A történelemoktatás a tartalmi szabályozás (tantervek, követelmények, tankönyvek) tükrében Magyarországon (2016–2024) – avagy a maratoni reform után a pirruszi győzelemig

  • Kaposi József Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Vitéz János Tanárképző Központ
Kulcsszavak: közpolitika, emlékezetkultúra, kulturális hegemónia, történelmi tudat, tartalmi kánon, központi tanterv, implementáció, vizsgakövetelmények, tankönyvek, digitális eszközök, pedagógiai kultúraváltás, történelmi műveltség, szakmai nyilvánosság, autonómia, demokráciára nevelés

Absztrakt

A tanulmány a hazai oktatáspolitika kontextusában, a központi tartalmi szabályozás dokumentumain keresztül mutatja be az elmúlt évtized magyarországi történelemoktatásának jellemző trendjeit. Az írás középpontjában a köz- és oktatáspolitika által képviselt emlékezetpolitikai szemléletváltás, új kulturális hegemónia jellemzőinek feltárása áll a tantervekben, vizsgakövetelményekben, tankönyvekben. A munka kitér a központi szabályozók készítésének és a bevezetésük ellentmondásaira: például a tudományos normák háttérbe szorítása, a szakmai nyilvánosság hiánya, konszenzuskeresés negligálása, a szakszerű implementációs tevékenység mellőzése. Rámutat a fejlesztési célok, a tartalmi kánon, a tananyagtartalmak hangsúlyainak változásaira, a digitalizáció folyamatos és széleskörű térnyeréséből is következő, a mindennapi gyakorlatban elvárt, változó szemlélet- és feldolgozásmódokra, eszközökre is. Megállapítja, hogy központilag generált és irányított szemléletváltási törekvések, a kormányzat alkotmányozó erejű többsége, erős centralizációs intézkedései nyomán (például fenntartói viszonyok és pedagógusok foglalkoztatásának átalakítása) jogi és formális módon megvalósultak, ugyanakkor ezek kedvezőtlenül hatottak a társadalmi kohézió erősítésére, a méltányos oktatási feltételekre, a helyi innovációkra, az intézmények szakmai autonómiára és a pedagógusok módszertani kultúraváltásra. Az írás felhívja a figyelmet, hogy a változások sajnálatosan nem segítették elő a diákok korszerű történelmi műveltségének kialakítását, az aktív állampolgárrá nevelést, a kritikai gondolkodás, a szociális érzékenység fejlesztését, vagyis a történelemtanítás azon célkitűzését, hogy a felnövekvő generációk szembe tudjanak nézni a mai globális világ kihívásaival, a demokratikus társadalmak működésének komplex problémáival.

Hivatkozások

Jogszabályok

/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet a nemzeti köznevelés tankönyvellátásáról szóló 2013. évi CCXXXII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról, valamint a tankönyvellátásban közreműködők kijelöléséről: https://njt.hu/jogszabaly/2013-501-20-22 (Letöltés: 2024. ápr. 13.)

A Kormány 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. Magyar Közlöny, 78. évf. 66. sz. 10708., https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200110.kor (Letöltés: 2024. ápr. 13.)

A Kormány 5/2020. (I. 31.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról. Magyar Közlöny, 86. évf. 17. sz. 290–446. https://njt.hu/jogszabaly/2020-5-20-22 (Letöltés: 2024. ápr. 13.)

A2012-esNAT-hozilleszkedőtartalmiszabályozók: Kerettanterv a gimnáziumok 9–12. évfolyama számára: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2012_nat (Letöltés: 2024. ápr. 13.)

A 2020-as NAT-hoz illeszkedő tartalmi szabályozók: Kerettanterv a gimnáziumok 9–12. évfolyama számára: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_gimn_9_12_evf (Letöltés: 2024. ápr. 13.)

A Kormány 5/2020. (I. 31.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetésérőlésalkalmazásárólszóló110/2012.(VI.4.) Korm.rendeletmódosításáról: https://njt.hu/jogszabaly/2020-5-20-22 (Letöltés: 2024. ápr. 13.)

Oktatási Hivatal (2021): Részletes érettségi követelmények, történelem szaktárgy. https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/erettsegi_vizsgatargyak (Letöltés: 2024. ápr. 13.)

Oktatási Hivatal (2020): Történelem kerettanterv a gimnáziumok 9-12. évfolyama számára: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_gimn_9_12_evf (Letöltés: 2024. ápr. 13.)

EFOP 3.2.15 VEKOP 17201700001 „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című kiemelt projekt. https://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/efop3215 (Letöltés: 2024. ápr. 13.)

Szakirodalom

BÁTHORY Zoltán (2001): Maratoni reform. A magyar közoktatás reformjának története, 1972–2000. Önkonet, Budapest.

BIHARI Péter (2023): Alaposan meghúzott tankönyvek. TTE, jan. 26. https://tte.hu/bihari-peter-alaposan-meghuzott-tankonyvek/ (Letöltés: 2025. máj. 9.)

BORBÁS Barna (2021): 2021 új abszurdja: az egyházi történelemtankönyv jobb és tudományosabb lett az államinál. Válasz.online, ápr. 19. https://www.valaszonline.hu/2021/04/19/katolikus-tankonyv-tortenelem-nat-oktatasi-hivatal-elemzes/ (Letöltés: 2025. máj. 9.)

CHRAPPÁN Magdolna (2022): A NAT evolúciója 2010-2021 között. Educatio, 31. évf. 1. sz. 30-47. https://doi.org/10.1556/2063.31.2022.1.3

F. DÁRDAI Ágnes – KAPOSI József (2008): A kezdet vége, avagy a történelemérettségi vizsga fejlesztésének további lépései. In: BÁNKUTI Zsuzsa–LUKÁCS Judit (szerk.):Tanulmányok az érettségiről. OFI, Budapest, 169–186. https://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2022/12/169-186.pdf (Letöltés: 2024. ápr. 8.)

F. Dárdai Ágnes – Kaposi József (2021):A történelemtanítás elmúlt 30 éve (1990–2020) – Helyzetkép és perspektíva. Magyar Pedagógia, 121. évf. 2. sz.137–167. https://doi.org/10.17670/MPed.2021.2.137

FISCHER-DÁRDAI, Ágnes – KAPOSI, József – POPP, Susanne (2023): The constantly changing discipline of history didactics – An introduction. Hungarian Educational Research Journal. Vol. 13. num. 4. 461-469. https://doi.org/10.1556/063.2023.00224

FODOR, Richárd (2019): Új nézőpontok. A multiperspektivikus történelemszemlélet megjelenése a történelemtankönyvekben. Történelemtanítás (LIV.) Új folyam X. évf. 3-4. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/wp-content/uploads/2019/12/10_03_10_Fodor.pdf (Letöltés: 2025. máj. 9.)

GYERTYÁNFY András (2021): Merre tovább, történelemérettségi? Újkor.hu, jún. 2. https://ujkor.hu/content/merre-tovabb-tortenelemerettsegi (Letöltés: 2025. máj. 9.)

HALÁSZ Gábor (2018): Kurrikulum-fejlesztés, kurrikulum-szabályozás és kurrikulum-implementáció: alapvető összefüggések és globális trendek: https://www.oktatas2030.hu/wpcontent/uploads/2020/10/nemzetkzitrendeksgyakorlatok.pdf (Letöltés: 2022. ápr. 20.)

KAMP Alfréd (2024): Történelem tanárok szakmódszertannal és digitális pedagógiával kapcsolatos nézeteinek vizsgálata, különös tekintettel az okostankönyvek használatára. Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola, Eger. Disszertációs kézirat.

KAPOSI József (2012): Értékek és tartalmak, avagy a tartalmak értékei. Új Pedagógiai Szemle, 62. évf. 1-3. sz. 5–22. http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2012/07/Ertekek_es_tartalmak.pdf (Letöltés: 2023. nov. 12.)

KAPOSI József (2022): Széljegyzetek a hazai történelemtanítás tartalmi szabályozóinak változásairól. Máltai Tanulmányok, 4. évf. 1. sz. 53–68. https://epa.oszk.hu/04000/04049/00010/pdf/EPA04049_maltai_tanulmanyok_2022_01_053-068.pdf (Letöltés: 2024. febr. 11.)

KAPOSI József (2023): Az esszéfeladatok problematikája a történelem érettségi vizsgán. Rendszerváltó Szemle, 8. évf. 3. sz. 50-57. https://epa.oszk.hu/04200/04214/00008/pdf/EPA04214_rendszervalto_szemle_2023_03_050-057.pdf (Letöltés: 2024. febr. 11.)

KAPOSI, József – FODOR, Richárd – TÓTH, Judit (2024): Changes in the Content Regulation of History Education in Hungary in Recent Years in the Light of International Developments. International Journal of History Education and Culture (IJHEC)Yearbook of the International Society for History, 45. Didactics Wochenschau Verlag, Frankfurt/M. https://www.wochenschau-verlag.de/media/a4/70/a8/1746607224/9783756617302.pdf?ts=1746607224 (Letöltés: 2025. máj. 9.)

KAPOSI József – KATONA András (2023): Forrásközlések történelemtanításunk közelmúltjából VI. A történelemérettségi 2024-től érvényes lexikai anyaga – a korábbiakkal összehasonlítva. Történelemtanítás, (LVIII.) Új folyam XIV. évf. 4. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/wp-content/uploads/2024/01/14_04_05_erettsegi.pdf (Letöltés: 2024. ápr. 11.)

KOJANITZ László (2022): Érettségi feladatok és forráshasználat. Az érettségi feladatok elemzése az elsődleges források használata szempontjából. Történelemtanítás, (LVII.) Új folyam XIII. évf. 3-4. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/wp-content/uploads/2023/01/13_03_06_Kojanitz.pdf (Letöltés: 2024. márc. 11.)

MOLNÁR Gyöngyvér – PÁSZTOR KOVÁCS Anita (2015): A számítógépes vizsgáztatás infrastrukturális kérdései: az iskolák eszközparkjának helyzete és a változás tendenciái, Iskolakultúra, 25. évf. 4. sz. 49–61. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.4.49

NAHALKA István (2020): A közoktatás központi tartalmi szabályozásának két paradigmája. Új Pedagógiai Szemle, 70. évf. 7-8. sz. 99–142. https://upszonline.hu/index.php?article=700708012 (Letöltés: 2024. ápr. 11.)

NAHALKA István (2022): Közoktatás-politika 2018–2022. Educatio, 31. évf. 1. sz. 14-29. https://doi.org/10.1556/2063.31.2022.1.2

NÁNAY Mihály (2021): Megjegyzések a történelemérettségi új vizsgakövetelményeinek értékeléséhez. Újkor.hu, márc. 2. https://ujkor.hu/content/megjegyzesek-a-tortenelemerettsegi-uj-vizsgakovetelmenyeinek-ertekelesehez (Letöltés: 2025. máj. 9.)

OECD (2019): Learning Compass 2030 – Core Foundations for 2030.

https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/concept-notes/Core_Foundations_for_2030_concept_note.pdf (Letöltés: 2022. ápr. 20.)

PATAKI Ferenc (2010): Kollektív emlékezet és emlékezetpolitika. Magyar Tudomány, 171. évf. 7. sz. 778–798. http://epa.oszk.hu/00600/00691/00079/pdf/mtud_2010_07_778798.pdf (Letöltés: 2022. ápr. 20.)

SZEPESI Gábor (2017): A digitális érettségi bevezetésének lehetősége történelem tantárgyból. Történelemtanítás, (LII.) Új folyam VIII. évf. 3-4. sz. https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/wp-content/uploads/2018/05/08_03_03_Szepesi.pdf (Letöltés: 2025. máj. 11.)

TELLÉR Gyula (2014): Született-e "Orbán-rendszer" 2010 és 2014 között? Nagyvilág, 59. évf. 3. sz.346-367.

VARGA Júlia (szerk. 2022): A közoktatás indikátorrendszere 2021. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaság-tudományi Intézet, Budapest. https://real.mtak.hu/153969/1/A_kozoktatas_indikatorrendszere_2021.pdf (Letöltés: 2024. ápr. 1.)

Hanganyagok

HERCZEG Zsolt (2020): Megosztotta a szakmát a szeptembertől érvényes NAT. Inforádió, febr. 6. https://infostart.hu/belfold/2020/02/06/megosztotta-a-szakmat-a-szeptembertol-ervenyes-nat (Letöltés: 2025. máj. 9.)

NÁNAY Mihály (2019): Az érettségi-összeállítók eddig kerülgették a forró kását. Inforádió, máj. 8. https://infostart.hu/belfold/2019/05/08/nanay-mihaly-az-erettsegi-osszeallitok-eddig-kerulgettek-a-forro-kasat# (Letöltés: 2025. máj. 9.)

Tankönyvek

Történelem tankönyv 11. Tananyagfejlesztő: SZÁRAY Miklós. Oktatási Hivatal, Budapest, 2022. https://www.tankonyvkatalogus.hu/storage/pdf/OH-TOR11TB (Letöltés: 2025. máj. 9.)

Történelem tankönyv 11. Tananyagfejlesztő: BORHENYI Péter – NÁNAY Mihály. Oktatási Hivatal, Budapest, 2022. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-TOR11TA (Letöltés: 2025. máj. 10.)

Történelem tankönyv 12. Tananyagfejlesztő: SZÁRAY Miklós. Oktatási Hivatal, Budapest, 2023. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-TOR12TB (Letöltés: 2025. máj. 9.)

Történelem tankönyv 12. Tananyagfejlesztő: BORHENYI Péter – NÁNAY Mihály. Oktatási Hivatal, Budapest, 2023. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-TOR12TA (Letöltés: 2025. máj. 10.)

Állampolgári ismeretek 12. Oktatási Hivatal, Budapest, 2022. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ALP12TA (Letöltés: 2025. máj. 10.)

Történelem 9. Főszerkesztő: KOVÁCS Örs. Szerkesztő: TAMÁSINÉ MAKAY Mariann. Szerzők: BORONKAI Szabolcs – GIANONE András – KORMOS Zoltán – KOVÁCS Örs – RUBOVSZKY Péter. Szent István Társulat, Budapest, 2021.

Történelem 11. Főszerkesztő: KOVÁCS Örs. Szerkesztő: TAMÁSINÉ MAKAY Mariann. Szerzők: BORONKAI Szabolcs – GIANONE András – KORMOS Zoltán – KOVÁCS Örs – SIMONKAY Márton. Szent István Társulat, Budapest, 2022.

Történelem 10. Főszerkesztő: Kovács Örs. Szerkesztő: TAMÁSINÉ MAKAY Mariann. Szerzők: BORONKAI Szabolcs – GIANONE András – KORMOS Zoltán – KOVÁCS Örs – SIMONKAY Márton. Szent István Társulat, Budapest, 2022.

Történelem 12. Főszerkesztő: KOVÁCS Örs. Szerkesztő: TAMÁSINÉ MAKAY Mariann Szerzők: BORONKAI Szabolcs – GIANONE András – KORMOS Zoltán – KOVÁCS Örs. Szent István Társulat, Budapest, 2022.

Megjelent
2025-09-10
Rovat
Tanulmányok