A mentorálási folyamat belső dinamikája

Dilemmák megjelenése a hittanár mentorjelöltek portfólióiban

Kulcsszavak: mentorálás, dilemmák, mentorpedagógus, portfólióelemzés, önreflexió, szakmai identitás, mentori kompetenciák

Absztrakt

A mentorálás, bár alapvetően támogató kapcsolat, számos belső dilemmát és kihívást rejt mind a mentoráltak, mind a mentorok számára. Jelen tanulmány a hittanár mentorjelöltek portfólióiban megjelenő dilemmákra fókuszál, azzal a céllal, hogy feltárja a mentori szerepértelmezéssel, a döntéshozatali folyamatokkal kapcsolatos kérdéseiket, vívódásaikat. Az elméleti háttér a mentorpedagógusi kompetenciák fejlődését, valamint a dilemmák szociálpszichológiai hátterét és a döntési heurisztikák szerepét vizsgálja a mentorálási kontextusban. A kutatás az Evangélikus Hittudományi Egyetemen 2022 és 2024 között végzett hittanár mentorok portfólióinak anonimizált szövegeit vizsgálja narratív tartalomelemzéssel. Az eredmények rávilágítanak a mentorjelöltek által megfogalmazott főbb dilemmacsoportokra (pl. a direktív irányítás és a reflektív kísérés, illetve az értékelések kritikai és támogató hangsúlyai stb.), valamint a szakmai határok és a személyes bevonódás közötti egyensúly keresésére. Különös figyelmet kapnak a mentor saját szerepére, a mentoráltak sokféleségére és a mentorálási módszerekre vonatkozó reflexiók. A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy a dilemmák felismerése és tudatos feldolgozása a mentorok saját fejlődési folyamatának fontos része, és a mentori közösségekben való megosztásuk hozzájárulhat a tanulóközösségek kialakulásához és a mentorképzés hatékonyságának növeléséhez. Az eredmények hasznos visszajelzést nyújthatnak a képzők számára a mentorhallgatók szakmai és identitásfejlődésének jobb megértéséhez és támogatásához.

Szerző életrajzok

Seres-Busi Etelka, Evangélikus Hittudományi Egyetem

docens - Budapest

MTMT

Nagy Krisztina, Evangélikus Hittudományi Egyetem

adjunktus - Budapest

MTMT

Balogné Vincze Katalin, Evangélikus Hittudományi Egyetem

tudományos munkatárs, PhD - Budapest

MTMT

Hivatkozások

Burden, S. – Topping, A. E. – O’Halloran, C. 2018. Mentor judgements and decision-making in the assessment of student nurse competence in practice: A mixed-methods study. J Adv Nurs, 74. évf. 5. sz. 1078–1089. o. PMid:29171082. https://doi.org/10.1111/jan.13508.

Czibor Andrea – Bereczkei Tamás 2014. Döntési heurisztikák társas dilemmahelyzetekben. In: Papp Barbara (szerk.): Pszichológiai kutatások. A Nemzeti kiválóság program ösztöndíjasainak publikációi. Pécsi Tudományegyetem Pszichológia Intézet, Pécs. 20–28. o.

Eby, L. T. – McManus, S. E. – Simon, S. A. – Russell, J. E. A. 2000. The protégé perspective regarding negative mentoring experiences: the development of a taxonomy. Journal of Vocational Behavior, 57. évf. 1. sz. 1–21. o. https://doi.org/10.1006/jvbe.1999.1726

Kahneman, D. 2013. Gyors és lassú gondolkodás. HVG Kiadó, Budapest.

Kálmán Orsolya 2019. A felsőoktatás oktatóinak szakmai fejlődése: az oktatói identitásalakulása és a tanulás módjai. Neveléstudomány, 7. évf. 1. sz. 74–97. o. https://doi.org/10.21549/NTNY.25.2019.1.6

Kotschy Beáta – Sallai Éva – Szőke-Milinte Enikő 2016. Mentorok tevékenységének támogatása. Segédanyag a köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusgyakornokok mentorainak. Oktatási Hivatal, Budapest. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/mentori_segedlet.pdf.

Kuhn, C. – Hagenauer, G. – Gröschner, A. 2022. “Because you always learn something new yourself!” An expectancy-value-theory perspective on mentor teachers’ initial motivations. Teaching and Teacher Education, 113. évf. 1–12. o. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103659

M. Nádasi Mária 2010. A közoktatási mentor szerepe a tanárképzésben. 1. köt. A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése. Szerk. M. Nádasi Mária. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 9–15. o.

Major Éva – Szabó Éva – Antalné Szabó Ágnes 2016. Mentori kompetenciák és óraelemzés. Anyanyelv-pedagógia, 9. évf. 1. sz. 50–60. o. https://doi.org/10.21030/anyp.2016.1.4.

Mérő László 2008. Észjárások – Remix – A racionális gondolkodás ereje és korlátai. Tericum Kiadó, Budapest.

Nagy Krisztina 2020. A mentorok tanulását és folyamatos szakmai fejlődését meghatározó tényezők. Doktori (PhD) disszertáció. ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest.

Rapos Nóra – Bükki Eszter – Gazdag Emma – Nagy Krisztina – Tókos Katalin 2020. A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése és tanulása. Fogalmi változások. Neveléstudomány, 8. évf. 1. sz. 28–45. o. https://doi.org/10.21549/NTNY.28.2020.1.2

Swennen, Anja – Jones, Ken – Volman, Monique 2010. Teacher educators: their identities, sub-identities and implications for professional development. Professional Development in Education, 36. évf. 1–2. sz. 131–148. o. https://doi.org/10.1080/19415250903457893

Szivák Judit – Nagy Krisztina – Gazdag Emma 2019. A videófelvétellel támogatott felidézés alkalmazása a nemzetközi pedagóguskutatásokban (Szisztematikus irodalomfeldolgozás: a videófelvétellel támogatott felidézés módszertana). Neveléstudomány, 2019. 7. évf. 1. sz. 5–19. o. https://doi.org/10.21549/NTNY.25.2019.1.1.

Thoma László 2009. Problémamegoldási módszerek a különböző kegyességi formákban. Sárospataki Füzetek, 13. évf. 2. sz. 107–124. o.

Thomson, Stephanie – Cornelius, Sarah – Kopp, Erika – Lakerveld, Jaap van 2021. Határátlépések a tanárképzésben. Pedagógusképzés, 20. évf. 48. sz. 76–97. o. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2021.1.04

Vladár Gábor 1995. Kegyes, kegyesség [szócikk]. In: Keresztyén Bibliai Lexikon. 2. köt. Szerk. Bartha Tibor. Kálvin Kiadó, Budapest. 19–20. o. Web: https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-keresztyen-bibliai-lexikon-C97B2/k-C9FFD/kegyes-kegyesseg-CA05C/.

Megjelent
2025-08-15
Rovat
Tanulmányok