The impact of the Budapest Agglomeration Railway Strategy on the feasibility of military railway transport tasks
Abstract
The package of measures proposed by the Budapest Agglomeration Railway Strategy (BAVS) can have a short-term and long-term impact not only on rail passenger and freight transport. Getting to know the tasks provides an opportunity to get to know the less public parts and to explore civilian and military connections. As a result of developments mainly related to passenger transport, the expected increase in suburban traffic on the lines leading to the capital may reduce the possibility of railroad freight traffic, including military train traffic. The BAVS creates an interesting ambivalence: while on the one hand the improvements of the notoriously critical sections of the railways cannot wait any longer, the increased passenger traffic resulting from the possible development may cause a problem in the logistics of the Hungarian Armed Forces in the implementation of rail transports of strategic importance. An examination of this duality, as well as the proposals made, will shed light on the preliminary resolution of the arising problems.
References
Redaktor: Elkészült a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (Hírlevél, közigazgatás és informatika; 2021.03.21.); Forrás: https://hirlevel.egov.hu/2021/03/21/elkeszult-abudapesti-agglomeracios-vasuti-strategia/)
Trenecon Kft. – FőmtervZrt. – KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.: Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia. Budapest, 2021. Forrás: http://bvs.hu/wpcontent/uploads/2021/02/Strategia.pdf
Hálózati üzletszabályzat; A magyarországi nyílt hozzáférésű vasúti pályaigénybevételének feltételeiről – üzletszabályzat, Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.; Budapest (2006); 4.3. fejezet; Forrás: https://www2.vpe.hu ›document › I_rész1
Magyar Honvédség Közlekedési Főnökség: Magyar Honvédség Közlekedési Támogatási Doktrína, Budapest, 2005.
Némon Zoltán – Sebestyén László – Vörösmarty Gyöngyi: Logisztika. Budapest, KIT Kft., 2005.
Szászi Gábor: Katonai logisztika, In Lakatos Péter (szerk.) Közszolgálati logisztika
/2010. (III. 11.) Korm. rendelet a befogadó nemzeti támogatás részletes kormányzati feladatairól; Forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000055.kor
/2017. (IX. 18.) NFM rendelet a meghatározott össztömeget, tengelycsoport-terhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről; Forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1700036.NFM
Kormányhivatal: A befogadó nemzeti támogatás területi feladatai (Tájékoztató; Budapest – 2019.11.22.); Forrás: https://www.kormanyhivatal.hu/download/e/00/c5000/3_A%20Befogad%C3%B3%20Nemzeti%20T%C3%A1mogat%C3%A1s.pdf
Somai Miklós: A kollektív közlekedési hálózatok hálózati hatékonyságának, illetve versenyképességének értelmezése nemzetközi tapasztalatok alapján, avagy tanulságok a magyar közlekedés-fejlesztés stratégia számára (A hazai közlekedési hálózatok hatékonysága, versenyképessége, növelésének lehetőségei a nemzetközi tapasztalatok alapján; Tanulmány, Budapest
– 2003; 9-10.)
Szállítási díjak 2021; Forrás: http://fuvarcenter.hu/fuvar/szallitas/258/arak.html
Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (Kiadvány, Budapest – 2020; 67-78.); Forrás: https://budapestvasut2040.hu/wpcontent/uploads/2021/01/BAVS_magyar_web_2021.pdf
Szerző nélkül: Budapest railway strategy unveiled (RailwayPro, 2021.02.16.); Forrás: https://www.railwaypro.com/wp/budapestrailway-strategy-unveiled/
Tenczer Gábor: Visszavonták a vasút M0-sát előkészítő tendert (Telex, belföld és gazdaság; 2021.05.29.); Forrás: https://telex.hu/belfold/2021/05/29/visszavontak-a-vasutm0-asat-elokeszito-tendert
Szerző nélkül: Vágányzárak tervezése a Ferencváros-Kelenföld szakaszon (Indóház vasúti magazin, XVII/3.,Budapest, 2021. június-július)
Ruip Martin Norbert: Budapest – Keleti pályaudvar forgalmának változása a fővárosi vasúti fejlesztések hatására (szakdolgozat, Győr, 2021.03.02.; 18-27.)
