Krisztus mint engesztelő áldozat? Hogyan értsük a hilastérion krisztológiai metaforát?
Útjelzők Róm 3,25 exegéziséhez
Absztrakt
A tanulmány a Róm 3,25a-ban található ἱλαστήριον szó megértéséhez és a páli gondolatiságba való illeszkedéshez nyújt útjelzőket. A ἱλαστήριον szó szófaja, jelentése és fordítása nem magától értetődő. Krisztus „engesztelő áldozatként” való fordítása a páli kontextusban magyarázatra szorul. Az ószövetségi nyelvi-εtimológiai háttérre való pillantással lehetővé válik a metafora újszövetségi értelmezésének a megértése, a folytonosság nyomonkövetése. A vizsgálódás a metaforikus krisztológia területére kalauzol minket, amelynek révén bepillantást nyerhetünk szó, kép és jelentés kölcsönhatásainak teremtő folyamataiba.
Hivatkozások
Bailey, Daniel P. 1999. Jesus as the Mercy Seat. The Semantics and Theology of Paul’s Use of Hilasterion in Romans 3:25. PhD thesis. University of Cambridge. https://doi.org/10.53751/001c.30287
Breytenbach, Cilliers 2005. The “For Us” Phrases in Pauline Soteriology: Considering Their Background and Use. In: Jan G. van der Watt (szerk.) 2005. Salvation in the New Testament. Perspectives on Soteriology. Brill, Leiden–Boston. (SNT 121.) 163–186. o. https://doi.org/10.1163/9789047407102_008
Breytenbach, Cilliers 2010. Grace, Reconciliation, Concord. The Death of Christ in Graeco-Roman Metaphors. Brill, Leiden–Boston. (SNT 135.) https://doi.org/10.1163/ej.9789004186088.i-368
Deissmann, Adolf 1903. ΙΛΑΣΤΗΡΙΟΣ und ΙΛΑΣΤΗΡΙΟΝ. Eine lexikalische Studie. Zeitschrift für die Neutestamentliche Wissenschaft, 4. évf. 193– 212. o. https://doi.org/10.1515/zntw.1903.4.1.193
Hultgren, Stephen 2019a. Hilasterion (Rom. 3:25) and the Union of Divine Justice and Mercy. Part I: The Convergence of Temple and Martyrdom Theologies. Journal of Theological Studies, 70. évf. 1. sz. 69–109. o. https://doi.org/10.1093/jts/fly166
Hultgren, Stephen 2019b. Hilastērion (Rom. 3:25) and the Union of Divine Justice and Mercy. Part II: Atonement in the Old Testament and in Romans 1–5. The Journal of Theological Studies, 70. évf. 2. sz. 546–599. https://doi.org/10.1093/jts/flz082
Janowski, Bernd 2001. „Hingabe“ oder „Opfer“? In: R. Weth (szerk.), Ecce homo. Stellvertretung und Lebenshingabe als Themen Biblischer Theologie. Neukirchener, Neukirchen-Vluyn. (BThSt 84.) 33–86. o.
Janowski, Bernd 1982. Sühne als Heilsgeschehen. Studien zur Sühnetheologie der Priesterschrift und zur Wurzel KPR im Alten Orient und im Alten Testament. Neukirchener, Neukirchen-Vluyn.
Hasel, F. G. 1974. ’כָּרַת’. In: G. Johannes Botterwick et al. (szerk.): Theological Dictionary of the Old Testament. 7. köt. Eerdmans, Grand Rapids. 339–52. o.
Hossfeld, F.-L. 1993. Die Metaphorisierung der Beziehung Israels zum Land im Frühjudentum und im Christentum. In: Hahn, Ferdinand et al (szerk.): Zion. Ort der Begegnung. Atheneum Hain Hanstein, Bodenheim. (Bonner biblische Beiträge 90.) 19–33. o.
Käsemann, Ernst 1960. Exegetische Versuche und Besinnungen. 1. köt. Vandhoeck & Ruprecht, Göttingen. 96–100. o.
Kiuchi, Nobuyoshi 1987. The Purification Offering in the Priestly Literature. Its Meaning and Function. JSOT Press, Sheffield.
Kraus, Wolfgang, 1991. Der Tod Jesu als Heiligtumsweihe. Eine Untersuchung zum Umfeld der Sühnevorstellung in Römer 3,25–26a. Neukirchener, Neukirchen-Vluyn.
Lohse, Eduard 1963. Märtyrer und Gottesknecht: Untersuchungen zur urchristlichen Verkündigung vom Sühntod Jesu Christi. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Löning, Karl 2001. Kultmetaphorik im Neuen Testament. In: Albertz R. (szerk.) Kult, Konflikt und Versöhnung. Beiträge zur kultischen Sühne in religiösen, sozialen und politischen Auseinandersetzungen des antiken Mittelmeerraumes. Münster. (Alter Orient und Altes Testament 285.) 229–267. o.
Maywald József – Vayer Lajos – Mészáros Ede 2014. Görög nyelvtan. ELTE Eötvös József Collegium, Budapest. (Antiquitas – Byzantium – Renascentia VIII.)
Milgrom, Jacob 1991. Leviticus 1–16. Doubleday, New York. https://doi.org/10.5040/9780300261110
Milgrom, Jacob 1976. Israel’s Sanctuary. The Priestly “Picture of Dorian Gray”. Revue biblique, 83. évf. 3. sz. 390–399. o.
Schnelle, Udo 2003. Paulus. Leben und Denken. Walter de Gruyter, Berlin – New York.
Schreiber, Stefan 2006. Das Weihegeschenk Gottes. Eine Deutung des Todes Jesu in Röm 3,25. Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der älteren Kirche, 97. évf. 1–2. sz. 88–110. o. https://doi.org/10.1515/ZNW.2006.005
Schröter, Jens 2003. Metaphorische Christologie. Überlegungen zum Beitrag eines metaphern-theoretischen Zugangs zur Christologie anhand einiger christologischer Metaphern bei Paulus. In: Frey Jörg et al. (szerk): Metaphorik und Christologie. Walter de Gruyter, Berlin – New York. (Theologische Bibliothek Töpelmann 120.) 53–73.
Sklar, Jay 2008. Sin and Impurity: Atoned or Purified? Yes! In: Baruch J. Schwartz et al. (szerk.): Perspectives on Purity and Purification in the Bible. T&T Clark, New York – London. 18–31. o.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

