Tűzoltók kiképzésének fejlesztési lehetőségei

Kulcsszavak: tűzoltók, kiképzés, lehetőségek

Absztrakt

A tűzoltó, a munkavégzése során igyekszik lényegre törően, hatékonyan dolgozni, mert az adott helyzetben alkalmazható, a célértéket kielégítő egyszerű megoldási verziót részesíti előnyben. A hivatása gyakorlása közben egy korábbi, általa megélt, sikeresen végrehajtott megoldások közül választ egyet. Ennek érdekében a gyakorlatok esetében azt az elemét szükséges fejlesztenünk az eljárásainknak, amelyet tudatosan kiválasztottunk, és a hatékonyság szempontjából fontosnak ítéltük meg. A modellértékű környezetben végrehajtott gyakorlatok után könnyebb asszociálnunk a valós eseményeknél, míg az ilyen jegyeket alig, vagy nem hordozó helyszínek, szituációk közben kevés érdemi információ rögzül a hosszútávú
memóriában. A tűzoltói találékonyság, a megoldási verziók egymáshoz való hasonlításából fakad, amely hatékonyságában a procedurális, az epizodikus, és a szemantikus emlékezetnek jelentős szerepe van. A tanulni, gyakorolni, mérni, elemezni, ismételni elvek mentén a tűzoltói gyakorlatok rendszere fejleszthető, amely igényli az intervenciós kör szerinti megközelítést.

Hivatkozások

Az 1996. évi XXXI törvény a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról; http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99600031.TV

A 39/2011. (XI. 15.) BM rendelete a tűzoltóság tűzoltási és műszaki mentési tevékenységének általános szabályairól

A 6/2016. (VI.24) BM OKF utasítás a Tűzoltás-taktikai Szabályzat kiadásáról

Pántya Péter.: What could help for the firefighting, technical rescues? Advances in Fire, Safety and Security Research 2015. Bratislava: Fire Research Institute of the Ministry of Interior Slovak Republic, 2015. 60-65.o. ISBN:9788089051199

A 60/2016. számú BM OKF Főigazgatói intézkedés a készenléti jellegű szolgálatot ellátó tűzoltó állomány napi továbbképzésének, valamint a tűzoltósági szakterület által tartandó gyakorlatok rendszerének szabályairól

Cséfalvay Zoltán: Térképek a fejünkben Akadémia kiadó, Budapest 1990.

Fazekasné dr.Fenyvesi Margit: Orientációs képességek fejlesztésének módszertana (2013) 3.4.1 fejezet https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412A/2009-0007_orientacios_kepessegek_fejl_modszertana/TANANYAG/03_4_1.html(letöltve 2018.07.23)

A 2015. évi XLII. törvény a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról 44§ (2) https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1500042.TV#lbj0ida4fa

A 3/2015. számú BM OKF Főigazgatói utasítás a tűzoltóságok szerelési szabályzatáról

Pántya Péter.: Eredmények a tűzoltók beavatkozói készségének növelésében Bolyai Szemle XXIV:(4) (2015) 172-180. o. https://folyoiratok.uni-nke.hu/document/uni-nkehu/ bolyai-szemle-2015-04.original.pdf (letöltve: 2018.04.11.)

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Kiképzési Szabályzatának kiadásáról szóló 85/2014. számú BM OKF intézkedés

Pántya Péter: A katasztrófavédelem és a tűzoltóságok hazai és nemzetközi tevékenysége, a beavatkozások keretei, a biztonság és hatékonyság megjelenése Hadmérnök 12:(2) (2017) 201-213.o. http://www.hadmernok.hu/172_16_pantya.pdf (letöltve: 2018.03.11.)

Martin Zachar, Andrea Majlingova, Iveta Marková, Oántya Péter: The Proposal of Methodology to Investigate the Passenger Cars Fires Bolyai Szemle 26:(2) (2017) 45-56. o. https://www.uni-nke.hu/document/uni-nke-hu/Bolyai_Szemle_2017_02_kesz.pdf#page=45 (letöltve: 2018.04.09.)

Pukánszky-Németh : Neveléstörténet Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1997, ötödik, átdolgozott bővített kiadás 6. 1. fejezet http://magyar-irodalom.elte.hu/nevelestortenet/

Borbély Csaba: A tanulás-emlékezési és gondolkodási zavarok diagnosztikája Országos Klinikai Idegtudományi Intézet; előadás 5-45 dia. (letöltve 2018.07.28) http://semmelweis.hu/klinikai-pszichologia/files/2012/06/Borb%C3%A9ly-Csaba-Mem%C3%B3ria.pdf

Benyó Balázs, Benyó Zoltán, Paláncz Béla, Szilágyi László, Ferenci Tamás: Műszaki és biológiai rendszerek elmélete Budapest 2014. Typotex kiadó https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412A/2011_0079_benyo_muszaki_es_biologiai_rendszerek/ch01.html

Csépányi Zsolt : Kutatásmódszertan Esterházi Károly Tanárképző Főiskola 22.dia http://media.ektf.hu/levelezo/orai_anyagok/kutmod.pdf

Horváth, Galina ; Restás, Ágoston ; Bodnár, László: A műveletirányító képzést befejezők körében végzett elégedettségi felmérés értékelése pp. 169-172. , 4 p. Tűzoltó Szakmai Nap 2017; Budapest, Magyarország : BM OKF, (2017) 216 p.

Horváth, Galina ; Restás, Ágoston ; Bodnár, László: A szerparancsnoki képzést befejezők körében végzett elégedettségi felmérés értékelése pp. 173-176. , 4 p. Tűzoltó Szakmai Nap 2017; Budapest, Magyarország : BM OKF, (2017) 216 p.

Horváth, Galina ; Restás, Ágoston ; Bodnár, László: A tűzoltó I. képzést befejezők körében végzett elégedettségi felmérés értékelése pp. 165-168. , 4 p. Tűzoltó Szakmai Nap 2017; Budapest, Magyarország : BM OKF, (2017) 216 p.

Horváth, Galina ; Restás, Ágoston ; Bodnár, László: A tűzoltó II. képzést befejezők körében végzett elégedettségi felmérés értékelése pp. 161-164. , 4 p. Tűzoltó Szakmai Nap 2017; Budapest, Magyarország : BM OKF, (2017) 216 p.

Bérczi László: Országos képzések a hatékony és biztonságos tűzoltói beavatkozások érdekében. Védelem - Katasztrófa- Tűz- És Polgári Védelmi Szemle XIX:(3) pp. 33-35. (2012)

Megjelent
2023-11-24
Hogyan kell idézni
RáczS. (2023). Tűzoltók kiképzésének fejlesztési lehetőségei. Védelem Tudomány a Katasztrófavédelem Online Szakmai, tudományos folyóirata, 3(4), 182-199. Elérés forrás https://ojs.mtak.hu/index.php/vedelemtudomany/article/view/13299
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek