A polgári repülőgépek egyes tűzbiztonsági kérdései

Kulcsszavak: légi áruszállítás, tűzvédelem, biztonságtechnika, repülés, katasztrófa

Absztrakt

Talán elmondható, hogy a repülés korunk legdinamikusabban fejlődő közlekedési alágazata, amely ma már egyre nagyobb szerepet kap a szállításban is. A folyamatos fejlődésnek hála, napjainkban a repülés az egyik legbiztonságosabb közlekedési eszköz a világon. Mindeközben azonban ahogyan azt a közelmúltban a 737 MAX típusú gépek automatikájának szoftverhibájából bekövetkezett két légi katasztrófa is példázza elengedhetetlen a bekövetkezett baleset okainak alapos vizsgálata és biztonsági rendszerek megfelelő fejlesztése. A biztonságtechnika elemei között kiemelt fontosságú szerepet töltenek be a légi áruszállításban alkalmazott tűzvédelmi megoldások, mivel az érintett területen jelentkező esetleges deficitek a légtérben többnyire légi katasztrófához vezető, végzetes veszélyhelyzeteket idézhetnek elő. A szerző ebből a megfontolásból vizsgálja a légi közlekedés a műszaki biztonsági elemeit.

Hivatkozások

A nemzetközi polgári repülésről szóló, Chicagóban, az 1944. évi december hó 7. napján aláírt Egyezmény Függelékeinek a módosítással egységes szerkezetbe foglalt, hiteles szövege és annak magyar nyelvű hivatalos fordítása: Magyar Közlöny, 2009. évi 58. szám, 3130. o., http://doc.hjegy.mhk.hu/20070000000046_2.PDF, (letöltve: 2019. júl. 23.);

J. M. Cox ‒ M. Moxon ‒ R. M. H. Weeks et al: Smoke, Fire And Fumes In Transport Aircraft Past History, Current Risks And Recommended Mitigations, Part 1: Reference, Royal Aeronautical Society, Fifth Edition 2018., London,

https://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2330.pdf, 14.o., (letöltve: 2019. júl. 02.);

Boeing. (2000). In-flight Smoke. Retrieved from: http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aerohttp://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero 14/inflight story.html;

Laczik B.: Polgári és katonai repülőgépek tűzoltásának taktikája, követelményei, módszerei, eszközei, Repüléstudományi Közlemények, 23. évf. 2. sz. 2011., https://epa.oszk.hu/02600/02694/00055/pdf/EPA02694_rtk_2011_2_Laczik_Balazs.pdf,

(letöltve: 2019. júl. 07.);

Kruppa A.: Tűzálló kábelrendszerek, OBO Bettermann Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., http://tuzfal.com/docs/0048.pdf, (letöltve: 2019. júl. 25.);

Pál Károlyné - Macskásy H.: A műanyagok éghetősége. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1980., 199. o.;

C. Bresciano: Alternate Wire Flammability Test Procedures For Small Wire Test Specimens, https://slideplayer.com/slide/4062775/, (letöltve: 2019. aug. 06.);

The Transportation Safety Board of Canada: Aviation Investigation Report In-Flight Fire Leading to Collision with Water, Swissair Transport Limited McDonnell Douglas MD-11 HBIWF Peggy’s Cove, Nova Scotia 5 nm SW, 2 September 1998, http://www.tsb.gc.ca/eng/rapportsreports/aviation/1998/a98h0003/a98h0003.pdf, (letöltve: 2019. júl. 05.);

INFORME FINAL West Caribbean Airways DC-9-82 (MD-82) Matrícula HK4374X Machiques, Venezuela 16 de Agosto de 2005, Anexo 3: https://www.bea.aero/docspa/2005/hkx050816.es/pdf/hk-x050816.es.pdf, p.10 (letöltve: 2019. júl. 12.);

Australian Transport Safety Bureau: In-flight uncontained engine failure Airbus A380-842, VH-OQA, overhead Batam Island, Indonesia, 4 November 2010, https://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2010/AAIR/AO-2010-089.aspx,

