Tanári interakció a történelemórán a tanulók szemszögéből – pilot kutatás

  • Szabó L. Dávid doktorandusz hallgató, Selye János Egyetem Történelemdidaktika Doktori Iskola
  • Horváth Kinga egyetemi tanár, dékán, Selye János Egyetem Tanárképző Kar Óvó- és Tanítóképző Tanszék, Komárom
Kulcsszavak: tanári interakció, történelemtanítás, pilotkutatás

Absztrakt

Jelen tanulmány elméleti része bemutatja a Wubbels-féle tanári interperszonális viselkedés modelljét, amely a Leary-féle interperszonális személyiségmodellre épít, hiszen ennek a modellnek az oktatási kontextusba való adaptálása révén jöhetett csak létre a Wubbels-féle tanári interperszonális viselkedésének a modellje. Jelen kutatás alapvető célkitűzése, hogy a Wubbels által kifejlesztett QTI kérdőív 48 itemes változatát adaptáljuk magyar nyelvre, mely során a kétszeres oda-vissza fordítást alkalmaztuk, majd a kérdőív nyelvezetét gyakorló pedagógusokkal is ellenőriztettük. A kutatás első fázisában pilotkutatást végeztünk, melynek keretében a kérdőív megbízhatóságáról és validitásáról kívántunk meggyőződni. A kutatásban egy szlovákiai magyar tanítási nyelvű általános iskola két osztálya vett részt. Megállapítható, hogy valamennyi változó megbízhatónak tekinthető, hiszen mind a nyolc oktáns esetében 0,608 és 0,784 érték közé eső Cronbach-alfákat kaptunk.

Megjelent
2024-10-30
Rovat
Szemle