Innovation in emergency education, the potential of VR technology

  • Zoltán Ménesi Csongrád-Csanád Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
  • Gábor Galiba Szegedi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság
  • Attila Demeter Szegedi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság
Keywords: VR, educationb, disaster management

Abstract

The way of the future is the use of Information and Communication Technologies in emergency education, and it does not matter which software is used to convey the given knowledge. What is needed is an exercise, an extension of knowledge, a problem-solving exercise, a simulation exercise or a form of education involving games. More and more of these tools, software and programmes are appearing on the market, and the choice of which to use is a matter for the trainer. However, we cannot ignore the specificities of the generations and the results of learning theories. We also need to be prepared with appropriate responses to technological developments and new challenges in disaster management training.

Among the digital technologies that are becoming increasingly important in the field of education, VR, AR, MR and XR simulators should be highlighted. Virtual technologies facilitate experiential learning and provide immediate feedback through flexible situational exercises, offering faster and more sustained learning than traditional instruction. Modern technologies, including VR tools, are challenging for trainers. Still, they also provide a range of new education opportunities, allowing learners to have more profound and more interactive learning experiences and enabling teachers and trainers to feel a sense of achievement in the success of their work. By integrating these technologies, educational institutions can also create a more personalised and engaging learning environment for their students in emergency education.

Author Biographies

Zoltán Ménesi, Csongrád-Csanád Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság

kirendeltségvezető

Gábor Galiba, Szegedi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság

tűzoltóparancsnok

Attila Demeter, Szegedi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság

beosztott tűzoltó

References

Kovács G., Hornyacsek J. „Korszerű oktatási eszközök és módszerek alkalmazása a polgári védelmi felkészítésben.” Katonai Műszaki Közlöny, 29. évfolyam 2. szám pp. 117–132. DOI: 10.32562/mkk.2019.2, 2019. [Online]. Elérhetőség: https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/mkk/issue/view/34/MKK%202019-2 (2025.06.27.)

M. Prensky, Digital wisdom and homo sapiens digital. Deconstructing digital natives. Routledge, 1. kiadás, 2011. [Online]. Elérhetőség: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203818848-3/digital-wisdom-homo-sapiens-digital-marc-prensky (2025.06.27.)

Információs és Kommunikációs Technológiák [Online] Elérhetőség: http://okt.ektf.hu (2025.06.27.)

Belényesi E., Budaváriné Béres E., Molnár K., Pallai É., Stréhli-Klotz G. „Pedagógiai módszertani ismeretek a közszolgálati pályaorientációs képzés oktatói számára”, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Dialóg Campus, Budapest, [Online]. Elérhetőség: https://fejlesztesiprogramok.uni-nke.hu/document/fejlesztesiprogramok-uni-nke-hu/Kozig_Palyaorientacio_B5_VEGL_jav.pdf (2024.03.16.)

Pacsi D., Szabó Z. „A gamifikáció fejlődése és a magyar gamifikációs trend alakulása” Studia Mundi–Economica, pp. 57-68, 2017. [Online]. Elérhetőség: https://journal.uni-mate.hu/index.php/stm/article/view/3181/3561 (2025.06.27.)

Nagy L. „Digitális lelkek, avagy hogyan fejlesszük a Z és Alfa generációt? IKT kompetenciafejlesztés a középiskolában és a tanárképzésben,,” Vizuális kultúra 1/4, pp. 34-37., 2021. [Online]. Elérhetőség: https://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/07/2.%20NagyL.pdf (2025.06.27.)

Gregory. R. L., Az értelmes szem, Budapest: Gondolat, 1973.

Geier J. „Kandidátusi értekezés: Egy komputációs modell a sztereó párosítási probléma megoldására”, Budapest, 1994. [Online]. Elérhetőség: https://www.geier.hu/lila/KANDI/kandip.htm (2025.06.27.)

Wikipedia.org „Charles Wheatstone – mirror stereoscope” [Online]. Available: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9783312 . (2025.06.27.)

Medium.com „Pygmalion’s spectacles: Using Berkeley’s Immaterialism to understand the Potentialé for Telepresence in Virtual Reality” [Online]. Elérhetőség: https://medium.com/@musingsofamariominion/pygmalions-spectacles-using-berkeley-s-immaterialism-to-understand-the-potential-for-telepresence-46b9e46eba42 (2025.06.27.)

HistoryofInformation.com „Antonin Artaud Describes La Réalite Virtuelle” [Online]. Elérhetőség: https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=1323 (2025.06.27.)

HistoryofInformation.com „The Sensorama Machine” [Online]. Elérhetőség: https://www.historyofinformation.com/image.php?id=2078 (2025.06.27.)

Immersivearchive.org „The Sensorama” [Online]. Elérhetőség: https://immersivearchive.org/sensorama.html (2025.06.27.)

Virtually There Training „iLightbox” [Online]. Elérhetőség: https://www.virtuallytheretraining.com/more-info/#iLightbox[16867a4d9d945b150e3]/0 (2025.06.27.)

Kovács G. „A védelmi szférában alkalmazható VR alapú kiképzés/felkészítés során felmerülő negatív fizikai és pszichológiai jelenségek.” [Online]. Elérhetőség: https://real.mtak.hu/196389/1/KatLog8.pdf (2025.06.27.)

Sam Sprigg, „Bublar Group partners with Dafo to create Virtual Reality fire emergency training solution.” [Online]. Elérhetőség: https://www.auganix.org/bublar-group-partners-with-dafo-to-create-virtual-reality-fire-emergency-training-solution/ (2025.06.27.)

Juhász L., Pokorádi L. „Kiterjesztett valóság a modern karbantartásban.,” Repüléstudományi közlemények XXX. évfolyam [Online]. Elérhetőség: https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/4319/3528 2025.06.27.)

Anne-Francoise P. „Carmakers Invest €42.5M in British AR Head-Up Display Startup.” [Online]. Elérhetőség: https://www.eetimes.eu/carmakers-invest-e42-5m-in-british-ar-head-up-display-startup/ (2025.06.27.)

Dr. Rónay P.„AR, MR, VR, XR – négy rövidítés, amit szükséges ismerni a modern UX-UI világban” [Online]. Elérhetőség: https://ergomania.hu/ar-mr-vr-xr-negy-rovidites-amit-szukseges-ismerni-a-modern-ux-ui-vilagaban/ (2025.06.27.)

Dr. Restás Á. „Égés és tűzoltás elmélet egyetemi jegyzet” Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Katasztrófavédelmi Intézet, 2014.

Flaimsystems.com „Enhance firefighter readiness” [Online]. Elérhetőség: https://flaimsystems.com (2025.06.27.)

Heizenrader „The 3 types of virtual reality” [Online]. Elérhetőség: https://heizenrader.com/the-3-types-of-virtual-reality/ (2025.06.27.)

Etcsimulation.com „Fire Training” [Online]. Elérhetőség: https://www.etcsimulation.com/adms-users-fire.html (2025.06.27.)

James P. B., Philip D. T., Michael A., „The Effectiveness of Virtual Reality for Administering Spatial Navigation Training to Firefighters” Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology, 1997

C. Werner „Fire Technology: The Future of Wearable Technology” [Online]. Elérhetőség: https://www.firehouse.com/technology/mobile-technology-accessories/article/21000640/wearable-technology-for-firefighters (2024.03.16.)

Xpertvr.ca „5 reasons to train firefighters in virtual reality” [Online]. Elérhetőség: https://xpertvr.ca/5-reasons-to-train-firefighters-in-virtual-reality/ (2025.06.27.)

Manus-Meta.com „Vr gloves” [Online]. Elérhetőség: https://xpertvr.ca/5-reasons-to-train-firefighters-in-virtual-reality/ (2025.06.27.)

Published
2025-06-30
How to Cite
MénesiZ., GalibaG., & DemeterA. (2025). Innovation in emergency education, the potential of VR technology. Defence Science, 10(2), 58-79. https://doi.org/10.61790/vt.2025.19169
Section
Articles