Az evangélikus identitás feltérképezése napjainkban

Kutatás hitről, vallásgyakorlatról és közösségről

  • Pángyánszky Ágnes Evangélikus Hittudományi Egyetem
  • Fábri György Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet
  • Szabó B. András Evangélikus Hittudományi Egyetem
  • Kovács Viktor Evangélikus Hittudományi Egyetem
Kulcsszavak: evangélikus identitás, vallásosság, vallásszociológia, felekezeti kötődés, közösségi hitgyakorlás

Absztrakt

A tanulmány az evangélikus identitás kortárs megélésének vizsgálatát tűzte ki célul kérdőíves kutatás segítségével, amelyet az Evangélikus Hittudományi Egyetem hallgatói és oktatói kezdeményeztek 2021–2022-ben. A kutatás célja az volt, hogy feltárja az evangélikus közösség felekezeti kötődéseit, vallásgyakorlási szokásait és jövőképeit. A 762 válaszadó adatai alapján klaszteranalízissel többféle vallási identitásprofil azonosítására került sor. A válaszok szerint a Krisztus-központú hit, az evangélikus tanítások ismerete és az egyházi közösségi kötődés alapvető elemei az evangélikus identitásnak. Az eredmények a tradíció erős szerepe mellett a tudatos hitválasztás és a közösségépítés fontosságára is rámutatnak, miközben a generációk közötti különbségek és a társadalmi érzékenység új kihívásokat jelentenek az egyház számára.

Szerző életrajzok

Pángyánszky Ágnes, Evangélikus Hittudományi Egyetem

lelkész, rektorhelyettes, tanszékvezető egyetemi docens – Budapest

MTMT

Fábri György, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet

habilitált egyetemi docens – Budapest

MTMT

Szabó B. András, Evangélikus Hittudományi Egyetem

 lelkész, adjunktus - Budapest

Kovács Viktor, Evangélikus Hittudományi Egyetem

lelkész, doktorandusz - Budapest

MTMT

Hivatkozások

Lenski, Gerhard 1961. The Religious Factor. A Sociological Study of Religion’s Impact on Politics, Economics, and Family Life. Doubleday, New York.

Nagy Péter Tibor 2021. Vallásosság – történet – szociológia. Iskolakultúra, Pécs. (Iskolakultúra könyvek 53.) Web: https://mek.oszk.hu/22100/22109/. (Megtekintés: 2025. április 25.) https://doi.org/10.14232/IQKONYV.Nagy.2021

Glock, Charles Y. – Stark, Rodney 1965. Religion and Society in Tension. Rand McNally, Chicago.

Alwin, D. F. – Felson, J. L. – Walker, E. T. – Tufis, P. A. 2006. ‘Measuring religious identities in surveys. Public Opinion Quarterly, 70. évf. 4. sz. 530–564. o. https://doi.org/10.1093/poq/nfl024

Megjelent
2025-07-09
Rovat
Tanulmányok