A mentorálás transzformatív ereje a hittanárok és a lelkészek pályafejlődésének támogatásában
Elméleti keretek, gyakorlati kihívások és az egyházi kontextus
Absztrakt
A mentorálás kulcsfontosságú szerepet játszik a hittanárok és lelkészek pályafejlődésének támogatásában, különösen a változó oktatási és egyházi környezetben. Jelen tanulmány elméleti keretet kíván nyújtani a mentorálás transzformatív erejének megértéséhez, miközben feltárja a gyakorlati kihívásokat ebben a specifikus közegben. A cikk áttekinti a mentorálás történeti aspektusait, kortárs értelmezéseit, kiemelve annak szerepét a karrierfejlesztésben, a szakmai identitás formálásában és a pszichoszociális támogatásban, mindezt a konstruktivista és szituatív tanuláselméletek mentén értelmezve. A tanulmány hangsúlyozza a mentorálást befolyásoló többszintű szervezeti kontextus (intézményi mikrokörnyezet, egyházi és felsőoktatási struktúrák, alapértékek, rejtett tantervi hatások) jelentőségét. Részletesen tárgyalja a mentorálás sajátosságait a pedagógusképzésben (indukció, a mentorpedagógus szerepei és motivációi) és a lelkészképzésben (teológiai dimenziók, a „mentorgyülekezet” mint tanulóközösség, Mason stratégiai területei). A kifejtés érinti a mentor–mentorált kapcsolatok dinamikáját, a diszfunkciók lehetőségét, a mentorált proaktivitásának fontosságát. A tanulmány következtetése szerint a hatékony és etikus mentorálás tudatos tervezést, folyamatos önreflexiót, a mentorok alapos felkészítését és a specifikus egyházi kontextus körültekintő figyelembevételét igényli.
Hivatkozások
Bates, Alisa J. – Burbank, Mary B. 2019. Agency in Teacher Supervision and Mentoring. Reinvigorating the Practice. Routledge, New York. https://doi.org/10.4324/9781315225494
Bencsik Andrea – Juhász Tímea 2016. A mentorálás mint a tudásátadás formája Magyarországon. Gradus, 3. évf. 1. sz. 179–184. o.
Cothran, D. – McCaughtry, N. – Smigell, S. – Garn, A. – Kulinna, P. H. – Martin, J. J. – Faust, R. 2008. Teachers’ Preferences on the Qualities and Roles of a Mentor Teacher. Journal of Teaching in Physical Education, 27.évf. 2. sz. 241–251. o. https://doi.org/10.1123/jtpe.27.2.241
Crisp, Gloria – Cruz, Irene 2009. Mentoring College Students: A Critical Review of the Literature Between 1990 and 2007. Research in Higher Education, 50. évf. 6. sz. 525–545. o. https://doi.org/10.1007/s11162-009-9130-2
EMCC 2025. European Mentoring and Coaching Centre. https://www.emccglobal.org. (Megtekintés: 2025. június 3.)
European Commission 2010. Developing Coherent and System-wide Induction Programmes for Beginning Teachers. A Handbook for Holicymakers. European Commission Staff Working Document SEC (2010). European Commission, [Brüsszel]. http://ec.europa.eu/education/policy/school/doc/handbook0410_en.pdf.
Garvey, Bob 2010. Mentoring in a Coaching World. In: Elaine Cox – Tatiana Bachkirova – David Clutterbuck (szerk.): The Complete Handbook of Coaching. SAGE Publications, London. 341–354. o.
Hammond, T. 2016. Q Methodology as an Evaluation Tool: Evaluating Coaching and Mentoring in the Pastoral Ministry. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, Special Issue 10. 185–201. o.
Hobson, Andrew J. – Ashby, Patricia – Malderez, Angi – Tomlinson, Peter D. 2009. Mentoring Beginning Teachers: What We Know and What We Don’t. Teaching and Teacher Education, 25. évf. 1. sz. 207–216. o. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.09.001
Hussey, Lisa – Campbell-Meier, Jennifer 2020. Are You Mentoring or Coaching? Definitions Matter. Journal of Librarianship and Information Science, 53. évf. 3. sz. https://doi.org/10.1177/0961000620966651
IMA 2025. International Mentoring Association. https://www.mentoringassociation.org.
Ingersoll, Richard M. – Strong, Michael A. 2011. The Impact of Induction and Mentoring Programs for Beginning Teachers: A Critical Review of the Research. Review of Educational Research, 81. évf. 2. sz. 201–233. o. https://doi.org/10.3102/0034654311403323
Kocher, Craig T. – Byassee, Jason – Howell, James C. 2017. Mentoring for Ministry. The Grace of Growing Pastors. Cascade Books, Eugene, Oregon.
Kodácsy-Simon, Eszter – Seres-Busi, Etelka 2024. Church School Students’ Narratives on Their Schools and the Hidden Curricular Effects. Journal of Empirical Theology, 36. évf. 2. sz. 296–311. o. https://doi.org/10.1163/15709256-20231152
Korányi András – Pángyánszky Ágnes 2021. Az evangélikus lelkészi szolgálat és a lelkészképzés útkeresése. Adottságok, lehetőségek, kihívások. Lelkipásztor, 96. évf. 1. sz. 2–7. o.
Kuhn, C. – Hagenauer, G. – Gröschner, A. 2022. “Because you always learn something new yourself!” An expectancy-value-theory perspective on mentor teachers’ initial motivations. Teaching and Teacher Education, 113. évf. 2. sz. 1–12. o. https://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2022.103659
Kuhn, Clara – Hagenauer, Gerda – Gröschner, Alexander – Schiller, Friedrich – Bach, Andreas 2024. Mentor Teachers’ Motivations and Implications for Mentoring Style and Enthusiasm. Teaching and Teacher Education, 139. évf. 4. sz. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104441
Kuráth Gabriella – Bányai Edit (szerk.) 2024. Vezetőfejlesztés a 21. században. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789636640538
Lave, Jean – Wenger, Etienne 1991. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
Lénárd Sándor – Kovács Ivett – Tóth-Pjeczka Katalin – Urbán Krisztián 2020. A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődését befolyásoló szervezeti tényezők. Neveléstudomány, 8. évf. 1. sz. 46–61. o. https://dx.doi.org/10.21549/NTNY.28.2020.1.3
Lunsford, Laura Gail – Crisp, Gloria – Dolan, Erin – Wuetherick, Brad 2017. Mentoring in Higher Education. In: David Clutterbuck (szerk.): The SAGE Handbook of Mentoring. SAGE Publications, London – Thousand Oaks. 316–334. o. https://doi.org/10.4135/9781526402011.n20
Mason, George 2012. Preparing the Pastors We Need. Reclaiming the Congregation’s Role in Training Clergy. Rowan & Littlefield, Lanham, Maryland.
Mullen, Carol A. – Klimaitis, Cindy C. 2019. Defining Mentoring. A Literature Review of Issues, Types, and Applications. Annals of the New York Academy of Sciences, 196. évf. 1. sz. 19–35. o. https://doi.org/10.1111/nyas.14176
Nabi, G. – Walmsley, A. – Mir, M. – Osman, S. 2024. The Impact of Mentoring in Higher Education on Student Career Development. A Systematic Review and Research Agenda. Studies in Higher Education, 50. évf. 4. sz. 739–755. o. https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2354894
Nabi, Ghulam – Walmsley, Andreas – Akhtar, Imran 2021. Mentoring Functions and Entrepreneur Development in the Early Years of University. Studies in Higher Education, 46. évf. 6. sz. 1159–1174. o. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1665009
Nagy Krisztina 2020. A mentorok tanulását és folyamatos szakmai fejlődését meghatározó tényezők. Doktori (PhD) disszertáció. ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest. https://ppk.elte.hu/dstore/document/562/nagy_krisztina_disszertacio.pdf.
Nahalka István 2002. Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Norman, Patricia J. – Feiman-Nemser, Sharon 2005. Mind Activity in Teaching and Mentoring. Teaching and Teacher Education, 21. évf. 6. sz. 679–697. o. https://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2005.05.006
Nuis, Wendy – Segers, Mien R. – Beausaert, Simon 2023. Conceptualizing Mentoring in Higher Education. A Systematic Literature Review. Educational Research Review, 41. évf. 11. sz. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100565
OECD 2009. Creating Effective Teaching and Learning Environments. First Results from TALIS. OECD, [Párizs]. https://www.oecd.org/education/school/43023606.pdf.
Qureshi, Henna A. – Ünlü, Züleyha 2024. Mentoring Communication in Higher Education. A Qualitative Exploration. Higher Education Research & Development, 44. évf. 3. sz. 1–16.o. https://doi.org/10.1080/07294360.2024.2407080
Rapos Nóra – Bükki Eszter – Gazdag Emma – Nagy Krisztina – Tókos Katalin 2020. A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése és tanulása. Fogalmi változások. Neveléstudomány, 8. évf. 1. sz. 28–45. o. https://doi.org/10.21549/NTNY.28.2020.1.2 Web: http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2020/nevelestudomany_2020_1_28-45.pdf.
Réz-Nagy Zoltán 2010. A mentori hivatás önértelmezése. In: Szabó Lajos (szerk.): A közösségépítő lelkész. Gyakorlati teológiai kézikönyv lelkészeknek és nem lelkészeknek. Luther Kiadó, Budapest. 23–28. o.
Seres-Busi Etelka 2024. Reflektív technikák a mentorálási folyamatban – A mentori kapcsolat támogatása érdekében. In: Balogné Vincze Katalin – Kodácsy-Simon Eszter – Seres-Busi Etelka (szerk.): Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete. Evangélikus Hittudományi Egyetem – L’Harmattan Kiadó – Luther Kiadó, Budapest. 210–223. o. https://doi.org/10.56037/978-963-380-281-6.16
Simon, Henry A. 2001. Mentoring. A Tool for Ministry. Concordia Publishing House, St. Louis.
Szabó Lajos (szerk.) 2010. A közösségépítő lelkész. Gyakorlati teológiai kézikönyv lelkészeknek és nem lelkészeknek. Luther Kiadó, Budapest.
Szabó Lajos 2001. A gyakorlati (6. éves) képzés gyakorlati teológiai megközelítésben. Lelkipásztor, 76. évf. 3. sz. 95–96. o.
Szivák Judit 2014. Reflektív elméletek, reflektív gyakorlatok. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Wood, Ann L. – Stanulis, Randi N. 2009. Quality Teacher Induction: “Fourth-wave” (1997–2006) Induction Programs. The New Educator, 5. évf. 1. sz. 1–23. o. https://doi.org/10.1080/1547688X.2009.10399561

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

