A történelmi tudás mérése – szempontok és nehézségek
Absztrakt
Ismeretek, ismeretek szerzésének képessége, ismeretek rendszerezésének képessége, ismeretek elbeszélésének képessége és a tudásról való (metakognitív) gondolkodás – a történelmi tudás erre az öt területre osztható a tanulmányban használt modell szerint. A munka felsorolja azokat a feladattípusokat, amelyekkel ezeket a tudásterületeket mérni szokás. Felveti a kérdést, hogy az öt terület milyen súllyal szerepeljen az összegző jellegű mérésekben, és felhívja a figyelmet arra, hogy az ismeretek összegző mérésekor a tartós, azaz az egyén számára jelentőséggel bíró tudás mérésére kellene törekedni. A második rész bemutatja, hogy a tudás szintjei, illetve a feladatok nehézségi szintjei mérhetőek a népszerű bloomi taxonómia segítségével, amellyel szemben azonban elméleti és gyakorlati kritikákat is megfogalmaz. Ezt követően a szerző tantárgy- és tudásterület-specifikus kritériumokat javasol a történelmi tudás szintjeinek mérésére. Összefoglalóan megállapítja, a történelmi tudás mérését számos bizonytalanság nehezíti, így tudományos értelemben inkább becslésről, mint tényleges mérésről beszélhetünk.
Hivatkozások
|5/2020. (I. 31.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról. Magyar Közlöny, 76. évf. 17. sz. 290–446.
A 2024-től érvényes történelem érettségi vizsgaszabályzat nyilvánosságra hozott tervezetéről. Történelemtanárok Egylete, 2021. április 12. https://tte.hu/a-2024-tol-ervenyes-tortenelem-erettsegi-vizsgaszabalyzat-nyilvanossagra-hozott-tervezeterol/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
A Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata állásfoglalása a megújuló történelem érettségi követelményekről. 2021. ápr. 14. https://tanaritagozat.tortenelmitarsulat.hu/doc/news/mttttllsfoglalsrettsgi.04.14..pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
ADAMSKI, Peter – BERNHARDT, Markus (2017): Diagnostizieren – Evaluieren – Leistungen beurteilen. In: BARRICELLI, Michele – LÜCKE, Martin (Hrsg.): Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts. 2. Aufl. Wochenschau, Schwalbach/Ts., Bd. 1. 401-435.
ARATÓ Ferenc – SZERPÁK Tünde (2020): A jó tanuló félrevezetése – Tantárgyi témazáró dolgozatok elemzésének első tanulságai. Autonómia és Felelősség, 5. évf. 1–4 sz. 83–99. https://doi.org/10.15170/AR.2020.5.1-4.5.
Az EMMI válasza a TTE érettségi vizsgaszabályzatról írt véleményére. In: Történelemtanárok Egylete, 2021. jún. 14. https://tte.hu/az-emmi-valasza-a-tte-erettsegi-vizsgaszabalyzatrol-irt-velemenyere/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
CSAPÓ Benő (2005): Az előzetesen megszerzett tudás mérése és elismerése. Kutatási zárótanulmány. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest. https://konyvtar.nive.hu/files/16csapo.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
CSAPODI Zoltán (2013): A történelem érettségi a K-T-tengelyen. Válasz Dupcsik Csaba és Repárszky Ildikó kritikájára. Történelemtanárok Egylete. http://www.tte.hu/media/pdf/vdr.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
CSAPODI Zoltán (2014): Érettségi vizsgatárgyak elemzése 2009–2012 tavaszi vizsgaidőszakok. Történelem. Budapest. http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/tamop318/erettsegi_vizsgatargyak_elemzese/tortenelem.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
CSEPELA Jánosné – HORVÁTH Péter – KATONA András – NAGYAJTAI Anna (2000): A történelemtanítás gyakorlata. Tantárgy-pedagógiai tankönyv. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
DUPCSIK Csaba – REPÁRSZKY Ildikó (2013): Megérett. A 2013. tavaszi írásbeli történelem érettségi feladatainak és megoldókulcsainak kritikai elemzése. Socio, 3. évf. 2. sz. 30–47. https://socio.hu/uploads/files/2013_2/2dupcsik_reparszky.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
ENGEL Enikő – FEKETE Áron (2023): Digitális világégés – Az NKP okostankönyv második világháborúval kapcsolatos vizuális elemeinek vizsgálata. Belvedere Meridionale, 25. évf. 2. sz. 5-20. https://doi.org/10.14232/belv.2023.2.1
ÉRSEK Attila (2015): Változó történelemtanítás: új technikák és módszerek a történelemtanári munkában. Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó, Szombathely. https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/12669/valtozo_tortenelem_tanitas.pdf?sequence=-1&isAllowed=y (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
F. DÁRDAI Ágnes – KAPOSI József (2008): A kezdet vége, avagy a történelemérettségi vizsga fejlesztésének további lépései. In: BÁNKUTI Zsuzsa – LUKÁCS Judit (szerk.): Tanulmányok az érettségiről. Hatásvizsgálat, tantárgyi vizsgák értékelése, feladatfejlesztés. OFI, Budapest, 169–186.
