A népességszám emelkedés ütemét is meghaladó személygépjármű állomány növekedés környezeti hatásai a Győri agglomerációban
Absztrakt
A Győri agglomeráció egy részén, az 1401. számú út mentén fekvő szigetközi települések (Győrújfalu, Győrzámoly, Győrladamér, Dunaszeg) lakónépességének 2001 és 2022 közötti változását, a személygépjármű-állomány növekedését és az ingázási szokások alakulását elemeztük. COPERT programmal a közúti közlekedésből (azon belül is csak a személygépkocsi forgalomból) származó károsanyag-kibocsátást végeztük el, számszerűsítve ezzel a szuburbanizáció környezeti hatásának egy kis szeletét.
Hivatkozások
Farkas O., Hardi T. (2025) A személygépjármű-forgalom növekedésének légszennyezésre gyakorolt hatása a győri agglomerációban. In: Döbrentei B., Horváth G., & Horváth B. (szerk.) XV. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia: Társadalmi megítélés és módválasztás. Győr, Magyarország: Közlekedéstudományi Egyesület (KTE): 308-317.
Bajmóczy P. (2000) A „vidéki” szuburbanizáció Magyarországon, Pécs példáján. Tér és Társadalom, 14(2-3): 323-330. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.14.2-3.600
Kocsis, J. B. (2000) A szuburbanizáció jelenségének főbb elméleti megközelítései a városszociológiai és más rokon tudományterületek irodalmában. Tér és Társadalom, 14(2-3): 311–321. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.14.2-3.599
Hardi, T., Páthy, Á., Pozsgai, A. (2024) Residents’ attitudes and behaviours on private green spaces in the suburban areas of Central European countries. Regional Sustainability, 5(4): 100180, 16 p. DOI: https://doi.org/10.1016/j.regsus.2024.100180
Tímár, J. (1999) Elméleti kérdések a szuburbanizációról, Földrajzi Értesítő 48(1–2): 7–31.
Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszerben (TEIR) megtalálható Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Települési T-STAR adatai: https://www.oeny.hu/oeny/teir/#/ (megtekintés dátuma: 2025.05.05.)
Hőgye-Nagy, Á., Varró, G., Bernáth Á. (2025) Az agresszív, dühös és megtorló közúti magatartásmódok pszichológiai hátterének egyes aspektusai. Közlekedéstudományi Szemle, 75(1): 53-61. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2025.1.5
Lengyel, I., Rechnitzer, J. (2004) Regionális gazdaságtan, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 391 p.
Hardi, T. (2002) Szuburbanizációs jelenségek Győr környékén. Tér és Társadalom, 16(3): 57–83. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.16.3.1980
Magyar Közút forgalmi adatai az országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás alapján: https://internet.kozut.hu/kozerdeku-adatok/orszagos-kozuti-adatbank/forgalomszamlalas/ (megtekintés dátuma: 2025.05.05.)
EUROSTAT (2024) Passenger cars per 1 000 inhabitants reached 560 in 2022. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240117-1 (megtekintés dátuma: 2025.08.06.)
KTI Trendek (2021) Motorizáció az EU27-ben és Magyarországon (1970, 1980), 1990-2019. https://www.kti.hu/trendek/gazdasag-es-kf/#actual-737-archivum-35 (megtekintés dátuma: 2025. 08. 06.)
Strommer, T., Munkácsy A., Tánczos L. (2021) Az utazási időmegtakarítás értéke a szakirodalom tükrében. Közlekedés-tudományi Szemle, 71(2): 4-15. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.2.1
Caserini, S., Pastorello, C., Gaifami, P., Ntziachristos, L. (2013) Impact of the dropping activity with vehicle age on air pollutant emissions, Atmospheric Pollution Research, 4(3): 282-289. DOI: https://doi.org/10.5094/APR.2013.031
Ntziachristos, L., Gkatzoflias, D., Kouridis, C., Samaras Z. (2009) COPERT: a European road transport emission inventory model. Information Technologies in Environmental Engineering: Proceedings of the 4th International ICSC Symposium Thessaloniki, Greece, May 28-29. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-88351-7_37
Gallus, J., Kirchner, U., Vogt, R., Benter, T. (2017) Impact of driving style and road grade on gaseous exhaust emissions of passenger vehicles measured by a Portable Emission Measurement System (PEMS), Transportation Research Part D: Transport and Environment. 52(A): 215–226. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.03.011
Farkas, O. (2018) A közúti közlekedésből származó emisszió-számítás módszertana és térbeli ábrázolása – Elmélet és gyakorlat. Közlekedéstudományi Szemle, 68(3): 62-70. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2018.3.7
IPCC (2021) – with minor processing by Our World in Data. “Global warming potential of greenhouse gases relative to CO2” [dataset]. IPCC, “IPCC 6th Assessment Report, Working Group I, Chapter 7 Supplementary Material” [original data]. Retrieved August 6, 2025 from https://archive.ourworldindata.org/20250624-125417/grapher/global-warming-potential-of-greenhouse-gases-over-100-year-timescale-gwp.html (megtekintés dátuma: 2025.08.06.)
Vestreng, V., Ntziachristos, L., Semb, A., Reis, S., Isaksen, ISA., Tarrason, L. (2009) Evolution of NOx emissions in Europe with focus on road transport control measures. Atmospheric Chemistry and Physics 9 (4): 1503-1520. DOI: https://doi.org/10.5194/acp-9-1503-2009
Ekés, A., Surányi, R. (2020) A koronavírus hatása a városi közösségi közlekedésre – zuhanás és visszakapaszkodás, Városi közlekedés, 9-16
Dancz, Á. G., Szeri, I. (2025) Az utazási szokásoknak a pandémia hatására bekövetkezett átalakulása a hazai helyközi autóbusz-közlekedésben. Közlekedéstudományi Szemle, 75(2), 33-48. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2025.2.3
Szabados, Gy., Hézer, J., Szűcs, H. (2021) A belső égésű személygépjármű motorok jövőbeni emissziós típusvizsgálati előírásai. Közlekedéstudományi Szemle, 71(4), 39-44. DOI: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.4.3
Copyright (c) 2025 Közlekedéstudományi Szemle

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.
							
							











