Útépítési bitumenek dinamikai viszkozitása a lágyuláspont alternatívájaként
Absztrakt
A kutatás két útépítési bitumentípusnak háromféle módszerrel mért (Brookfield és kapilláris dinamikai, valamint DSR komplex) viszkozitása közül a lágyuláspont helyettesítésére legmegfelelőbbet kereste. A hőmérséklet kiválasztása az EN 12 591-2009, illetve AS 2008-2013 útépítési bitumenekre vonatkozó előírásokban jelölt dinamikai viszkozitás és komplex viszkozitás mérésekhez ajánlott 60 °C-os értékek voltak. A nyírási sebesség változása a komplex viszkozitás értékeit jelentősen befolyásolja. A viszkozitásokból átszámított és a ténylegesen mért lágyuláspont között 1 rad/sec frekvenciánál jobb egyezést találtak, mint 10 rad/sec frekvencia esetében.
Hivatkozások
Alisov, A. (2017) Typisierung von Bitumen mittels instationärer Oszillationsrheometrie (Doktori disszertáció) Braunschweig: Braunschweigi Műszaki Egyetem, Útburkolatmérnöki Központ p. 114.
AS 2008 (2013) Bitumen for pavements,
Austroads, Austroads Test Method AGPT/T192 (2015) Characterisation of the Viscosity of Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) Binder Using the Dynamic Shear Rheometer (DSR).
Austroads, Austroads Test Method AGPT/T193 (2015) Design of Bituminous Binder Blends to a Specified Viscosity Value.
Cox, W. P., Merz, E. H. (1958) Correlation of dynamic and steady flow viscosities. Journal of Polymer Science, 28, pp. 619-622. https://doi.org/10.1002/pol.1958.1202811812
Desmazes, C., Lecomte, M., Lesueur, D., Phillips, M. (2000) A protocol for reliable measurement of zero-shear-viscosity in order to evaluate the anti-rutting performance of binders. In Proceedings of the papers submitted for review at 2nd Eurasphalt and Eurobitume Congress, 20-22 September, Barcelona, 1 (1).
Erlandsson, I. (2012) Predicted viscosities for blends of various bitumen grades. Master Thesis. LTH, Lund University, Sweden (In Swedish; abstract in English). p. 30.
e-UT 05.01.26 (2018) Bitumenes kötőanyagok.
e-ÚT 05.02.11.(2021) Útpályaszerkezeti aszfaltburkolatok keverékeinek követelményei
Guericke, R. (2010) 100 Jahre Erweichungspunkt Ring und Kugel: was kommt danach? Straße und Autobahn 61(7), pp. 481-491. URL: http://worldcat.org/oclc/7286414
Heukelom, W. (1973) An improved method of characterizing asphaltic bitumens with the aid of their mechanical properties. Kloninklijke/Shell-Laboratorium, Amsterdam. Proc Assoc Asph Pav Tech, (42), p. 62-98.
Heukelom, WW. (1974) Eine verbesserte Methode der Charakterisierung von Bitumen mit Hilfe ihrer mechanischen Eigenschaften, Übersetzung von Güsfeldt, Bitumen 2, pp. 45-56.
Mezger T. G. (2014) The Rheology-Handbook, Hannover: Vincentz Network, p. 432.
MSZ EN 12596 (2023) Bitumen és bitumenes kötőanyagok. A dinamikai viszkozitás meghatározása vákuumkapilláris-módszerrel.
MSZ EN 13302 (2018) Bitumen és bitumenes kötőanyagok. A bitumenes kötőanyag dinamikai viszkozitásának meghatározása forgó orsós készülékkel.
MSZ EN 14770 (2023) Bitumen és bitumenes kötőanyagok. A komplex nyírási modulus és a fázisszög meghatározása. Dinamikus nyíróreométer (DSR).
MSZ EN 1427 (2016) Bitumen és bitumenes kötőanyagok. A lágyuláspont meghatározása. Gyűrűs-golyós módszer.
MSZ EN 1426 (2016) Bitumen és bitumenes kötőanyagok. A tűpenetráció meghatározása.
MSZ EN 12591 (2009) Bitumen és bitumenes kötőanyagok. Az útépítési bitumenek minőségi követelményei.
Neumann, H. (1995) Was ist Bitumen? Bitumen, Heft 4/95.
Nilsgart, E., Grybb, T. (2014) Rotational Viscometer, RVB - An alternative to conventional methods for measurement of bitumen viscosity. Master Thesis. LTH, Lund University, Sweden (In Swedish; abstract in English). p. 44.
Parhamifar, E., Tyllgren, P. (2016) Assessment of asphalt binder viscosities with a new approach. In Proceedings 6th Eurasphalt & Eurobitume Congress, Prague, Czech Republic, 1–3 June, 2016, pp. 8. https://dx.doi.org/10.14311/EE.2016.035
Phillips, M. C., Robertus, C. (1996) Binder rheology and asphaltic pavement permanent deformation; the zero-shear-viscosity. In 5th Eurasphalt & Eurobitume Congress, Strasbourg, 7-10 May, 3: 5.134.
Remisová E., Zatkaliková V., Schlosser F. (2016) Study of rheological properties of bituminous binders in middle and high temperatures. Civil and Environmental Engineering 12, pp. 13-20.
TL Bitumen-StB-Technische Lieferbedingungen für Straßenbaubitumen und gebrauchsfertige Polymermodifizierte Bitumen, Ausgabe 2007/Fassung 2013 (R 1)
Tóth S. (2006) Bitumen és aszfaltszabványok követelményrendszereinek reológiai alapjai. Az Aszfalt, 1, pp. 4-48.
Williams, M.L., Landel, R.F., Ferry, J.D. (1955) The temperature dependence of relaxation mechanisms in amorphous polymers and other glass-forming liquids. Dept. of Chemistry, Univ. of Wisconsin. Journal of American Chemistry Society, 77: p. 370.
Copyright (c) 2025 Közlekedéstudományi Szemle

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












