Szemléletformálási lehetőségek az új múzeumpedagógia tükrében a halálos tűzesetek számának csökkentése, valamint a kritikus kockázati csoportok védelme érdekében

  • Jarabin Kinga Katasztrófavédelem Központi Múzeuma
Kulcsszavak: halálos tűzesetek, tűzmegelőzés, szemléletformálás, együttműködés, konstruktív oktatás, új múzeumpedagógia, történet mesélés

Absztrakt

A halálos tűzesetek számának csökkentése, és a kritikus kockázati csoportok védelme minden érintett – katasztrófavédelem, szociális ellátó rendszer, lakókörnyezet, család – számára kiemelt jelentőséggel bír. Egy tűzeset veszélyezteti a lakókörnyezetet, egy haláleset lelkileg is megterheli az embereket, még akkor is, ha személyesen nem, vagy csak közvetve érintettek. A kockázati csoportok felismeréséhez és védelméhez a figyelemfelhívás, a szemléletformálás és a környezet cselekvővé tétele az első három alaplépés. Az új múzeumpedagógiában, valamint a konstruktív oktatásban rejlő lehetőségek, és ezek alkalmazása a megfelelő szervezeti formában, helyen és időben, képesek lehetnek hidat építeni e törekvésben a katasztrófavédelem, valamint a szociális szféra közé.

Hivatkozások

Dr. Hadnagy I. J. "A tűzmegelőzés fejlődése napjainkig”, Tűzoltó Múzeum Évkönyve, 2006, pp 16-44.

Varga I. "Katasztrófavédelem és szociális munka”, Felelős Társadalom – katasztrófavédelem és a közoktatás konferenciakötet, 2016, pp. 166-179.

T. Hábermayer, I. Varga, A. Kricskovics, and M. Vénosz „A halálos tűzesetek számának csökkentése és a kritikus kockázati csoportok védelme egyszerűsített tűzkockázat-2024elemzéssel”, Scientia et Securitas, 5. évfolyam 3. szám, pp. 308-322. [Online]. Elérhetőség: https://akjournals.com/view/journals/112/5/3/article-p308.xml (2025. 03. 24.)

E. Joó, "Saját múzeum – avagy a múzeum esélye”, Múzeumi iránytű 17, 2019

L. Á. Szőcs, A. Varga, and Zs. Angyal „Tanulási tér és tanulási környezetek kapcsolatrendszere a környezeti nevelésben, 2022, p. 246. [Online]. Elérhetőség: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/download/4950/4005/10823 (2025. 04. 18.)

A. Fischer, "Tanárjelöltek felkészítése az önálló tanulási képesség fejlesztésére", 2010

A. Muzsalyiné Molnár, „A történetmesélés, mint pedagógiai eszköz a természettudományos oktatásban”, 2021

Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25), II. cikk

Megjelent
2025-06-30
Hogyan kell idézni
JarabinK. (2025). Szemléletformálási lehetőségek az új múzeumpedagógia tükrében a halálos tűzesetek számának csökkentése, valamint a kritikus kockázati csoportok védelme érdekében. Védelem Tudomány a Katasztrófavédelem Online Szakmai, tudományos folyóirata, 10(2), 105-116. https://doi.org/10.61790/vt.2025.19349
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek