenciája, 2010. augusztus 26-27. Budapest: Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola.
Kenesei, Zs., 2002., A kiskereskedelem lehetőségei a vásárlók bolthűségének megtartásában. Vezetéstudomány, 33(2) 20-28.
Kotler, P. & Keller, K. L., 2019. Marketing Management, 15th ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education Limited
Kumar, N. & Steenkamp, J. B., 2007. Private Label Strategy. Boston, MA.: Harvard Business School Press
Kwon, K. N., Lee, M.-H. & Kwon, Y. J., 2008. The effect of perceived product characteristics on private brand purchases. Journal of Consumer Marketing, 25(2), 105-114. DOI: 10.1108/07363760810858846
Lassoued, R. & Hobbs, J. E., 2015. Consumer confidence in credence attributes: the role of brand trust, Food Policy, 52 (April) 99-107. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2014.12.003
Lymperopoulos, C., Chaniotakis, I. E. & Rigopoulou, I. D., 2010. Acceptance of detergent-retailbrands: the role of consumer confidence and trust, International Journal of Retail & Distribution Management 38(9), 719-736. https://doi.org/10.1108/09590551011062457
Stiftung Warentest, 2023. Stiftung Warentest compares branded products and own brands. 24 Hours Worlds, 2023. https://24hoursworlds.com/economy/347076/?__cf_chl_tk=XOIrbhJLSgtFf.4BNcKib4.2w2gwEQVLMDHgmpkBsRg-1682876998-0-gaNycGzNDBA
termexmix.hu, 2018. Fellendülőben a kereskedelmi márkák. https://termekmix.hu/magazin/kutatas/759-fellenduloben-a-kereskedelmi-markak
termekmix.hu, 2021. Erősödik a saját márkák jelenléte. https://termekmix.hu/magazin/kereskedelem/5156-erosodik-a-sajat-markak-jelenlete
termekmix.hu, 2022. A fogyasztók által keresett márkákká váltak a saját márkák. https://termekmix.hu/magazin/kutatas/6322-a-fogyasztok-altal-keresett-markakka-valtak-a-sajat-markak
Tisza, A., 2017. Gfk: rendületlenül nő a saját márkák piacrésze. https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2405078/cms-pdfs/fileadmin/user_upload/country_one_pager/hu/documents/20170614_gfk_kereskedelmi_markak_2017.pdf
trademagazin.hu, 2020. Magazin. A saját márka fellegvára Európa. https://trademagazin.hu/hu/a-sajat-marka-fellegvara-europa/
Van Loo, E.J., Minnens, F. & Verbeke,W., 2021. Consumer Preferences for Private Label Brand vs. National Brand Organic Juice and Eggs: A Latent Class Approach, Sustainability 13, 7028. https://doi.org/10.3390/su13137028
