Egy egészségfejlesztési iroda konfliktuskezelési és -megelőzési tevékenysége a közoktatási intézményekben

  • Kőpájer István Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház, Egészségfejlesztési Osztály, Egészségfejlesztési Iroda Nyíregyházi Járás, Nyíregyháza
  • Sárosiné Udud Tünde Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház, Egészségfejlesztési Osztály, Egészségfejlesztési Iroda Nyíregyházi Járás, Nyíregyháza
  • Szabó-Besenyei Zsófia Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház, Egészségfejlesztési Osztály, Egészségfejlesztési Iroda Nagykállói Járás, Nagykálló
  • Póti Elza Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház, Egészségfejlesztési Osztály, Egészségfejlesztési Iroda Mátészalkai Járás, Mátészalka
  • M. Kornyicki Ágota Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház, Egészségfejlesztési Osztály, Nyíregyháza
Kulcsszavak: konfliktuskezelés, bullying, mentális egészség, iskolai egészségfejlesztés, jó gyakorlat

Absztrakt

A konfliktusok jelenléte törvényszerű, és sok esetben előremutató is lehet. Kezelésük azonban sokakat kihívás elé állít. A családból hozott problémamegoldási stratégiák és azok alkalmazásai az esetek többségében jól működnek, azonban a mai, gyorsan változó világ új kihívásokat is állít (pl. online térben történő zaklatás), amelyekre új megküzdési módokat kell találni. Az oktatási intézményeknek kiemelt szerepük van abban, hogy a tanulókkal hatékony konfliktuskezelési technikákat ismertessenek meg, azonban ez a munka sokszor eseti jelleggel, szervezetlenül történik. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy miért válik problémává a nem hatékony konfliktuskezelés. Továbbá ismertetjük a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház Egészségfejlesztési Osztályának égisze alatt működő Egészségfejlesztési Iroda Nyíregyházi Járás munkatársai által a témában tervezett és megvalósított beavatkozását. Ez a prevenciós program kiemelt figyelmet igénylő hatékonysággal valósult meg a gyakorlati munkában a járási közoktatási intézményekben.

   

Hivatkozások

Berta, J. és Török, B. (2015). A szocializáció változó koncepciói In Nikitscher, P. (szerk.), Az iskola szocializációs szerepe és lehetőségei (pp. 9–19). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Hadfield, S. és Hasson, G. (2012). Asszertivitás, Hogyan érvényesítsük sikeresen az érdekeinket? Scolar Kiadó.

Hallássérültek Tanintézete. (2019. 03. 05.). Jelnyelvi pletyka játék. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AWL_IhXZjGc

Homoki, A., Cs. Ferenczi, Sz. és Csákvári, J. (2017). Konstruktív agresszió- és bullyingkezelés a gyermekvédelmi szakellátásban. Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság.

Inchley J., Currie D., Budisavljevic S., Torsheim T., Jåstad A., Cosma A., Kelly C., Arnarsson Á. M. és Samda O. (szerk.) (2020). Spotlight on adolescent health and well-being, Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada international report volume 2. key data. WHO Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/332104/9789289055017-eng.pdf Megtekintve: 2022. 04. 29.

Járomi, É. (2019). Cikkismertetés: Tanuljunk együtt, hogy csökkenjen az iskolai zaklatás és agresszió! Egészségfejlesztés, 60(5), 158–160. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v60i5.467

Központi Statisztikai Hivatal. (2022). Éves településstatisztikai adatok 2020-as településszerkezetben. https://map.ksh.hu/timea/?locale=hu Megtekintve: 2022. 04. 29.

L’escola de les emocions. (2016. 06. 15.). Snack attack. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=reRcVxAWT1g

Mastenbroek, W. F. G. (1991). Konfliktusmenedzsment és szervezetfejlesztés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Mink, Zs. (2017. 06. 14.). Stresszoldó relaxáció. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=bjt4M-oC09Q

Pálinkás-Holovits, Zs., Rusznyák-Pethő, A. és Tóth, D. M. (2020). Krízisállapot megjelenése fiatalkorúak körében – Pedagógusok által alkalmazható technikák. Egészségfejlesztés, 61(2), 24–33. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v61i2.589

Salavecz, Gy., Pálinkás-Holovits, Zs., Handa, O., Vig, K., Rusznyák-Pethő, A. és Szabó, G. (2020). Stresszkezelés és kiégésmegelőzés hatékony módszereinek szakirodalmi áttekintése. Egészségfejlesztés, 61(2), 16–23. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v61i2.591

Selye, J. (1976). Stressz distressz nélkül. Akadémiai Kiadó.

Sokszínű Oktatási Munkacsoport. (2019. 04. 02.). Te mit csinálnál? / Kisfilm az iskolai zaklatásról. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0S_oC0EfpJQ

Stauder, A., Nistor, K., Susánszky, É. és Ádám, Sz. (2013). Egyes személyiségjellemzők szerepe a stressz észlelésében és a megküzdésben In Susánszky, É. és Szántó, Zs. (szerk.), Magyar Lelkiállapot (pp. 123–136), Semmelweis Kiadó.

Várnai, D., Zsíros, E. és Németh, Á. (2016). A kortársbántalmazás (bullying) mint népegészségügyi probléma. Egészségfejlesztés, 57(4), 12–24. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v57i4.84

Megjelent
2022-12-29
Hogyan kell idézni
Kőpájer, I., Sárosiné Udud, T., Szabó-Besenyei, Z., Póti, E., & M. Kornyicki, Ágota. (2022). Egy egészségfejlesztési iroda konfliktuskezelési és -megelőzési tevékenysége a közoktatási intézményekben. Egészségfejlesztés, 63(4), 64-74. https://doi.org/10.24365/ef.8957
Folyóirat szám
Rovat
EFI tematikus különszám