Online üzleti modellek a gyakorlatban: weboldalak és mobilalkalmazások elemzése

Kulcsszavak: üzleti modell, online, digitalizáció

Absztrakt

Az üzleti modellek leírják, hogyan teremt értéket egy vállalat. A mai világban a legtöbb szervezet számára elkerülhetetlen digitalizáció a szervezetek belső működésének változását eredményezi, mely egyben növeli a működési hatékonyságukat is. Az új technológiák átalakítják a vállalati működést és a hagyományos üzleti modellek helyett online üzleti modellek jelennek meg, jelentős részben diszruptív innovációval. A kutatás számba veszi az online üzleti modellek eddigi rendszerezéseit a célból, hogy meghatározza, milyen online üzleti modellek léteznek. Bemutatásra kerül egy saját online üzleti modell rendszerezés, mely teljeskörűen és logikusan rendszerezi azokat, tíz fő online üzleti modell típust eredményezve. A rendszerezés tesztelése során első lépésben összevetésre kerül a szakirodalomban fellelhető online üzleti modellekkel, második lépésben pedig a gyakorlatban használt modellekkel. Ez utóbbi két, összesen 700 mintaszámú adattbázis manuális elemzésével történik mely során vizsgálatra kerül az online üzleti modellek használatának gyakorisága is, megválaszolva azt a kérdést is, hogy létezik-e leggyakrabban használt online üzleti modell. A kutatás megmutatja, hogy a leggyakrabban alkalmazott online üzleti modell a szellemi tulajdon gazda, mely arányaiban az alkalmazott online üzleti modelleknek több, mint felét adja a vizsgált mintákban. A kutatás eredményei jól hasznosíthatók az online piacra belépni szándékozó vállalatok számára.

Információk a szerzőről

Roland Schmuck, Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar
Egyetemi docens   

Hivatkozások

Acciarini, C.; Cappa, F.; Boccardelli, P. & Oriani, R., 2023. How Can Organizations Leverage Big Data to Innovate Their Business Models? A Systematic Literature Review. Technovation, 123, 102713, 1-18. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2023.102713

Alexa, 2019. Alexa Top 500. http://www.alexa.com/topsites, adatbázis dátuma: 2019. június 6.

Anderson, C., 2007. Hosszú farok. A végtelen választék átírja az üzlet szabályait. Budapest: HVG könyvek

Apple, 2019. iTunes Charts. https://www.apple.com/itunes/charts/free-apps/ és https://www.apple.com/itunes/charts/paid-apps/, letöltve 2019. június 6.

Atkinson, R.D., Ezell, S.J., Andes, S.M., Castro, D.D. & Bennett, R. (2010). The Internet Economy 25 Years after .com. Transforming Commerce & Life. The Information Technology & Innovation Foundation.

Benke, M., 2018. A motiváció és tanulás kapcsolatának vizsgálata: fókuszban az önmeghatározás elmélet. [egyetemi doktori disszertáció] Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar

Benke, M. (2020). Tanuláselméletek és összehasonlításaik: Learning Theories And Their Comparison. Közép-Európai Közlemények, 13(3), 181–215. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/vikekkek/article/view/33025

Bresciani, S., Huarng, K.H., Malhotra, A. & Ferraris, A., 2021. Digital Transformation as a Springboard for Product, Process and Business Model Innovation. Journal of Business Research, 128 (february): 204-210. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.02.003

Brynjolfsson, E. & Mcafee, A., 2014. The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New York, N.Y.:W.W. Norton & Company, Inc.

Caputo, A., Pizzi, S., Pellegrini, M.M. & Dabić, M., 2021. Digitalization and Business Models: Where Are We Going? A Science Map of the Field. Journal of Business Research. 123: 489-501., https://www.doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.09.053

Christensen, C. M., Raynor, M. E., & McDonald, R., 2015. What is Disruptive Innovation? Harvard Business Review, 93(12), 44-53.

Consumano, M.A., Yoffie, D.B. & Gawer, A., 2020. Future of Platforms. MIT Sloan Management Review, Special Issue on Disruption 2020: 61304

Costello, 2020. How Many Apps Are in the App Store? [online] https://www.lifewire.com/how-many-apps-in-app-store-2000252 dátuma: [2024.02.28.]

Deloitte, 2014. Industry 4.0: Challenges and Solutions for the Digital Transformation and Use of Exponential Technologies

Deloitte, 2017. Understanding talent, technology and transformation: Digital Disruption Index. 2017. november

Dumagan, J., Gill, G. & Ingram, C., 2003. Industry-Level Effects of Information Technology Use on Overall Productivity. Chapter 4. Digital Economy 2003. Economic & Statistics Administration, U.S. Dept. of Commerce (2003 december), 45-60.

Eisenmann, T.R., 2002. Internet Business Models. Text and Cases. McGraw-Hill.

Fitzgerald, M., Kruschwitz, N.; Bonnet, D. & Welch, M., 2013. Embracing Digital Technology: A New Strategic Imperative. MIT Sloan Management Review. Research Report 2013.

Gong, C. & Ribiere, V., 2021. Developing a unified definition of digital transformation. Technovation, 102: 102217, https://www.doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102217

Hartvig, Á.D., Madari, Z.; Pap, Á.; Wimmer, Á. & Oroszné Csesznák, A., 2023. A digitalizáció hatása a vállalati hozzáadott értékre Magyarországon. Közgazdasági Szemle 70(június): 672-689. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.6.672

Hornyák, M., Kruzslicz, F. & Lányi, B., 2023. A kis- és középvállalatok digitális transzformációja – az online jelenlét és a versenyképesség összefüggései. Közgazdasági Szemle, 70(május), 517-543. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.5.517

Ismail, M.H., Khater, M. & Zaki, M., 2018. Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? University of Cambridge. Working paper.

Kane, G.C., Doug, P. & Phillips, A.N., 2015. Strategy, Not Technology, Driver Digital Transformation. MIT Sloan Management Review and Deloitte University Press, 2015. július

Katona, A., Birkner, Z., Németh, K. & Péter, E., 2023. Ipari digitalizációra való felkészülés eltérő méretű hazai cégeknél. Vezetéstudomány, 54(6), 47-59. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.06.04

Kaufman, I. & Horton, C., 2015. Digital Transformation: Leveraging Digital Technology with Core Values to Achieve Sustainable Business Goals. European Financial Review, 2014 december - 2015 január: 63-67.

Laudon, K.C. & Traver, C.G., 2004. E-commerce. Business. Technology. Society. 2nd Edition, Pearson, USA

Łęgowik-Świącik, S., 2023. Creating the Value Network and Converting the Business Model of Technological Companies. Scientific Papers of Silesian University of Technology Organization and Management Series, 183: 285-301.

Leipzig, T. von.; Gamp, M., Manz, D., Schöttle, K., Ohlhausen, P., Oosthuizen, G.; Palm, D. & von Leipzig, K. (2017). Initialising Customer-Orientated Digital Transformation in Enterprises. Procedia Manufacturing, 2017(8), 517–524. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.02.066

Liu, D.-Y., Chen, S.-W. & Chou, T.-C., 2011. Resource Fit in Digital Transformation: Lessons Learned from the CBC Bank Global e-Banking Project. Management Decision. 49(10), 1728–1742. https://doi.org/10.1108/00251741111183852

Lone, S. & Weldevreden, J.W.J., 2023. European E-Commerce Report 2023. Amszterdam/Brüsszel: Amsterdam University of Applied Sciences & Ecommerce Europe

Malone, T.W., Yates, J. & Benjamin, R.I., 1987. Electronic Markets and Electronic Hierarchies. Communications of the ACM, 30(6), 484-497. https://doi.org/10.1145/214762.214766

Malone T.W., Weill, P., Lai, RK., D’Uro V.T., Herman G., Apel, T.G. & Woerner, S.W., 2006. Do Some Business Models Perform Better than Others? MIT Sloan School of Management, MIT Sloan Working Paper 4615-06, 2006. május

Móricz, P., 2009. Élenjáró magyarországi internetes vállalkozások fejlődése az üzleti modell nézőpontjából. [egyetemi doktori disszertáció] Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástani Doktori Iskola

Mursalzade, H., Molnár, L. & Saraswatei, H.S., 2023. Digitalization and Value Co-Creation in the Context of Social Entrepreneurship. Vezetéstudomány 54(11): 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.11.01

Nemeslaki A.; Urbán Zs. & Trestyén, A., 2008. Alapvető e-business modellek működése és magyarországi elterjedtségük. Vezetéstudomány 39(12), 4-15., 2008. december https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2008.12.01

Nemeslaki, A., 2012. Vállalati internetstratégia. Akadémiai Kiadó, Budapest

Nicholas, T., 2003. Why Schumpeter was Right: Innovation, Market Power, and Creative Destruction in 1920s America. The Journal of Economic History, 63(4), 1023-1058., 2003. december. https://dx.doi.org/10.1017/S0022050703002523

Obermayer, N., Máhr, T. & Banász, Z., 2023. A digitalizáció társadalmi hatásainak vizsgálata hazai szakértők véleményének tükrében. Vezetéstudomány, 54(6), 32-46. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.06.03

Porter, M.E. & Millar, V.E., 1985. How Information Gives You Competitive Advantage. Harvard Business Review, 63(4), 2-13

PwC, 2016. Industry 4.0: Building the Digital Enterprise. 2016 Global Industry 4.0 Survey

Rappa, M., 2002. Managing the Digital Enterprise - Business Models on the Web.

