Disszonáns örökségek

  • Andrea Hübner Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Pedagógia Tanszék
Kulcsszavak: disszonáns/vitatott örökség, identitás, emlékezet, elképzelt helyek, érzelmek, közösségek

Absztrakt

Interdiszciplináris írásomban az úgynevezett disszonáns vagy vitatható örökségek tanulmányozhatóságának elméleti kereteit vizsgálom. Ahhoz, hogy az egymásnak ellentmondó tartalmú helyek, hagyományok, vagy tárgyak jelentéseit ki lehessen bontani, az identitáselméletek, az emlékezetelméletek és a helyelméletek, különösen az un. elképzelt helyek elmélete felől érdemes közelíteni az érzelmek pszichológiai vizsgálatának keretében a látogatók és a helyi közösségek tekintetében a multidimenzionális vs. eurocentrikus történettudományi megfontolásokat figyelembe véve.

Információk a szerzőről

Andrea Hübner, Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Pedagógia Tanszék

Tanársegéd

Hivatkozások

Antal, E., 2018. Limes Székelyföldön: lehetünk-e büszkék a római örökségre? https://liget.ro/eletmod/limes-szekelyfoldon-buszkek-lehetunk-e-a-romai-oroksegre#

Assmann, J., 1992. Das Kulturelle Gedächtnis.Schrift,Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. Verlag C.H.Beck, München https://www.jstor.org/stable/j.ctv1168jkj

Bagnall, G., 2003. Performance and performativity at heritage sites. Museum and Society, 1(2), 87-103. https://doi.org/10.29311/mas.v1i2.17

Bonardi, C. & Roussiau, N., 1999. Les représentations sociales. Paris: Dunod.

Bond, G. C. & Gilliam, A., 1994. Social construction of the past: Representation as power, ed. George Clement Bond and Angela Gilliam. London: Routledge https://doi.org/10.4324/9780203754412

Braudel, F., 1949. La Méditerranée et le Monde Méditerranéen à l’époque de Philippe II. https://doi.org/10.2307/1790692

Bruner, E. M. & Gorfain, P., 1983. Dialogic narration and the paradoxes of Masada. In: Bruner, E. M. (ed.), Text, play, and story: The construction and reconstruction of self and society, pp. 56–79. Washington, DC: American Ethnological Society. https://doi.org/10.1525/ae.1985.12.2.02a00150

Kenneth, C., 1969. Civilization: Personal View 1969

Campbell, S., 2006. Our Faithfulness to the Past: Reconstructing Memory Value. Philosophical Psychology, 19(3), 361-380. https://doi.org/10.1080/09515080600690573

Duncan, J. & Gregory, D. (eds.), 1999. Writes of Passage. Reading Travel Writing. Routledge, London and New York. https://doi.org/10.4324/9780203054543

Frankopan, P., 2015. Silkroads Vintage. Reprint edition. https://doi.org/10.14795/j.v5i3.342

Graburn, N. H. H. & Barthel-Bouchier, D., 2001. Relocating the tourist. International Sociology, 16, 147–158. https://doi.org/10.1177/0268580901016002001

Gregory, D., 1994. Geographical Imaginations. Sage Books. https://doi.org/10.4135/9781446213742.n20

Haraway, D., 1984. Teddy bear patriarchy: Taxidermy in the garden of Eden, New York City, pp. 1908–1936. https://doi.org/10.21825/documenta.81903

Harvey, D., 1990. Between Space and Time:Reflections ont he Geographical Imagination.in.Annals of the Association of American Geographers vil. 80(3), 418-434. https://doi.org/10.4324/9781315832555-32

Hobsbawm, E., 1983. Introduction: Inventing traditions. In: Hobsbawm, E. & Ranger, T. (eds.) The invention of tradition, pp. 1–14. Cambridge, MA: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9781107295636.001

Lowenthal, D., 1985. The Past is a Foreign Country. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9781139024884

MacKenzie, R. & Stone, P., 1990. Introduction: The concept of the excluded past. In: Stone, P. & MacKenzie, R. (eds.) The excluded past. Archaeology in education, pp. 1–14. One World Archaeology. London: Unwin Hyman. https://doi.org/10.1525/aa.1991.93.4.02a00540

Morton, A., 2013. Emotion and Imagination. Cambridge: Polity. https://doi.org/10.1093/analys/anu070

Morgan, K., 2000. George Wasington and the Problem of Slavery. Journal of American Studies 34(2) https://doi.org/10.1017/s0021875899006398

Moscovici, S., 1984. The Phenomenon of Social Representations. In: Farr, R. M. & Moscovici, S. (eds.) Social Representations. Blackwell Publishers

Opoku, K., 2008. Ten essential points on the continued detention of the Benin bronzes by European and American museums. http://www.modernghana.com/news/184756/50/ten-essential-points-onthe-continued-detention-of.html.

Pine, J. & Gilmore, J. H., 1999. Experience Economy: past, present and future. In: Sundbo, J. & Sørensen, F. (eds.) Handbook on the Experience Economy. Harvard Business School Press. pp. 21-44. https://doi.org/10.4337/9781781004227.00007

Said, E., 1978. Orientalism. Pantheon Books. https://doi.org/10.1017/s0026318400007185

Said, E., 2000. Invention, Memory, and place. Critical Inquiry 26(2). https://doi.org/10.1086/448963

Scott, M., 2016. Ancient worlds: a global history of antiquity. Hachette UK. https://doi.org/10.1353/clw.2018.0048

Sevcenko, L., 2002. Activating the past for civic action: the international coalition of historic site museums of conscience. The George Wright Forum, 19(4) 55–64. http://www.jstor.org/stable/43597827

Silverman, H. & Ruggles, D. F., 2007. Cultural Heritage and Human Rights. In: Silverman, H., Ruggles, D.F. (eds.), Cultural Heritage and Human Rights. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-0-387-71313-7_1

Smith, L., 2014. Visitor Emotion, Affect and Registers of Engagement at Museums and Heritage Sites. Conservational Science in Cultural Heritage 14(2) Special Issue for International Conference on „Critical Heritage in Cross-Cultural Perspectives” https://doi.org/10.1007/978-0-387-71313-7_1

Smith, L. & Campbell, G., 2015. The elephant in the room: Heritage, affect, and emotion. A companion to heritage studies, 443-460. https://doi.org/10.1002/9781118486634.ch30

Tilden, F., 1957. Interpreting our Heritage: Principles and Practices for Visitor Services in Parks, Museums, and Historic Places. Chapel Hill, N.C., University of North Carolina Press. http://www.jstor.org/stable/23517079

Uzzell, D., 1998. Interpreting our heritage: a theoretical interpretation, in: Contemporary Issues in Heritage and Environmental Interpretation, D. Uzzell and R. Ballantyne (eds.). The Stationery Office, London, pp. 11–25.

Wertsch, J. V., 2002. Voices of Collective Remembering. Cambridge: Cambridge University. https://doi.org/10.1017/cbo9780511613715

Wohlers, L., 2015. Informális tanulás. KÖME kiadás

Megjelent
2023-06-30
Hogyan kell idézni
HübnerA. (2023). Disszonáns örökségek. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok - Gazdálkodás- és Szervezéstudományi folyóirat , 66-87. https://doi.org/10.33565/MKSV.2023.KSZ.01.03