A dualizmus korszakához tartozó feladatok vizsgálata és összehasonlítása magyarországi és szlovákiai magyar nyelvű történelemtankönyvekben a kompetenciák tükrében

  • Szabó L. Dávid Selye János Egyetem, Történelemdidaktika Doktori Iskola
  • Horváth Kinga elye János Egyetem, Tanárképző Kar, Óvó- és Tanítóképző Tanszék
Kulcsszavak: kompetenciaalapú oktatás, történelemtankönyv, kulcskompetenciák, dualizmus korszaka, összehasonlító elemzés

Absztrakt

Jelen tanulmány a kompetenciaalapú történelemtanítás szemléletében vizsgálja a dualizmus korszakát feldolgozó magyarországi és szlovákiai történelemtankönyvek feladatait. A kutatás célja annak feltárása, hogy a kiválasztott tankönyvekben megjelenő kérdések és feladatok mely kulcskompetencia-területek fejlesztését szolgálják. Az elméleti keret a kompetencia fogalmának értelmezésére és az oktatásirányítás dokumentumaiban meghatározott kulcskompetenciák összehasonlítására épül. A vizsgálat eredménye szerint a szlovákiai magyar nyelvű történelemtankönyv dualizmus korszakát tárgyaló részében található 56 item közül a legtöbb item (20, az összes feladat 35,7%-a) a szociális és állampolgári kompetenciákat fejleszti, míg Magyarország esetében a 178 item közül a legtöbb item (59, az összes feladat 33,1%-a) a matematikai és gondolkodási kompetenciák fejlesztésére irányul.

Hivatkozások

ANDERSON, Scarvia – MESSICK, Samuel (1974): Social Competency in Young Children. Developmental Psychology, 10. vol. 2. num. 282–293. https://doi.org/10.1037/h0035988

BAKOS Ferenc (2007). Idegen szavak és kifejezések szótára. Akadémiai Kiadó.

BEDNÁROVÁ, Marcela – KRASNOVSKÝ, Branislaw – ULRICHOVÁ, Barbora (2011): Történelem az alapiskolák 8. és a nyolcosztályos gimnázium 3. osztálya számára. Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava (ISBN 978-80-8115-046-3);

CSAPÓ Benő (2003). A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest.

FOSTER, Sharon L. – RITCHEY, Wendy L. (1979). Issues in the Assessment of Social Competence in Children. Journal of Applied Behavior Analysis, 12. vol. 4. num. 625–638. https://doi.org/10.1901/jaba.1979.12-625

HENCZI Lajos – ZÖLLEI Katalin (2007). Kompetenciamenedzsment. Perfekt Kiadó, Budapest.

INES (Indicators of National Education Systems) (1978). Education Indicators Project. https://nap.nationalacademies.org/read/9174/chapter/7 (Letöltés: 2025. máj. 11.)

KAPOSI József (2012): A tankönyv szerepének változásai. Iskolakultúra, 22. évf. 12. sz. 56–70.

Key Competencies. A Developing Concept in General Compulsory Education. (2002) The Information Network on Education in Europe, 20–21. Eurydice, European Unit. Brussels. http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=503. (Letöltés: 2025. máj. 11.)

KOJANITZ László (2021): A történelmi gondolkodás fejlesztése. Belvedere Meridionale, Szeged.

MYERS Anita (1982). Review of Socialcompetence [Review of the book Social competence, by Jeri Dawn Wine& Marti Diane Smye]. Canadian Psychology / Psychologie canadienne, 23. vol. 2. num. 116–118. https://doi.org/10.1037/h0081297

MOLNÁR-KOVÁCS Zsófia (2019a). A magyar tankönyvkutatások forrásdimenziói (1867–1918). Institutio, Pécs.

MOLNÁR-KOVÁCS Zsófia (2013): A tankönyvkiadás állami keretei a dualizmus korában. In: Perspektívák a neveléstudományban. Válogatás a Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola kutatóinak írásaiból. PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola, Pécs, 105-117.

MOLNÁR-KOVÁCS Zsófia (2019b). A tankönyvi illusztrációk helye és szerepe a dualizmus kori hazai történelemtankönyvekben. Per Aspera ad Astra, 6. évf. 1. sz. 79-98. https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.05

MOLNÁR-KOVÁCS Zsófia (2021). Online lehetőségek a történeti tankönyvkutatások forrásainak feltárásában. In: Digitális és online lehetőségek, jó gyakorlatok a tanári munkában és a neveléstudományi kutatásokban. Szerk. KÉRI Katalin. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Neveléstudományi Intézet és „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola, Pécs, 72-86. https://doi.org/10.15170/PTE.BTK.NTI.DOL.2021-05

NAGY József (2010). A személyiség kompetenciái és operációs rendszere. Iskolakultúra, 20. évf. 7– 8. sz., 3–21. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21033

/20823 (Letöltés: 2025. máj. 11.)

NAT 2012: 10652. Nemzeti alaptanterv. Magyar Közlöny,68. évf. 66. sz. II.1. A kulcskompetenciák: https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/f8260c6149a4ab7ff14dea

fd427f10a7dc972f8/megtekintes (Letöltés: 2025. máj. 11.)

NAT 2020: 297. Nemzeti alaptanterv. Magyar Közlöny,76. évf. 17. sz. II.1. A kulcskompetenciák: https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/3288b6548a740b9c8daf918a399a0bed1985db0f/megtekintes (Letöltés: 2025. máj. 11.)

Pedagógiai lexikon, II. kötet. Főszerk.: BÁTHORY Zoltán – FALUS Iván (1997). Keraban Kiadó, Budapest. (A szócikk szerzője Vajda Zsuzsa).

PESCHAR, Jules L. – WASLANDER, Sietzke (1995): The relevance of CCC in International Education Indicators. Draft Version and Outline for General Assembly. Lahti, Finland.

RYCHEN, Dominique Simone – SALGANIK, Laura Hersh (szerk.) (2003): Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society. Hogrefe & Huber Publishers, Göttingen.

SALGANIK, Laura Hersh – RYCHEN, DominiqueSimone – MOSER, Urs – KONSTANTJohn, W. (1999): Definition and Selection of Competencies. Project son Competencies in the OECD Context. Analysis of Theoretical and Conceptual Foundations. Neuchâtel.

SARASON, Barbara R. (1981). The dimensions of social competence: Contributions from a variety of research areas. In: WINE, Jeri Dawn – SMYE,Marti Diane (szerk.). Socialcompetence. Guilford Press, New York.

TÓTH Attila (2020): Történelem 7. az általános iskolások számára. Oktatási Hivatal, Budapest.

Törvénytár. Školskýzákon – Zákon o výchove a vzdelávanía o zmene a doplneníniektorýchzákonov (245/2008). https://torvenytar.sk/zakon-249. (Letöltés: 2025. máj. 11.)

VAJDA Barnabás (2020). Történelemdidaktika és történelemtankönyv-kutatás. Komárom, Selye János Egyetem.

Megjelent
2025-09-10
Rovat
Műhely