Egy egészségfejlesztési iroda konfliktuskezelési és -megelőzési tevékenysége a közoktatási intézményekben
Absztrakt
A konfliktusok jelenléte törvényszerű, és sok esetben előremutató is lehet. Kezelésük azonban sokakat kihívás elé állít. A családból hozott problémamegoldási stratégiák és azok alkalmazásai az esetek többségében jól működnek, azonban a mai, gyorsan változó világ új kihívásokat is állít (pl. online térben történő zaklatás), amelyekre új megküzdési módokat kell találni. Az oktatási intézményeknek kiemelt szerepük van abban, hogy a tanulókkal hatékony konfliktuskezelési technikákat ismertessenek meg, azonban ez a munka sokszor eseti jelleggel, szervezetlenül történik. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy miért válik problémává a nem hatékony konfliktuskezelés. Továbbá ismertetjük a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház Egészségfejlesztési Osztályának égisze alatt működő Egészségfejlesztési Iroda Nyíregyházi Járás munkatársai által a témában tervezett és megvalósított beavatkozását. Ez a prevenciós program kiemelt figyelmet igénylő hatékonysággal valósult meg a gyakorlati munkában a járási közoktatási intézményekben.
Hivatkozások
Berta, J. és Török, B. (2015). A szocializáció változó koncepciói In Nikitscher, P. (szerk.), Az iskola szocializációs szerepe és lehetőségei (pp. 9–19). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Hadfield, S. és Hasson, G. (2012). Asszertivitás, Hogyan érvényesítsük sikeresen az érdekeinket? Scolar Kiadó.
Hallássérültek Tanintézete. (2019. 03. 05.). Jelnyelvi pletyka játék. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AWL_IhXZjGc
Homoki, A., Cs. Ferenczi, Sz. és Csákvári, J. (2017). Konstruktív agresszió- és bullyingkezelés a gyermekvédelmi szakellátásban. Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság.
Inchley J., Currie D., Budisavljevic S., Torsheim T., Jåstad A., Cosma A., Kelly C., Arnarsson Á. M. és Samda O. (szerk.) (2020). Spotlight on adolescent health and well-being, Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada international report volume 2. key data. WHO Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/332104/9789289055017-eng.pdf Megtekintve: 2022. 04. 29.
Járomi, É. (2019). Cikkismertetés: Tanuljunk együtt, hogy csökkenjen az iskolai zaklatás és agresszió! Egészségfejlesztés, 60(5), 158–160. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v60i5.467
Központi Statisztikai Hivatal. (2022). Éves településstatisztikai adatok 2020-as településszerkezetben. https://map.ksh.hu/timea/?locale=hu Megtekintve: 2022. 04. 29.
L’escola de les emocions. (2016. 06. 15.). Snack attack. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=reRcVxAWT1g
Mastenbroek, W. F. G. (1991). Konfliktusmenedzsment és szervezetfejlesztés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Mink, Zs. (2017. 06. 14.). Stresszoldó relaxáció. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=bjt4M-oC09Q
Pálinkás-Holovits, Zs., Rusznyák-Pethő, A. és Tóth, D. M. (2020). Krízisállapot megjelenése fiatalkorúak körében – Pedagógusok által alkalmazható technikák. Egészségfejlesztés, 61(2), 24–33. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v61i2.589
Salavecz, Gy., Pálinkás-Holovits, Zs., Handa, O., Vig, K., Rusznyák-Pethő, A. és Szabó, G. (2020). Stresszkezelés és kiégésmegelőzés hatékony módszereinek szakirodalmi áttekintése. Egészségfejlesztés, 61(2), 16–23. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v61i2.591
Selye, J. (1976). Stressz distressz nélkül. Akadémiai Kiadó.
Sokszínű Oktatási Munkacsoport. (2019. 04. 02.). Te mit csinálnál? / Kisfilm az iskolai zaklatásról. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0S_oC0EfpJQ
Stauder, A., Nistor, K., Susánszky, É. és Ádám, Sz. (2013). Egyes személyiségjellemzők szerepe a stressz észlelésében és a megküzdésben In Susánszky, É. és Szántó, Zs. (szerk.), Magyar Lelkiállapot (pp. 123–136), Semmelweis Kiadó.
Várnai, D., Zsíros, E. és Németh, Á. (2016). A kortársbántalmazás (bullying) mint népegészségügyi probléma. Egészségfejlesztés, 57(4), 12–24. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v57i4.84
Copyright (c) 2022 István Kőpájer, Tünde Sárosiné Udud, Zsófia Szabó-Besenyei, Elza Póti, Ágota M. Kornyicki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.