Korlátozott angol nyelvtudásra való felkészülés a katasztrófaelhárítás során
Absztrakt
Egy katasztrófa során azoknak az állampolgároknak nagyobb a túlélési esélye, akik beszélnek angolul, derül ki az USA-ban végzett kutatásból, ahol sokan alapvetően más nyelvet használnak. A katasztrófákra való felkészülés és a beavatkozás rendszere akkor működik hatékonyan, ha a lakosság képes fogadni, megérteni és reagálni az általános üzenetekre. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy USA-ban a korlátozott angol nyelvtudással rendelkező emberek sebezhetősége nagyobb. A probléma megoldásának az egyik kulcsa az, hogy a hatóságok a közösség tagjaival együttműködve áthidalják a kommunikációs szakadékot és lehetővé tegyék az erőforrások könnyebb áramlását. A vezetői kommunikáció szintén segíthet a katasztrófák felkészülésében és az erőforrások továbbításában. A sikeres katasztrófa-elhárítás már az egyén szintjén is megjelenik, amely segíti a kockázatok, a szükségletek és a képességek közös megértését, ezáltal országos szinten javítva az ellenálló képességet. A cikkben a szerzők bemutatják, hogy az együttműködés milyen módon növeli az információkhoz való hozzáférést és könnyíti meg azok terjedését a katasztrófa minden szakaszában, ami nélkülözhetetlen a sikeres felkészüléshez.
Hivatkozások
Christensen, C. M. (1997). The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Christensen, C. M., Raynor, M., & McDonald, R. (2015, December). What Is Disruptive Innovation? Retrieved from Harvard Business Review: https://hbr.org/2015/12/what-is-disruptive-innovation Last Accessed November 10th, 2021
City-Data (n.d.). Brentwood, New York. (n.d.). Retrieved from http://www.citydata.com/city/Brentwood-New-York.html Last Accessed March 2019
City-Data (n.d.). Islip, New York. Retrieved from http://www.city-data.com/city/Islip-New-York.html Last Accessed March 2019
Civil Rights Division, U.S. Department of Justice. (2016). Tips and Tools for Reaching Limited English Proficient Communities in Emergency Preparedness, Response, and Recovery.
https://www.justice.gov/crt/file/885391/download Last Accessed April 19th, 2019
Eisenman, D. P., Glik, D., Maranon, R., et al. (2009). Developing a disaster preparedness campaign targeting low-income Latino immigrants: focus group results for project PREP. Journal of Health Care for the Poor and Underserved, Vol 20 (2), pp. 330-345.
Executive Office of the President. (2021). E.O. 13985 Advancing Racial Equity and Support for Underserved Communities Through the Federal Government. Retrieved from Federal Register: https://www.federalregister.gov/d/2021-01753
Executive Office of the President. (2021). E.O. 14035 Diversity, Equity, Inclusion, and Accessibility in the Federal Workforce. Retrieved from Federal Register: https://www.federalregister.gov/d/2021-14127
Federal Emergency Management Agency (FEMA). (2011) A Whole Community Approach to Emergency Management: Principles, Themes, and Pathways for Action. FDOC104-008-1. https://www.fema.gov/sites/default/files/2020-07/whole_community_dec2011__2.pdf Last
Accessed November 8th, 2021.
Federal Emergency Management Agency (FEMA), National Response Framework Resource Center Glossary/Acronyms. (n.d.). Retrieved from Homeland Security Digital Library:
https://www.hsdl.org/?view&did=7226 Last Accessed November 10th, 2021
Hoffman, S. (2009). Preparing for Disaster: Protecting the Most Vulnerable in Emergencies. University of California Davis Law Review, Vol 42, pp. 1491-1547. Retrieved from
https://lawreview.law.ucdavis.edu/issues/42/5/articles/42-5_Hoffman.pdf
Klaiman, T., Knorr D, Fitzgerald S, et al. (2010). Locating and Communicating With At-Risk Populations About Emergency Preparedness: The Vulnerable Populations Outreach Model.
Disaster Medicine and Public Health Preparedness, Vol 4 (3), pp. 246-251.
Lippmann, A. L. (2011). Disaster Preparedness In Vulnerable Communities. International Law and Policy Review, Vol 1 (1), pp. 69-96.
New York State Education Department. (2018). New York State English as a Second language achievement test (NYSESLAT) resources. EngageNY. Retrieved March 6th, 2019, from https://www.engageny.org/resource/new-york-state-english-a-second-language-achievement-test-nyseslat-resources.
Shiu-Thornton, S., Balabis, J., Senturia, K., et al. (2007). Disaster Preparedness for Limited English Proficient Communities: Medical Interpreters As Cultural Brokers and Gatekeepers. Public Health Reports, Vol 122 (4), pp. 466-471.
Suffolk County Department of Fire, Rescue and Emergency Services (FRES). (2017). Language Access Plan. Suffolk County. https://www.suffolkcountyny.gov/Portals/0/formsdocs/fres/forms/Language%20Access/FRES
%20LEP%20Plan_Reviewed%2011-8-2017.pdf Last Accessed April 8th, 2019
U.S. Census Bureau QuickFacts: Brentwood CDP, New York; Central Islip CDP, New York; Suffolk County, New York. (2018) https://www.census.gov/quickfacts/fact/table/brentwoodcdpnewyork,centralislipcdpnewyork,
suffolkcountynewyork/POP645217 Last Accessed February 2nd, 2019.
U.S. Census Bureau QuickFacts: Central Islip CDP, New York; Suffolk County, New York. (2018)
https://www.census.gov/quickfacts/fact/table/centralislipcdpnewyork,suffolkcountynewyork/
PST045218 Last Accessed February 2nd, 2019.
U.S. Census Bureau QuickFacts: Suffolk County, New York. (2018, July 1st).
https://www.census.gov/quickfacts/suffolkcountynewyork Last Accessed February 2nd, 2019.