A lajosmizsei vasútvonal fejlesztésének véleményezése (Online tanulmány); Forrás: https://lajosmizseivasut.hu/
Lévai Zsolt: A védelmi követelmények érvényesülésének vizsgálata a 142-es számú vasútvonal tervezett fejlesztése kapcsán
Kolinek Nóra: Kétvágányúsítanak két fontos budapesti elővárosi vasútvonalat; MagyarÉpítők; 2021 (Forrás: https://magyarepitok.hu/vasutfejlesztes/2021/03/ketvaganyusitanak-ket-fontos-budapestielovarosi-vasutvonalat)
Hálózati üzletszabályzat; A magyarországi nyílt hozzáférésű vasúti pálya igénybevételének feltételeiről – üzletszabályzat, Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.; Budapest (2006); 4.3. fejezet; Forrás: https://www2.vpe.hu ›document › I_rész1
Tóth Bence: A magyarországi vasúthálózat redundanciáját biztosító vonalszakaszok (Hadmérnök, XIV. évfolyam 2. szám – 2019. június); Forrás: http://www.hadmernok.hu/192_06_toth.pdf
Fleischer Tamás: A hazai közlekedési hálózatok hatékonysága, versenyképessége növelésének lehetőségei a nemzetközi tapasztalatok alapján (A hazai közlekedési hálózatok hatékonysága, versenyképessége, növelésének lehetőségei a nemzetközi tapasztalatok alapján; Tanulmány, Budapest – 2003; 30-34.); Forrás: http://www.vki.hu/~tfleisch/~haver/szakirodalom/haver-OSSZEFOG_031130.pdf
/2014. (XI. 14.) Korm. rendelet a vasúti közlekedési hatóság által kiszabható bírság mértékéről és megfizetésének részletes szabályairól; Forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?ocid=a1400277.kor
Szerző nélkül: Véget ért a többnemzeti gyakorlat (Honvédelem.hu, 2020.09.28.); Forrás: https://tataidandar.hu/2020/09/28/veget-er t-a-tobbnemzet i-g yakorlathonvedelem-hu/
sz. Kézikönyv – Rail Cargo Hungaria Zrt-től rendelhető vasúti teherkocsik (Melléklet, 2021.01.01.); Forrás: https://rch.railcargo.com/dam/jcr:dece58e1-f63d-4a0a-a2d3-d15c9394d5a4/4.%20sz.%20k+%EF%BF%BDzik+%EF%BF%BDnyv.pdf
Ditróy Gergely: Rendszerváltás a vasúton – Budapesti és agglomerációs vasútfejlesztési stratégia készül (Portfólió, 2021.02.02.); Forrás: https://www.portfolio.hu/ingatlan/20210202/rendszervaltasa-vasuton-budapesti-es-agglomeraciosvasutfejlesztesi-strategia-keszul-467894
Articles published electronically are open access (OJS), freely available online and can be downloaded. Authors of articles are not charged any publication or publishing costs (APC). Users have the right to read, download, copy, print, and search the articles, or share the full text with a link.
Authors must declare that their submission has not been previously published in another journal, that financial support has been acknowledged, and that the list of references is complete and accurate, including specification of URLs and DOIs (if available). When submitting a draft article, each author approves the submitted version. Authors guarantee that the article is their original work. Authors are required to participate in the peer review process, follow the advice of reviewers, meet the prescribed deadlines, and, if any, withdraw the submission or correct errors.
All submitted articles are subject to peer review, where the editors request an independent evaluation from at least one expert, ensuring that the reviewer(s) have no conflicts of interest with the authors. The final decision is made by the Editor-in-Chief, who takes into account the evaluations and the suggestions of the editors. The editors and reviewers treat the submission confidentially.
The publisher and editors are committed to maintaining high ethical standards and to preventing publications that involve research misconduct. They follow the COPE guidelines on such ethical issues.
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication under the Creative Commons License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), which allows others to share the work, while acknowledging the authorship of the work and the first publication in the journal.
The journal archives all published articles, and the journal's owner, the Hungarian Society of Transportation Sciences, will continue to operate the database even if the journal ceases to be published.
 
							 
							