(letöltve: 2019. júl. 10.);

National Transportation Safety Board: ENG15IA024 nyilvántartási számú dokumentumban szereplő, https://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Reports/ASR-16-01.pdf, (letöltve: 2019. júl. 20.);

Kerozin biztonsági adatlap. Slovnaft honlap, https://slovnaft.sk/images/slovnaft/pdf/about_us/sustainable_development_and_HSE/safety_data

_sheets/hu/kerozin_jet_a-1_vers_12_0_hu.pdf, (letöltve: 2019. júl. 23.);

Beneda K. ‒ Gáti B. ‒ Hámori Gy. ‒ Óvári Gy. ‒ Rácz J.: Repülőgépek rendszerei és avionika, BME, Egyetemi tananyag, 2012., ISBN 978-963-279-613-0,

http://oszkdk.oszk.hu/storage/00/00/59/48/dd/1/Gati_etal_Repulogepek_rendszerei.pdf, 54. o.,

(letöltve: 2019. júl. 22.);

A330 Flight Crew Operating Manual, Fuel Contents, http://www.smartcockpit.com/docs/A330-Fuel.pdf, (letöltve: 2019. júl. 22.);

Межгосударственный Авиационный Комитет: Предварительный отчет по результатам

расследования авиационного происшествия, Катастрофа, Россия, Московская область,

аэродром Шереметьево, 05.05.2019, https://mak-iac.org/upload/iblock/4e4/report_ra89098_pr.pdf, 69. o.;

Nagy L. Z. et al: Alkalmazott tűzvizsgálat, Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság, Budapest, 2014., 202. o., http://vedelem.hu/letoltes/anyagok/814-alkalmazott-tuzvizsgalat.pdf,

(letöltve: 2019. júl. 02.);

Révész T.: Egyes kompozitok és a belőlük készült szendvicsszerkezetek tönkremeneteli formái, Repüléstudományi Közlemények, 2010. XXII. évf. 2. szám, ISSN 1789-770X,

http://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2010_cikkek/Revesz_Tamas.pdf, 13. o., (letöltve:

júl. 02.);

Hale: Boeing 787 from the Ground Up, AERO Online magazine, QTR_04 2006., https://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_4_06/AERO_Q406_article4.pdf;

p. 18, (letöltve: 2019. júl. 26.);

Kompozitok: Segédlet, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2014., http://www.pt.bme.hu/segedletek/a5_kompozitok_v5.pdf, (letöltve: 2019. júl.31.);

Gyurján L.: A lopakodó technológia, Repüléstudományi Közlemények, 2016. XXVIII. évf. 1. szám, ISSN 1789-770X, http://www.repulestudomany.hu/folyoirat/2016_1/2016-1-11-0325_Gyurjan_Laszlo.pdf, 130. o., (letöltve: 2019. aug. 01.);

Kerekes Zs. ‒ Szabó A. ‒ Szitányiné Siklósi M.: Égés és oltáselmélet III. Főiskolai jegyzet, SZIE, 2013, 141. o.;

Szolnoki B.: Epoxigyanta kompozitok környezetbarát égésgátlása, BME, 2014., http://doktori.bme.hu/bme_palyazat/2014/honlap/Szolnoki_Beata_hu.htm, (letöltve: 2019. júl.

);

Óvári Gy.: Szállító légijárművek utas- és személyzetmentő biztonságtechnikai berendezései és rendszerei, Repüléstudományi Közlemények, 2007. XIX. évf. 2. szám, ISSN 1789-770X, http://m.ludita.uninke.hu/repozitorium/bitstream/handle/11410/1118/ovari_gyula.pdf?sequence=1&isAllowed=y,

(letöltve: 2019. júl. 24.);

Beda L. ‒ Móroczné Cecei K.: Laboratóriumi gyakorlatok tűzvédelmi szakos hallgatók részére, Főiskolai jegyzet 2. kiadás, SZIE, 2000, 101. o.;

N. J. Butcher ‒ J. C. Barnett ‒ H. M. Burton ‒ M. Cox ‒ R. M. H. Weeks et al: Smoke, Fire And Fumes In Transport Aircraft Past History, Current Risks And Recommended Mitigations,

Part 2: Training, Royal Aeronautical Society, Fifth Edition 2018., London, https://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2670.pdf, 14.o., (letöltve: 2019. júl. 02.);

AIRBUS S.A.S.: A320/A320NEO, Aircraft Characteristics ‒ Airport And Maintenance Planning AC, 2005., https://www.slideshare.net/MarkMoseskvm2211/airbus-ac-a320may2014-

maintaine?from_action=save, (letöltve: 2019. aug. 07.);

Abbott, R.: Analysis and Design of Composite and Metallic Flight Vehicle Structures, 2019., Georgetown, ISBN 978-1-5272-3825-1, https://www.abbottaerospace.com/downloads/analysisand-design/, (letöltve: 2019. aug. 07.);

RTL Klub: Tudósítás, https://rtl.hu/rtlklub/hirek/kenyszerleszallas-kigyulladt-a-replo-egyikmotorja-fust-arasztotta-el-az-utasteret, (letöltve: 2019. aug. 08.);

L. M. Krasner: Study of hand-held fire extinguisher aboard of civil avation aircraft, 1982., http://www.tc.faa.gov/its/worldpac/techrpt/ct82-42.pdf, 19. o., (letöltve: 2019. aug. 07.);

Теребнев В. В. ‒ Артемьев Н.С. ‒ Думилин А.И.: Противопожарная защита и тушение ожаров на транспорте, Книга-6. М., Академия Государственной Противопожарной

Службы МЧС России, 2006., 263. o., https://studfiles.net/preview/6459547/, (letöltve: 2018. dec.

)

Csepregi Cs.: Tűzjelző rendszerek – amit a tűzjelzőkről tudni érdemes, Florian Press Kiadó,

Budapest, 2001., ISBN 9630057085, 68. o.;

C. Hipsher – D. E. Ferguson: Fire Protection: Cargo Compartments, cargo compartments on Boeing passenger and freighter airplanes incorporate comprehensive fire protection that includes fire detection and suppression systems. AERO Online magazine, QTR_02 2011., https://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/2011_q2/pdfs/AERO_2011_Q2_arti

cle3.pdf, (letöltve: 2019. aug. 06.);

Flight–Mechanic: Engine Fire Protection Systems, Engine Fire Zones, 2017.,

http://www.flight-mechanic.com/engine-fire-zones/, (letöltve: 2019. aug. 13.);

Vintage Aircraft: http://www.twinbeech.com/images/PV-1/PV1%20and%20Howard%20350%205-14-02%20034.jpg, (letöltve: 2015. nov. 13.);

Aircraftengineering, Aircraft Passionates: Tag Archives: Cargo Compartment (Optional),

Fire Protection – B737, https://aircraftengineering.wordpress.com/tag/cargo-compartmentoptional/, (letöltve: 2019. aug. 14.);

Aviation Photo #1597016 Boeing 737-8AS – Ryanair, https://www.airliners.net/photo/Ryanair/Boeing-737-8AS/1597016, (letöltve: 2019. aug. 14.);

mvc340: Boeing 737 Engine fire landing, 2011., Ibiza, 0.47 min., https://www.youtube.com/watch?v=H2Dwn0RytDc, (letöltve: 2019. aug. 14.);

Megjelent
2023-11-25
Hogyan kell idézni
NagyR., & RománR. (2023). A polgári repülőgépek egyes tűzbiztonsági kérdései. Védelem Tudomány a Katasztrófavédelem Online Szakmai, tudományos folyóirata, 4(4), 17-49. Elérés forrás https://ojs.mtak.hu/index.php/vedelemtudomany/article/view/13369
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek