Infrastructure development needs of electric scooter users in the Hungarian city Győr

  • Petra Szakonyi Széchenyi István Egyetem
  • Barbara Baksa Széchenyi István Egyetem
Keywords: Micromobility, electric scooter, infrastructure

Abstract

The main objective of Hungary's electric mobility strategy is to promote the spread of electric vehicles. However, the different types of electric vehicles have different transport infrastructure and charging needs, which the current infrastructure network cannot or can only partially meet, especially for electric micro-mobility vehicles. The growing share of electric scooters (e-scooters) among conventional vehicles requires an increase in the current service level both in terms of charging and transport infrastructure network. There is currently no charging station in Győr located on public land suitable for charging micromobility devices, and the transport needs of e-scooters cannot be provided by the existing transport infrastructure networks at an adequate level of service. A survey on the facility choice of electric scooter users in Győr showed that most electric scooter users use cycling infrastructure
for their daily transport. However, Győr's bicycle transport network is already severely lacking in capacity, it is mostly characterized by bottlenecks and, due to the large proportion of common pedestrian-bicycle surfaces, traffic conflicts between road users are often visible, which problems will become even more pronounced in the future due to the further spread of electric scooters.

References

/2015. (VII.21.) Korm. határozat a Jedlik Ányos Cselekvési Terv elfogadásával kapcsolatos feladatokról

/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól

Khorasani-Zavareh, D. (2015), “Kinetic energy management in road traffic injury prevention: A call for action”, Journal of Injury and Violence Research, Vol. 7/1, pp. 36-37, DOI: https://doi.org/gd8mnd

Polaris Market Research (2021) Electric Kick Scooters Market Share, Size, Trends, Industry Analysis Report, By Battery (Sealed Lead Acid, Nickel Metal Hydride, Lithium-Ion); By Voltage (Below 24V, 36V, 48V, Greater than 48V); By Region; Segment Forecast, 2021 - 2028

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 168/2013/EU RENDELETE (2013. január 15.) a két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről Az Európai Parlament és a Tanács 168/2013/ EU rendelete (2013. január 15.) a két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletérőlEGT-vonatkozású szöveg (europa.eu) (2023. 03. 13.)

International Transport Forum, Safe Micromobility Report (2020) Safe Micromobility (itf-oecd.org) (2023. 03. 13.)

Változik a KRESZ, nemsokára az elektromos rollerekkel sem száguldozhatnak büntetlenül | hirado.hu (2023. 03. 14.)

Universitas-Arrabona Kft. (2022) Győr Megyei Jogú Város Kerékpáros Hálózati Terve -KHT

Universitas-Arrabona Kft. (2023) Győr Megyei Jogú Város Fenntartható Városi Mobilitási Terve -SUMP

Már Győrben is bérelhetünk e-rollert – Győr Plusz | Győr Plusz (gyorplusz.hu) (2023. 03. 14.)

Csorna D., Veres D.: Elektromos rollerhasználók közlekedési létesítményválasztási szokásai Győrben- Tudományos és Művészeti Diákköri Konferencia és Tehetségnap, Győr 2022.november 28.

Published
2024-04-15
How to Cite
SzakonyiP., & BaksaB. (2024). Infrastructure development needs of electric scooter users in the Hungarian city Győr. Scientific Review of Transport, 74(2), 43-50. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2024.2.3
Section
Articles