Examination of the development potential of the Budapest–Zagreb rail link, with a focus on highspeed transport
Abstract
While a significant length of the railway line connecting the capitals of Croatia and Hungary has already been renewed in both countries, the journey times by road are still more favourable. The studies carried out have yielded important results in terms of improving the competitiveness of railways. Currently, international trains take about an hour longer to travel between the two capitals than buses, while cars provide an even faster option, reducing the journey time by almost a further hour. There are also difficulties on the demand side, with little traffic between the two countries in winter, while huge peaks form in summer.
References
Molnár B. – Lévai Zs.: Budapest lehetőségei a kelet-közép-európai vasúti városlátogató turizmus esetében, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 2021/3 27-43, DOI: https://doi.org/ktn8
Dr. Szántó Sz.–Hinora F.: Minden, ami marketing, Hinora Kommunikációs Ügynökség Kft., Budapest, 2010
Molnár B.: A nemzetközi vasúti személyszállítás versenyképessége, Közlekedéstudományi Szemle, 2020/2 40-50, DOI: https://doi.org/krfr
/2007. (VIII. 7.) Korm. rendelet a főbb nemzetközi vasútvonalakról szóló Európai Megállapodás (AGC) kihirdetéséről, online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700207.KOR (2022.
14.)
https://povezanahrvatska.eu/en/projekti/rekonstrukcija-i-nadogradnja-zeljeznickepruge-na-dionici-krizevci-koprivnicadrzavna-granica/ (2023. 03. 27.)
Kormányos L.: Az integrált vasúti személyszállítási szolgáltatásrendszer feltételeinek kidolgozása, Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest, 2009
Liegner N.: Menetrend alapú vasúti infrastruktúra-fejlesztés, Sínek Világa, 2014/2 27-31
Lévai Zs. – Molnár B.: Vasút és turizmus: lehetséges válaszok a globális klímaváltozás kihívásaira, In: Albert Tóth A. – Happ É. – Printz-Markó E. – Kupi M. – Török N. (szerk.): Multidiszciplinaritás a turizmusban: X. Nemzetközi Turizmus Konferencia (Tanulmánykötet); Széchenyi István Egyetem, Győr, 2020, 81-98
évi CXXXIX. törvény Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről, online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1800139.tv (2022. 04. 14.)
Trenecon Kft.: A Budapest – Varsó nagysebességű vasút döntéselőkészítő tanulmányának megállapításai, Nagysebességű vasúttal Varsó felé – Velocity for you konferencia, 2021. július 20., online: https://nsvkonferencia.hu/Konferencia_kiadvany.pdf (2022. 04. 14.)
Kaposvár Megyei Jogú Város Közlekedésfejlesztési Koncepciója, 2015, online: https://kph.kaposvar.hu/eloterjesztesek/et20150910/documents/1801.pdf (2022. 04. 14.)
Molnár B. – Lévai Zs.: Dolce Vita – Olaszország biztonságos vasúti elérésének kérdései, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok 2022/4 74-93
Lévai Zs. – Molnár B.: Greta Thunberg Euronight: a vasút és a repülés változó versenyhelyzete, In: In: Horváth B. – Horváth G. (szerk.): X. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia Tanulmánykötet. Széchenyi István Egyetem – Közlekedéstudományi Egyesület, Győr, 2020, paper 45., 1-20
Articles published electronically are open access (OJS), freely available online and can be downloaded. Authors of articles are not charged any publication or publishing costs (APC). Users have the right to read, download, copy, print, and search the articles, or share the full text with a link.
Authors must declare that their submission has not been previously published in another journal, that financial support has been acknowledged, and that the list of references is complete and accurate, including specification of URLs and DOIs (if available). When submitting a draft article, each author approves the submitted version. Authors guarantee that the article is their original work. Authors are required to participate in the peer review process, follow the advice of reviewers, meet the prescribed deadlines, and, if any, withdraw the submission or correct errors.
All submitted articles are subject to peer review, where the editors request an independent evaluation from at least one expert, ensuring that the reviewer(s) have no conflicts of interest with the authors. The final decision is made by the Editor-in-Chief, who takes into account the evaluations and the suggestions of the editors. The editors and reviewers treat the submission confidentially.
The publisher and editors are committed to maintaining high ethical standards and to preventing publications that involve research misconduct. They follow the COPE guidelines on such ethical issues.
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication under the Creative Commons License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), which allows others to share the work, while acknowledging the authorship of the work and the first publication in the journal.
The journal archives all published articles, and the journal's owner, the Hungarian Society of Transportation Sciences, will continue to operate the database even if the journal ceases to be published.












