Egyensúlyi modellek evolúciója – általános egyensúlyi modellek a közlekedésben

  • Adrienn Boldizsár Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék
  • Ferenc Mészáros Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék
  • Lászlóné Tánczos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék
Kulcsszavak: egyensúlyi modellek, közlekedés gazdasági hatásai, CGE modell

Absztrakt

Kevés magyar nyelvű irodalom létezik a témakörben, ezért fontos az eddigi eredmények összegzése. A számítható általános egyensúlyi modellek egyre népszerűbb módszer a közlekedés gazdasági hatásainak felmérésére, ideértve a közvetlen és a szélesebb körű gazdasági hatásokat is. Segítségükkel meghatározható a gazdaság minden piacának és szereplőjének a viselkedése.

Hivatkozások

Andre de Palma, Robin Lindsey, Emile Quinet, Roger Vickerman (2011) A Handbook of Transport Economics, ISBN 978 1 84720 2031

Arnott, R.J., MacKinnon, J.G. (1977) The effects of the property tax: a general equilibrium simulation. J. Urban Econ. 4, 389–407. DOI: http://doi.org/cbqdsj

Bachmann, C., Kennedy, C., Roorda, M.J. (2014) Applications of randomutility-based multi-region input-output models of transport and the spatial economy. Transp. Rev. 34, 418–440. DOI: http://doi.org/dvgb

Boardman, A.E., Greenberg, D.H., Vining, A.R., Weimer, D.L. (2006) Cost-Benefit Analysis: Concepts and Practice,

rd ed., Pearson international ed. ed. Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J.

Bröcker, J., Korzhenevych, A., Schürmann, C. (2010) Assessing spatial equity and efficiency impacts of transport

infrastructure projects. Transport. Res. Part B: Methodol. 44, 795-811. DOI: http://doi.org/dvv27f

Juhász, M. (2018) Városi közlekedési infrastruktúra beavatkozások hatásainak becslése és értékelő vizsgálata, Doktori tézisek, Széchenyi István Egyetem Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola, Győr

Tánczos, L., Koren, Cs., Timár, A. (2010) A közúti kiadások finanszírozásának jelenlegi magyar és nemzetközi gyakorlata, Közlekedésépítési szemple, 60. évf. 12. sz. /2010, pp. 1-8.

Mackie, P., Graham, D., Laird, J. (2011) The direct and wider impacts of transport procects: a review. In: A. de Palma - R. Lindsay - E. Quinet - R. Vickerman (ed.): A Handbook of Transport Economics; Edward Elgar Publishing – UK/USA, 2011, pp. 501-526)

Martin, P. (1998) Public Policies, Regional Inequalities, and Growth, Journal of Public Economics 73(1):85-105, DOI: http://doi.org/d8rwwv

Nitzsche, E., Tscharaktschiew, S. (2013) Efficiency of speed limits in cities: a spatial computable general equilibrium assessment. Transport. Res. A: Pol. Pract. 56, 23–48. DOI: http://doi.org/f5hm3h

Oosterhaven, J., Knaap, T. (2003) Spatial Economic Impacts of Transport Infrastructure Investments. In:

Pearman, A., Mackie, P., Nellthorp, J. (Eds.), Transport Projects, Programmes and Policies: Evaluation Needs and

Capabilities. Ashgate, Aldershot, pp. 87.

Sullivan, A.M. (1986) A general equilibrium model with agglomerative economies and decentralized employment. J. Urban Econ. 20, 55–74. DOI: http://doi.org/bkrzhc

Sullivan, A. M. (1983) A general equilibrium model with external scale economies in production. J. Urban Econ.

, 235–255. DOI: http://doi.org/cdhqk3

Török Árpád, Bokor Zoltán (2009) Általános egyensúlyi modellek alkalmazása a városi közlekedéstervezésben. In: Péter, Tamás; Nádai, László (szerk.) Innováció és fenntartható felszíni közlekedés 2009: IFFK 2009 Budapest, Magyarország: BME Közlekedésmérnöki Kar, Paper: 2-szekcio/001 , 4 p.

Tscharaktschiew, S., Hirte, G. (2010) The drawbacks and opportunities of carbon charges in metropolitan areas—a spatial general equilibrium approach. Ecol. Econ. 70, 339–357. DOI: http://doi.org/d6p5n4

Tscharaktschiew, S., Hirte, G. (2012) Should subsidies to urban passenger transport be increased? A spatial CGE

analysis for a German metropolitan area. Transport. Res. Part A: Pol. Pract. 46, 285–309. DOI: http://doi.org/dsz3sq

Wangsness, P.B., Rødseth, K.L., Hansen, W. (2016) A review of guidelines for including wider economic impacts in

transport appraisal. Transp. Rev. 37, 94–155. DOI: http://doi.org/dvgd

Wegener, M. (2011) Transport in spatial models of economic development. In: de Palma, A., Lindsey, R., Quinet, E.,

Vickerman, R. (Eds.), A Handbook of Transport Economics. Edward Elgar Publishing.

Hogyan kell idézni
BoldizsárA., MészárosF., & TánczosL. (1). Egyensúlyi modellek evolúciója – általános egyensúlyi modellek a közlekedésben. Közlekedéstudományi Szemle, 70(3), 33-43. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2020.3.3
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek