100. évf. 2025/8-9. szám

Kedves Olvasó!

E lapszámunk fókuszában az evangélikus lelkészek és hittanárok szakmai fejlődését, identitásának formálódását és hivatásgondozását támogató programok, képzések és mentorfolyamatok állnak. A tanulmányok szerzői különféle nézőpontokból tárják fel az egyházi szolgálatban dolgozók önreflexióra, megújulásra és közösségi tanulásra épülő útjait, dilemmáit és lehetőségeit.

Varga Gyöngyi és Percze Sándor tanulmánya azt mutatja be, hogyan szolgálják a lelkigyakorlatok az evangélikus lelkészek személyes és spirituális fejlődését. A szerzők a bibliai alapokra épülő, védett reflexiós tér jelentőségét hangsúlyozzák, ahol az elhivatás, a személyes történet és a cselekvés új megvilágításba kerülhet.

Johann Gyula, Pángyánszky Ágnes és Korányi András dolgozatában egy új képzés célját, tematikáját és módszereit ismerhetjük meg. A szerzők a mentorálás és hivatásgondozás gyakorlati, spirituális és szakmai aspektusainak bemutatásán túl kitérnek a résztvevők visszajelzéseire, hangsúlyozva a közösségi tanulás és a szolgálati identitás megerősödésének fontosságát.

Nagy Krisztina, Pángyánszky Ágnes és Seres-Busi Etelka írása a mentorálás elméleti és gyakorlati oldalát világítja meg. Különösen nagy hangsúlyt kapnak a mentorálást befolyásoló szervezeti szintek, a mentor-mentorált kapcsolat dinamikái és a tudatos, etikus, folyamatosan megújuló mentorálás igénye.

Seres-Busi Etelka, Nagy Krisztina és Balogné Vincze Katalin tanulmányukban a mentorálási kapcsolatban rejlő dilemmákat, kihívásokat és ezek feldolgozásának jelentőségét vizsgálja. A narratív tartalomelemzés eredményei abba engednek betekintést, milyen főbb dilemmacsoportok jelennek meg, és hogyan segítheti a szakmai fejlődést a tudatos reflexió és közös feldolgozás.

Az igehirdetési előkészítők a Szentháromság ünnepe utáni tizenegyediktől a tizenkilencedik vasárnapig segítik az igehirdető készülését.

Örömteli olvasást kíván

a szerkesztő

Published: 2025-08-15