Dinamikus keréktalperő mérés a közúti forgalomban

  • Péter Mika Széchenyi István Egyetem
Kulcsszavak: közúti forgalom, dinamikus keréktalperő, gyorsulásmérés

Absztrakt

Gyorsulásmérési adatokból meghatározható a gépjármű kerekére ható terhelés mértéke, ami az aszfaltburkolatra átadódik rongálva a pályaszerkezetet. A terhelés nagyságát a jármű sebessége és a burkolat felületi minősége befolyásolja. Az útpályaszerkezetek hátralévő élettartam számítására különböző matematikai modelleket alkalmaznak,
függően a rendelkezésre álló adatoktól. A kutatás arra irányul, hogy a hátralévő élettartam becsléshez szükséges dinamikus keréktalperő meghatározásához kidolgozásra kerüljön egy mérési módszer.

Hivatkozások

Nemesdy Ervin, Ambrus Kálmán, Pallós Imre, and Török Kálmán, ‘Az aszfaltkeverékek mechanikai, és fizikai tulajdonságainak laboratóriumi vizsgálatai’, 2000.

M. Gergely, P. Péter, and P. József, ‘Hajlékony útburkolatok élettartamának meghatározása a továbbfejlesztett kézi behajlásmérés alkalmazásával’, Konf. Kiadv., Oct. 2011.

Gáspár László, Horváth Ferenc, and Lublóy László, Közlekedési létesítmények élettartama. Győr: Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2011.

Albert J., Bush III, and Gilbert Y. Baladi, Nondestructive Testing of Pavement and Backcalculation of Moduli. Philadelphia, PA 19103, 1989.

M. Doumiati, A. Victorino, A. Charara, G. Baffet, and D. Lechner, ‘An estimation process for vehicle wheel-ground

contact normal forces’, Proceedings of the 17th World Congress The International Federation of Automatic Control, pp. 6–11, 2008. DOI: https://doi.org/10.3182/20080706-5-KR-1001.01205

D. Lechner, ‘Analyse du comportement dynamique des vehicules routiers l´egers: d´eveloppement d’une m´ethodologie appliqu´ee `a la s´ecurit´e primaire.’, Ph. D, dissertation Ecole Centrale de Lyon, France, 2002.

T. Shim and C. Ghike, ‘Understanding the limitations of different vehicle models for roll dynamics studies.’, Vehicle System Dynamics, vol. 45, pp. 191–216, 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/00423110600882449

U. Kiencke and L. Nielsen, ‘Automotive control systems’, Springer, 2000.

T. A. Wenzel, K. J. Burnham, M. V. Blundell, and R. A. Williams, ‘Dual extended Kalman filter for vehicle state and parameter estimation.’, vol. 44, pp. 153–171, 2006. DOI: https://doi.org/10.1080/00423110500385949

Vásárhelyi Boldizsár, Közúti közlekedésünk és útjaink helyzete, In:Építés- és Közlekedéstudományi Közlemények, vol. 1. Budapest: Akadémiai kiadó, 1958.

T. Boromisza, ‘Aszfaltburkolatú utak teherbírásának vizsgálata behajlásméréssel, In: Mélyépítéstudományi Szemle’, vol. XXVI., no. 12, pp. 521–528, 1976.

Ilosvai Lajos, ‘Gépjárművek tervezése és vizsgálata III. Kézirat’, pp. 126. Budapest, 1983.

Hogyan kell idézni
MikaP. (1). Dinamikus keréktalperő mérés a közúti forgalomban. Közlekedéstudományi Szemle, 71(2), 33-47. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.2.4
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek