Opportunities for raising awareness in light of new museum education approaches, with a view to reducing the number of fatal fires and protecting critical risk groups
Abstract
Reducing the number of fatal fires and protecting critical risk groups is of the outmost importance for all those involved – disaster management, social services, the living environment, and families. A fire threatens the living environment, and a fatality takes a psychological toll on people, even if they are not personally or only indirectly affected. The first three basic steps in identifying and protecting risk groups are raising awareness, shaping attitudes, and mobilizing the community. The potential of the new museum education and of constructivist pedagogy, when applied within the appropriate organizational framework, setting, and time, may serve as a bridge between disaster management and the social sector in this endeavor.
References
Dr. Hadnagy I. J. "A tűzmegelőzés fejlődése napjainkig”, Tűzoltó Múzeum Évkönyve, 2006, pp 16-44.
Varga I. "Katasztrófavédelem és szociális munka”, Felelős Társadalom – katasztrófavédelem és a közoktatás konferenciakötet, 2016, pp. 166-179.
T. Hábermayer, I. Varga, A. Kricskovics, and M. Vénosz „A halálos tűzesetek számának csökkentése és a kritikus kockázati csoportok védelme egyszerűsített tűzkockázat-2024elemzéssel”, Scientia et Securitas, 5. évfolyam 3. szám, pp. 308-322. [Online]. Elérhetőség: https://akjournals.com/view/journals/112/5/3/article-p308.xml (2025. 03. 24.)
E. Joó, "Saját múzeum – avagy a múzeum esélye”, Múzeumi iránytű 17, 2019
L. Á. Szőcs, A. Varga, and Zs. Angyal „Tanulási tér és tanulási környezetek kapcsolatrendszere a környezeti nevelésben, 2022, p. 246. [Online]. Elérhetőség: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/download/4950/4005/10823 (2025. 04. 18.)
A. Fischer, "Tanárjelöltek felkészítése az önálló tanulási képesség fejlesztésére", 2010
A. Muzsalyiné Molnár, „A történetmesélés, mint pedagógiai eszköz a természettudományos oktatásban”, 2021
Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25), II. cikk
Copyright (c) 2025 Defence Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.