FEKETE Áron (2022): „Egy érintéssel létrehozhatom az egységes Olaszországot” – Esettanulmány a térképes képességek digitális térben való fejlesztésének lehetőségeiről. In: XXV. Tavaszi Szél Konferencia 2022: Tanulmánykötet III. Doktoranduszok Országos Szövetsége, Budapest, 96–108. https://dosz.hu/fil/639eaeb5849357ece7fe968f9d1a2a56fcda0ee06fdd43362f10535fcd24ec52 (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
FEKETE Áron (2023): Térképek és egységek, egységes térképek? Digitális és papíralapú térképes feladatok elemzése a német az olasz egységről szóló témakörön belül. In: ENGEL Enikő – KORPÁS Árpád (szerk.): Történelem mint tudomány és mint iskolai tantárgy. I. Selye János Egyetem Tanárképző Kar, Komárom, 96–112. https://tkk.ujs.sk/documents/books/T%C3%B6rtenelem%20mint%20tudomany.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
FISCHERNÉ DÁRDAI Ágnes – SÁRVÁRINÉ LÓKY Gyöngyi (2002a): A történelmi készségeket vizsgáló tudásfelmérés tapasztalatai Baranya megyében I. Módszertani lapok. Történelem, 9. évf. 1. sz. 11–16.
FISCHERNÉ DÁRDAI Ágnes – SÁRVÁRINÉ LÓKY Gyöngyi (2002b): A történelmi készségeket vizsgáló tudásfelmérés tapasztalatai Baranya megyében II. Módszertani lapok. Történelem, 9. évf. 2. sz. 7–19.
FODOR Richárd (2022): Didaktikai feladatok standardizációs lehetőségei. In: DEZSŐ Tamás – PÓCZA István (szerk.): Batthyány Lajos Alapítvány Doktori Ösztöndíjprogram 2020/2021. Batthyány Lajos Alapítvány – BLA Tudástár, 626–645. https://bla.hu/wp-content/uploads/2022/05/BLA_Doktori-osztondijprogram_tanulmanykotet.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
FORDHAM, Michael (2017): Assessment. In: DAVIES, Ian (Ed.): Debates in History Teaching. 2nd Ed. Routledge, London–New York, 284-294.
GOLNHOFER Erzsébet (2003): A pedagógiai értékelés. In: FALUS Iván: Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 385-416.
GRÜLL Tibor (2021): Az ókor alkonya. A NAT 2020 és az új gimnáziumi történelemtankönyv ókori fejezeteinek elemzése. Iskolakultúra, 31. évf. 1. sz. 68–85. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34060 (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
GYERTYÁNFY András (2018): Az elbeszéléstől a forrásokig, a forrásoktól az elbeszélésig. A történelemtanítás súlypontjának változásai. Történelemtanítás, (LIII.) Új folyam IX. évf. 1–2. sz. 11. http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2018/08/gyertyanfy-andras-az-elbeszelestol-a-forrasokig-a-forrasoktol-az-elbeszelesig-09-01-03/ (Letöltés: 2022. jan. 17.)
