The legal liability of autonomous cars
Abstract
The article reviews the development and types of self-driving cars, the forms of liability in different areas of law and the expected social and economic effects of the proliferation of these automated vehicles. Significant attention is also paid to road accidents caused by self-driving and “socalled” conventional vehicles.
References
Descartes, René (1637), Boros Gábor-Szemere Samu fordítása (1992): Értekezés a módszerről, Budapest, Műszaki Könyvkiadó.
https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%96nvezet%C5%91_aut%C3%B3 (2020.04.20.)
Taylor Gazdálkodás- és szervezéstudományi folyóirat X. évfolyam 4. szám, Szeged, 2018. 102.o.
Ambrus István: Az önvezető járművek és a jogi felelősség. [a továbbiakban: Ambrus: Az önvezető járművek…] In: Glavanits Judit (szerk.): A gazdasági jogalkotás aktuális kérdései. Budapest, Dialog-Campus, 2019. 11.o.
Hvg.hu: Önvezető gépjárművek: Mit jelent a nulladik szint? Van olyan, amelyben kormány sincs? https://hvg.hu/cegauto/20190619_onvezeto_autok_besorolasa_melyik_mit_tud (2020.05.04.)
Nagy Attila Károly: Helyet keres és helyettünk parkol a gépjárműnk a pláza parkolójában. https://index.hu/techtud/2019/11/19/szabad_helyet_keres_es_helyettunk_beparkol _autonk_a_plaza_zsufolt_parkolojaban/ (2020.04.30)
https://ipon.hu/magazin/cikk/eloszor-tesz teltek-a-valosagban-avillamosdilemmat (2020.05.03.)
FUGLINSZKY Ádám: Kártérítési jog. 7. kötet. Budapest, Hvg-Orac, 2015., 351.o.
SOMKUTAS Péter – KŐHIDI Ákos: Az önvezető gépjármű szoftvere magas szintű szellemi alkotás vagy kifinomult károkozó? [a továbbiakban: Az önvezető gépjármű szoftvere…] In: In Medias Res folyóirat VI. évfolyam 2. szám, Budapest, 2017. 257.o.
BH.2007.1692.
BH.2005.54.
Az önvezető gépjármű szoftvere…i.m. 258.o.
SOMKUTAS Péter – KŐHIDI Ákos: Az önvezető gépjárművekkal kapcsolatos szerzői jogi és felelősségi kérdések. http://nmhh.hu/dokumentum/192074/somkutas_kohidi_onvezeto.pdf (2020.05.10.)
FÜLÖP Ágnes - MAJOR Róbert: A KRESZ értelmezése a joggyakorlatban, Hvg-Orac. Budapest, 2005., 1. kiad. 135.o.
AMBRUS: Az önvezető járművek…i.m. 14.o.
DÖMÖS Zsuzsanna: Az önvezető gépjármű tárgynak nézte a nőt, és elütötte. https://24.hu/tech/2018/05/09/az-uber-autoja-olyantargynak-nezte-a-49-eves-not-aminathajthat/ (2020.05.08.)
AMBRUS István: Az autonóm járművek és a büntetőjogi felelősségre vonás akadályai 14.o. https://jog.tk.mta.hu/uploads/files/01_buntetojog_informatika_AMBRUSI.pdf (2020.04.28.)
Hvg.hu: Bekapcsolta a robotpilótát a Tesla gépjárművezetője, 10 másodperc múlva halálos balesetet szenvedett https://hvg.hu/tudomany/20190520_tesla_model_3_elektromos_auto_baleset (2020.05.14.)
Lukovics Miklós – Udvari Beáta – Zuti Bence – Kézy Béla: Az önvezető gépjárművek és a felelősségteljes innováció. Közgazdasági Szemle LXV. évfolyam, Budapest, 2018. szeptember, 956.o.
LAKATOSNÉ Novák Éva: Mégis kinek a hibája? Egy önvezető jármű balesete kapcsán felmerülő felelősségi kérdések. In: GLAVANITS Judit (szerk.): A gazdasági jogalkotás aktuális kérdései. Budapest, Dialog-Campus, 2019. 176.o.
Articles published electronically are open access (OJS), freely available online and can be downloaded. Authors of articles are not charged any publication or publishing costs (APC). Users have the right to read, download, copy, print, and search the articles, or share the full text with a link.
Authors must declare that their submission has not been previously published in another journal, that financial support has been acknowledged, and that the list of references is complete and accurate, including specification of URLs and DOIs (if available). When submitting a draft article, each author approves the submitted version. Authors guarantee that the article is their original work. Authors are required to participate in the peer review process, follow the advice of reviewers, meet the prescribed deadlines, and, if any, withdraw the submission or correct errors.
All submitted articles are subject to peer review, where the editors request an independent evaluation from at least one expert, ensuring that the reviewer(s) have no conflicts of interest with the authors. The final decision is made by the Editor-in-Chief, who takes into account the evaluations and the suggestions of the editors. The editors and reviewers treat the submission confidentially.
The publisher and editors are committed to maintaining high ethical standards and to preventing publications that involve research misconduct. They follow the COPE guidelines on such ethical issues.
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication under the Creative Commons License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), which allows others to share the work, while acknowledging the authorship of the work and the first publication in the journal.
The journal archives all published articles, and the journal's owner, the Hungarian Society of Transportation Sciences, will continue to operate the database even if the journal ceases to be published.