Corporate "well-being" in everyday life - University of Pécs, Medical School on the way to becoming a joyful organization

  • Zsuzsanna Varga University of Pécs Medical School, Pecs, Hungary
  • Zsuzsanna Füzesi University of Pécs Medical School, Pecs, Hungary
Keywords: corporate culture, organisational well-being, individual well-being

Abstract

INTRODUCTION: Higher education institutions around the world are facing significant changes in education, student experience and institutional well-being. In the modern higher education environment, institutional well-being is not only about infrastructural improvements and professional outcomes, but also more broadly about maintaining and improving the physical, mental and social well-being of students and staff. In this article, we use the example of the Medical School of the University of Pécs (UPMS) to illustrate the potential of organisational well-being in the context of everyday tasks.

METHODOLOGY: A literature analysis, a comparative analysis of the main elements of the 4 Disciplines of Execution (4DX) method were carried out. In addition, semi-structured interviews were conducted to investigate the functioning of the 4DX method used to support the implementation of the faculty strategy (PotePillars).

RESULTS: The application of the 4DX method in an organisation enables communication between actors based on the organisation's objectives, building trust and respect. The key element of the method is that the members of the organisation take responsibility for the selection and implementation of their own tasks. It is a method that promotes organisational well-being as well as individual well-being.

CONCLUSIONS: The 4DX embodies the organizational attachment described by Lövey and Nadkarni (2007), which develops when individuals feel that they are important, autonomous members of an institution, identify with the organizational culture, and have multidirectional relationships within the organization. The backbone and performance of an organization is provided by its key players, i.e. human resources are a critical determinant of organizational success (Bakacsi, 2015). Our experience shows that the model we use is useful in supporting both individual and organizational well-being.

References

Bakacsi, G. (2004). Szervezeti magatartás és szervezés. Budapest, Aula Kiadó.

Bakacsi, G. (2015). A szervezeti magatartás alapjai. Budapest, Semmelweis Kiadó.

https://digitalia.lib.pte.hu/hu/pub/bakacsi-gyula-a-szervezeti-magatartas-alapjai-semmelweis-bp-2015-4212

Bakacsi, G. (2020). Leadership új megközelítésben. Előadás a PTE KTK Változás, újratervezés és fejlődés c. online tudományos konferenciáján, 2020. november 5-6.

Bakacsi, G., és társai (1999). Stratégiai emberi erőforrás menedzsment. Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience.

Covey, S. R. (2019). Valódi nagyság: 12 eszköz sikerhez. Budapest, Harmat Kiadó.

Covey, S. M. R., & Merrill, R. R. (2011). A bizalom sebessége. Budapest, HVG Könyvek.

Covey, S. R. (2004). The 8th Habit: From Effectiveness to Greatness. Free Press.

Covey, S. R. (2007). A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása. Budapest, Bagolyvár Kiadó.

Craft, R. C., & Leake, C. (2002). The Pareto principle in organizational decision making. Management Decision, 40(8), 729–733. doi: 10.1108/00251740210437699

Drucker, P. F. (1992). A hatékony vezető. Budapest, Park Kiadó.

Durston, I. (2007). Amit a gyerekeimtől tanultam a menedzsmentről. Budapest, HVG Kiadó.

Farkas, F., és társai (2015). Menedzsment alapvetések és funkciók. Pécs, PTE KTK.

Harris, P. R., & Harris, K. G. (1996). Managing effectively through teams. Team Performance Management, 2(3), 23-36. doi: 10.1108/13527599610126247

Karoliny, M. (2009). A „TÉR”-képek színe és fonákja. A teljesítményértékelésről másként is. In: LI. Georgikon Napok - 51st Georgikon Scientific Conference: Lokalizáció – Megoldás a fenntarthatóságra? Keszthely, október 1-2.

Károlyi, L. (2017). Üzleti Kaméleon. Budapest, Alinea Kiadó.

Kelló, É. (Ed.) (2014). Coaching alapok és irányzatok. Budapest, Menedzsment Szakkönyvtár, Akadémiai Kiadó.

Kennedy, P. W., & Dresser, S. G. (2001). Appraising and Paying for Performance: Another Look at an Age-old Problem. http://my.safaribooksonline.com/book/-/9781426018596/chapter-45-beyond-the-performance-appraisal/appraising_and_paying_for_perf#X2ludGVybmFsX0ZsYXNoUmVhZGVyP3htbGlkPTk3ODE0MjYwMTg1OTYvMjEz (Letöltve: 2021. május 2.)

Lövey, I., & Nadkarni, M. S. (2003). Az örömteli szervezet. Budapest, HVG Kiadó.

McChesney, C., Covey, S., & Hulling, J. (2017). A megvalósítás 4 alapszabálya. Budapest, Harmat Kiadó.

Murnigham, J. K. (2013). Ne dolgozzunk mások helyett! A túlmenedzselés csapdái. Budapest, HVG Kiadó.

Rich, G. A. (1997). The sales manager as a Role model: Effects on trust, job satisfaction, and performance of salespeople. Journal of the Academy of Marketing Science, 25(4), 319–328. doi: 10.1177/0092070397254004

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press. doi: 10.1521/978.14625/28806

Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership. Fourth Edition. San Francisco CA, Jossey-Bass.

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5–14. doi: 10.1037/0003-066X.55.1.5

Thomas, K. W. (2009). Intrinsic Motivation. San Francisco, Berrett-Koehler Publishers.

Titkos, C., & Nagy, N. (2020). A belső motivációs eszköztár terápiás hatása a vezetési folyamatban. In: II. Farkas Ferenc Nemzetközi Tudományos Konferencia Kötet. Pécs, PTE KTK, 593-617. Elérhető: https://digitalia.lib.pte.hu/hu/balogh-laszlo-sipos-farkas-f-ii-nemzetkozi-tud-konf-2020-ptektk-pecs-2020-425#page/617/mode/1up

Torrington, D., & Hall, L. (1987). Personnel Management – A new approach. Hertfordshire, Prentice Hall International Ltd.

Wiseman, L. (2017). Multipliers: How the best leaders make everyone smarter. Harper Business.

Published
2024-06-12
How to Cite
VargaZ., & FüzesiZ. (2024). Corporate "well-being" in everyday life - University of Pécs, Medical School on the way to becoming a joyful organization. Multidisciplinary Health & Wellbeing, 2(2), 39-51. https://doi.org/10.58701/mej.13109
Section
Researches