GYERTYÁNFY András (2020): Folytonos kanonizáció – A tartalom kiválasztásának szempontjai és szakaszai a német történelemdidaktikában. Új Pedagógiai Szemle, 70. évf. 7–8. sz. 8–25. o. http://upszonline.hu/index.php?issue=700708 (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
GYERTYÁNFY András (2021a): Képességek, kompetenciák, történelmi gondolkodás. Kísérlet a fogalmi tisztázásra. Történelemtanítás, (LVI.) Új folyam XII. évf. 1-2. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2021/05/1-2-szam-2021/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
GYERTYÁNFY András (2021b): Merre tovább, történelemérettségi? Újkor.hu, 2021. június 2. https://ujkor.hu/content/merre-tovabb-tortenelemerettsegi (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KAPOSI József – KATONA András (2023): A történelemérettségi 2024-től érvényes lexikai anyaga – a korábbiakkal összehasonlítva. (Forrásközlések történelemtanításunk közelmúltjából VI.) Történelemtanítás, (LVIII.) Új folyam XIV. évf. 4. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2024/01/4-szam-2023/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KAPOSI József (2017): A történelmi gondolkodás és a képességfejlesztő feladatok. Történelemtanítás, (LII.) Új folyam VIII. évf. 1–2. sz. http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2017/10/kaposi-jozsef-a-tortenelmi-gondolkodas-es-a-kepessegfejleszto-feladatok-08-01-03/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KAPOSI József (2023): Az esszéfeladatok problematikája a történelemérettségi vizsgán. Rendszerváltó Szemle, 8. évf. 3. sz. 50–57. https://retorki.hu/storage/uploads/files/e0860fd369624726090f786d0d183926.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KATONA András – SALLAI József (2002): A történelem tanítása. Tantárgy-pedagógiai összefoglaló. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.
KINYÓ László (2005): A narratív készség fejlődése és szerepe a történelemtanításban. Magyar Pedagógia, 105. évf. 2. sz. 109–126. https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/339/337 (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KNAUSZ Imre (2001a): A tanítás mestersége. Iskolafejlesztési Alapítvány, Budapest. https://mek.oszk.hu/01800/01817/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KNAUSZ Imre (2001b): A tanulói teljesítmények értékelése. In: KNAUSZ Imre (szerk.): Az évszámokon innen és túl... Megújuló történelemtanítás. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 51–60.
KNAUSZ Imre (2008): Mit kezdjünk az értékeléssel? Adalékok az integrációs nevelés pedagógiájához. Educatio, Budapest. https://tanitonline.hu/ftp/Mit_kezdjunk_az_ertekelessel.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KOJANITZ László (2017): A kauzális történelmi gondolkodás fejlesztése és értékelése. Eruditio – Educatio, 12. évf. 4. sz. 13–30. http://e-eruditio.ujs.sk/archive/vajdab_2018-01-23_EE_2017_4.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KOJANITZ László (2020): Az értelmező kulcsfogalmak tanítása és tanulása I. Okok. Történelemtanítás, (LV.) Új folyam XI. évf. 3–4. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2020/11/kojanitz-laszlo-az-ertelmezo-kulcsfogalmak-tanitasa-es-tanulasa-i-11-03-04/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KOJANITZ László (2021a): Az értelmező kulcsfogalmak tanítása és tanulása II. Változás és folyamatosság. Történelemtanítás, (LVI.) Új folyam XII. évf. 1–2. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2021/05/1-2-szam-2021/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KOJANITZ László (2021b): Az értelmező kulcsfogalmak tanítása és tanulása III. Történelmi jelentőség. Történelemtanítás, (LVI.) Új folyam XII. évf. 4. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2022/02/4-szam-2021/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KOJANITZ László (2021c): A történelmi interpretáció fogalmának tanítása. Iskolakultúra, 31. évf. 5. sz. 41–54. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.05.41
KOJANITZ László (2022): Érettségi feladatok és forráshasználat. Történelemtanítás, (LVII.) Új folyam XIII. évf. 3–4. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2023/01/3-4-szam-2022/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
KÖRBER, Andreas (2017): Graduierung von Kompetenzen. In: BARRICELLI, Michele – LÜCKE, Martin (Hrsg.): Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts. 2. Aufl. Wochenschau, Schwalbach/Ts., Bd. 1. 236-254.
KÖSTER, Manuel (2021): Aufgabenkultur im Geschichtsunterricht. Wochenschau, Schwalbach. https://doi.org/10.46499/991
KRATHWOHL, David R. (2002): A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, 41. évf. 4. sz. 212-218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
LOVRITHY Endre (1997): Ellenőrzés és értékelés a történelemórán. Történelempedagógiai füzetek 1. sz. 36–52.
NAGY Sándor (1993): Az oktatás folyamata és módszerei. Volos, Budapest.
NÁNAY Mihály (2021): Megjegyzések a történelemérettségi új vizsgakövetelményeinek értékeléséhez. Újkor.hu, március 2. https://ujkor.hu/content/megjegyzesek-a-tortenelemerettsegi-uj-vizsgakovetelmenyeinek-ertekelesehez (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
PANDEL, Hans-Jürgen (2017): Geschichtsdidaktik. 2. Aufl. Wochenschau, Schwalbach.
POROGI András (2007): Tudás és tankönyv: a történelemtudás mérése ötödik osztályos tanulóknál. Iskolakultúra, 17. évf. 11–12. sz. 3–20. http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/issue/view/1390 (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
SCHÖNEMANN, Bernd (2017): Geschichtsbewusstsein – Theorie. In: BARRICELLI, Michele – LÜCKE, Martin (Hrsg.): Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts. 2. Aufl. Wochenschau, Schwalbach/Ts., Bd. 1. 98-111.
SERMAN Katalin (2013): Történelemre épülő kompetencia alapú tantárgyközi mérés Újbudán. In: Történelemtanítás, (XLVIII.) Új folyam IV. évf. 1. sz. http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2013/04/serman-katalin-tortenelemre-epulo-kompetencia-alapu-tantargykozi-meres-ujbudan-04-01-06/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
TENORTH, Heinz-Elmar (2018): Tényekre alapozott oktatáskutatás versus a pedagógia mint kultúratudomány – egy újabb „paradigmaharc” a tudományos pedagógiában. Pedagógiatörténeti Szemle, 4. évf. 3-4. sz. 23–44. https://doi.org/10.22309/PTSZEMLE.2018.3.2
TÓTH Judit (2021a): A 2020. májusi-októberi középszintű történelemérettségi írásbeli feladatsorok itemszintű vizsgálata. Új Pedagógiai Szemle, 71. évf. 7–8. sz. 74–86. https://upszonline.hu/index.php?issue=710708 (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
TÓTH Judit (2021b): Érték vagy mérték? A középszintű történelem írásbeli érettségi 2005 és 2019közötti egyszerű, rövid választ igénylő feladatainak áttekintése a kompetencia típusú feladatok tükrében. In: FODOR Richard – KARAINÉ GOMBOCZ Orsolya – MIKLÓS Ágnes Kata (szerk.): Pedagógiai változások - a változás pedagógiája (III.) Pázmány Péter Egyetem, Budapest, 217-224. https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/V%C3%A1ltoz%C3%A1sok%20a%20pedag%C3%B3gi%C3%A1ban_2021%20konferencia%20tanulm%C3%A1nyk%C3%B6tet%20B1%2Bbel%C3%ADv%20screen.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
TÓTH Judit (2024): Feladatmegoldások vizsgálata történelemből a hangos gondolkodás módszerével. Új Pedagógiai Szemle, 74. évf. 9–10. sz. 21–40. https://upszonline.hu/index.php?article=740910007 (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
Történelem részletes érettségi vizsgakövetelmény A) Kompetenciák https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/tortenelem_2024_e.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
VAJDA Barnabás (2024): On some aspects of history examinations. In: FEKETE Áron (szerk.): Történelem mint tudomány és mint iskolai tantárgy II. Selye János Egyetem Tanárképző Kar, Komárom, 43– 56. https://tkk.ujs.sk/documents/books/Tortenelem%20mint%20tudomany%20II.pdf (Letöltés: 2025. ápr. 3.)
ZRINSZKI János – KINYÓ László (2017): A történelmi tudás alkalmazása 8. évfolyamon: egy Vas megyei felmérés eredményei. Történelemtanítás, (LII.) Új folyam VIII. évf. 1–2. sz. http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2017/10/zrinszki-janos-kinyo-laszlo-a-tortenelmi-tudas-alkalmazasa-8-evfolyamon-egy-vas-megyei-felmeres-eredmenyei-08-01-06/ (Letöltés: 2025. ápr. 3.)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.