Rojko, K.; Erman, N. & Jelovac, D., 2020. Impacts of the Transformation to Industry 4.0 in the Manufacturing Sector: The Case of the U.S. Organizacija, 53(4): 287-305., https://www.doi.org/10.2478/orga-2020-0019

Ruzsa, Cs., 2018. "Z" generáció fő jellemzői és a várható munkerő-piaci kihívások. Közép-Európai Közlemények, 11(3): 149-157.

Ruzsa, Cs., 2019. Industry 4.0 – Expected Technological Impacts on Companies. In: Simic, M.L. & Crnkovic, B. (szerk.) 8th International Scientific Symposium „Economy of eastern Croatia – vision and growth”: 1344-1355.

Sahri, Z. & Halim, Z., 2023. Bibliometric Analysis of Online Digital Business for Indigenous and Ethnic Community Using VOSViewer. Journal of Islamic, Social, Economics and Development, 8(57), 120-136. https://doi.org/10.55573/JISED.085712

Schmuck, R., 2013. Factors Affecting the Online Economy on a Regional Basis. Regional Formation and Development Studies, 3(11): 217-224. https://doi.org/10.15181/rfds.v11i3.624

Schmuck, R., 2015. Online üzleti modellek. [egyetemi doktori disszertáció]. Pécsi Tudományegyetem Gazdálkodástani Doktori Iskola.

Schmuck, R., 2017. Online üzleti modellek vizsgálata Magyarországon. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat: A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására közleményei, 9(2): 197-202. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/taylor/article/view/13117

Schmuck, R., 2019. Vállalati stratégiák a virtuális térben. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat: A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására közleményei, 11(1): 73-83. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/taylor/article/view/22000

Schmuck, R., 2021a. The definition of the business model concept. Közgazdász Fórum. 23(144): 39-58.

Schmuck, R., 2021b. The Use of Online Business Models. Procedia Manufacturing, 54: 45-51. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2021.07.008

Schmuck, R., 2021c. Formulating Your Business Model: Does It Stand the Elevator Test? Academia Letters 442: 1-5. https://doi.org/10.20935/AL442

Schmuck, R., 2023. Comparison of the use of ICT resources of ISO 9001 certified SMEs and non-certified SMEs in Hungary. Int. J. Productivity and Quality Management, 38(4): 545-562, https://www.doi.org/10.1504/IJPQM.2021.10041082

Statista, 2024. eCommerce- Worldwide. [online] https://www.statista.com/outlook/emo/ecommerce/worldwide [2024.02.28.]

Tapscott, D., 2011. Rethinking Strategy in a Networked World (or Why Michael Porter is Wrong about the Internet). Strategy+Business, Issue 24, 2011 harmadik negyedév.

Tekic, Z. & Koroteev, 2019. From disruptively digital to proudly analog: A holistic typology of digital transformation strategies. Business Horizons, 62(6): 683-693., https://www.doi.org/10.1016/j.bushor.2019.07.002

Timmers, P., 1998. Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets, 8(2), 3-8. https://dx.doi.org/10.1080/10196789800000016

Weill, P. & Vitale, M., 2001. Place to Space – Migrating to eBusiness Models. Harvard Business School Press, Boston.

Zaušková, A., Kusá, A., Kubovics, M., Ščepková, S. & Urmínová, M., 2022. Current State and Prediction of the Future of Digitization As a Part of Industry 4.0. Serbian Journal of Management, 17(1), 111-123. https://dx.doi.org/10.5937/sjm17-36468

Megjelent
2024-06-30
Hogyan kell idézni
SchmuckR. (2024). Online üzleti modellek a gyakorlatban: weboldalak és mobilalkalmazások elemzése. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok - Gazdálkodás- és Szervezéstudományi folyóirat , (1), 82-114. https://doi.org/10.33565/MKSV.2024.01.04