Cikkismertetés: Transzdiszciplináris népegészségügyi modell a gyermekek és serdülők mentális egészségfejlesztésére

  • Bákonyi Dzsenifer Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet, Debrecen
Kulcsszavak: transzdiszciplináris, népegészségügy, egészségmodell, mentális egészség, gyermekellátás

Absztrakt

A gyermek- és serdülőkori mentális egészségügyi problémák nagy terhet jelentenek az alacsony és közepes jövedelmű országokban (low- and middle-income countries, továbbiakban: LMIC), ennek hátterében a szegénység és a gyermekkorban tapasztalt ártalmas élmények állnak. Ezekben az országokban az erőforrások szűkössége miatt a minőségi mentális egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés gyenge, és a képzett mentálhigiénés szakemberek, illetve a hatékony beavatkozási mód-szerek és anyagok hiányával is küzdenek az érintettek. Mivel a gyermekek fejlődésével és mentális egészségével kapcsolatos problémák számos tudomány-ágat és szolgáltatást érintenek, az említett kihívások nyomán a közegészségügyi modelleknek integrált megközelítéseket kell tartalmazniuk, hogy a veszélyeztetett gyermekek mentális egészségügyi és pszichoszociális ellátása megfelelő odafigyelést kapjon. Ez a cikk egy konvergencia-modellt mutat be a transzdiszciplináris közegészségügy gyakorlatára vonatkozóan. Annak érdekében, hogy a gyermek- és serdülőkori mentális egészségügyi ellátás hiányosságai és kihívásai megfelelően legyenek kezelve az alacsony és közepes jövedelmű országokban, komplex, multidiszciplinaritáson túlmutató holisztikus megfontolásosokra van szükség, olyan kutatási stratégiák és módszerek alkalmazásával, amelyek a tudományterületek kollaborációjával jöhetnek létre. Ez a nemzeti szintű modell dél-ázsiai kontextusra lett kifejlesztve így releváns lehet valamennyi alacsony és közepes jövedelmű országban egyaránt. Különböző nyelveken nyújtott kapacitásépítési kezdeményezéseken és távoktatási szolgáltatásokon keresztül, nyilvános diskurzus sorozatok révén éri el a (gyermekellátási) szolgáltatókat és az érdekelt feleket. Nevezetesen a szülőket, a tanárokat, a védelmi feladatokat ellátó tisztviselőket, az egészségügyi dolgozókat és más érdekelt résztvevőket.

Hivatkozások

Ramaswamy, S., Sagar, J. V., & Seshadri, S. (2022). A transdisciplinary public health model for child and adolescent mental healthcare in low- and middle-income countries. The Lancet Regional Health-Southeast Asia, 3, 100024. doi: 10.1016/j.lansea.2022.100024

Bákonyi, D. (2022). Cikkismertetés: Az ártalmas gyermekkori élmények fontos következményei, szisztematikus áttekintése és metaanalízise európai vonatkozásban. Egészségfejlesztés, 63(1), 69-71. doi: 10.24365/ef.v63i1.7515

Megjelent
2023-06-09
Hogyan kell idézni
Bákonyi, D. (2023). Cikkismertetés: Transzdiszciplináris népegészségügyi modell a gyermekek és serdülők mentális egészségfejlesztésére. Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(2), 32-36. https://doi.org/10.58701/mej.9704
Folyóirat szám
Rovat
Recenziók