The environmental impacts of the growth of passenger vehicles exceeding the rate of population growth in the Győr agglomeration
Abstract
We analyzed the change in the population of the Szigetköz settlements (Győrújfalu, Győrzámoly, Győrladamér, Dunaszeg) located in a part of the Győr agglomeration, along road number 1401, between 2001 and 2022, the growth of the passenger vehicle fleet and the development of commuting habits. We performed the emission of harmful substances from road transport (including only passenger car traffic) with the COPERT program, thus quantifying a small part of the environmental impact of suburbanization.
References
Farkas O., Hardi T. (2025) A személygépjármű-forgalom növekedésének légszennyezésre gyakorolt hatása a győri agglomerációban. In: Döbrentei B., Horváth G., & Horváth B. (szerk.) XV. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia: Társadalmi megítélés és módválasztás. Győr, Magyarország: Közlekedéstudományi Egyesület (KTE): 308-317.
Bajmóczy P. (2000) A „vidéki” szuburbanizáció Magyarországon, Pécs példáján. Tér és Társadalom, 14(2-3): 323-330. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.14.2-3.600
Kocsis, J. B. (2000) A szuburbanizáció jelenségének főbb elméleti megközelítései a városszociológiai és más rokon tudományterületek irodalmában. Tér és Társadalom, 14(2-3): 311–321. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.14.2-3.599
Hardi, T., Páthy, Á., Pozsgai, A. (2024) Residents’ attitudes and behaviours on private green spaces in the suburban areas of Central European countries. Regional Sustainability, 5(4): 100180, 16 p. DOI: https://doi.org/10.1016/j.regsus.2024.100180
Tímár, J. (1999) Elméleti kérdések a szuburbanizációról, Földrajzi Értesítő 48(1–2): 7–31.
Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszerben (TEIR) megtalálható Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Települési T-STAR adatai: https://www.oeny.hu/oeny/teir/#/ (megtekintés dátuma: 2025.05.05.)
Hőgye-Nagy, Á., Varró, G., Bernáth Á. (2025) Az agresszív, dühös és megtorló közúti magatartásmódok pszichológiai hátterének egyes aspektusai. Közlekedéstudományi Szemle, 75(1): 53-61. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2025.1.5
Lengyel, I., Rechnitzer, J. (2004) Regionális gazdaságtan, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 391 p.
Hardi, T. (2002) Szuburbanizációs jelenségek Győr környékén. Tér és Társadalom, 16(3): 57–83. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.16.3.1980
Magyar Közút forgalmi adatai az országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás alapján: https://internet.kozut.hu/kozerdeku-adatok/orszagos-kozuti-adatbank/forgalomszamlalas/ (megtekintés dátuma: 2025.05.05.)
EUROSTAT (2024) Passenger cars per 1 000 inhabitants reached 560 in 2022. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240117-1 (megtekintés dátuma: 2025.08.06.)
KTI Trendek (2021) Motorizáció az EU27-ben és Magyarországon (1970, 1980), 1990-2019. https://www.kti.hu/trendek/gazdasag-es-kf/#actual-737-archivum-35 (megtekintés dátuma: 2025. 08. 06.)
Strommer, T., Munkácsy A., Tánczos L. (2021) Az utazási időmegtakarítás értéke a szakirodalom tükrében. Közlekedés-tudományi Szemle, 71(2): 4-15. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.2.1
Caserini, S., Pastorello, C., Gaifami, P., Ntziachristos, L. (2013) Impact of the dropping activity with vehicle age on air pollutant emissions, Atmospheric Pollution Research, 4(3): 282-289. DOI: https://doi.org/10.5094/APR.2013.031
Ntziachristos, L., Gkatzoflias, D., Kouridis, C., Samaras Z. (2009) COPERT: a European road transport emission inventory model. Information Technologies in Environmental Engineering: Proceedings of the 4th International ICSC Symposium Thessaloniki, Greece, May 28-29. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-88351-7_37
Gallus, J., Kirchner, U., Vogt, R., Benter, T. (2017) Impact of driving style and road grade on gaseous exhaust emissions of passenger vehicles measured by a Portable Emission Measurement System (PEMS), Transportation Research Part D: Transport and Environment. 52(A): 215–226. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.03.011
Farkas, O. (2018) A közúti közlekedésből származó emisszió-számítás módszertana és térbeli ábrázolása – Elmélet és gyakorlat. Közlekedéstudományi Szemle, 68(3): 62-70. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2018.3.7
IPCC (2021) – with minor processing by Our World in Data. “Global warming potential of greenhouse gases relative to CO2” [dataset]. IPCC, “IPCC 6th Assessment Report, Working Group I, Chapter 7 Supplementary Material” [original data]. Retrieved August 6, 2025 from https://archive.ourworldindata.org/20250624-125417/grapher/global-warming-potential-of-greenhouse-gases-over-100-year-timescale-gwp.html (megtekintés dátuma: 2025.08.06.)
Vestreng, V., Ntziachristos, L., Semb, A., Reis, S., Isaksen, ISA., Tarrason, L. (2009) Evolution of NOx emissions in Europe with focus on road transport control measures. Atmospheric Chemistry and Physics 9 (4): 1503-1520. DOI: https://doi.org/10.5194/acp-9-1503-2009
Ekés, A., Surányi, R. (2020) A koronavírus hatása a városi közösségi közlekedésre – zuhanás és visszakapaszkodás, Városi közlekedés, 9-16
Dancz, Á. G., Szeri, I. (2025) Az utazási szokásoknak a pandémia hatására bekövetkezett átalakulása a hazai helyközi autóbusz-közlekedésben. Közlekedéstudományi Szemle, 75(2), 33-48. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2025.2.3
Szabados, Gy., Hézer, J., Szűcs, H. (2021) A belső égésű személygépjármű motorok jövőbeni emissziós típusvizsgálati előírásai. Közlekedéstudományi Szemle, 71(4), 39-44. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.4.3
Copyright (c) 2025 Scientific Review of Transport

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published electronically are open access (OJS), freely available online and can be downloaded. Authors of articles are not charged any publication or publishing costs (APC). Users have the right to read, download, copy, print, and search the articles, or share the full text with a link.
Authors must declare that their submission has not been previously published in another journal, that financial support has been acknowledged, and that the list of references is complete and accurate, including specification of URLs and DOIs (if available). When submitting a draft article, each author approves the submitted version. Authors guarantee that the article is their original work. Authors are required to participate in the peer review process, follow the advice of reviewers, meet the prescribed deadlines, and, if any, withdraw the submission or correct errors.
All submitted articles are subject to peer review, where the editors request an independent evaluation from at least one expert, ensuring that the reviewer(s) have no conflicts of interest with the authors. The final decision is made by the Editor-in-Chief, who takes into account the evaluations and the suggestions of the editors. The editors and reviewers treat the submission confidentially.
The publisher and editors are committed to maintaining high ethical standards and to preventing publications that involve research misconduct. They follow the COPE guidelines on such ethical issues.
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication under the Creative Commons License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), which allows others to share the work, while acknowledging the authorship of the work and the first publication in the journal.
The journal archives all published articles, and the journal's owner, the Hungarian Society of Transportation Sciences, will continue to operate the database even if the journal ceases to be published.












