Dynamic wheel load measuremasurement in road traffic

  • Péter Mika Széchenyi István Egyetem
Keywords: acceleration measurement, Dynamic wheel load, közúti forgalom

Abstract

From the acceleration measurement data, the amount of load acting on the wheel of the vehicle can be determined, which is transferred to the asphalt pavement damaging the track structure. The magnitude of the load is affected by the speed of the vehicle and the surface quality of the pavement. Various mathematical models are applied to calculate the remaining life of pavement structures, depending on the available data. The aim of the research is to develop a measurement method for determining the dynamic wheel load required for estimating the remaining service life.

References

Nemesdy Ervin, Ambrus Kálmán, Pallós Imre, and Török Kálmán, ‘Az aszfaltkeverékek mechanikai, és fizikai tulajdonságainak laboratóriumi vizsgálatai’, 2000.

M. Gergely, P. Péter, and P. József, ‘Hajlékony útburkolatok élettartamának meghatározása a továbbfejlesztett kézi behajlásmérés alkalmazásával’, Konf. Kiadv., Oct. 2011.

Gáspár László, Horváth Ferenc, and Lublóy László, Közlekedési létesítmények élettartama. Győr: Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2011.

Albert J., Bush III, and Gilbert Y. Baladi, Nondestructive Testing of Pavement and Backcalculation of Moduli. Philadelphia, PA 19103, 1989.

M. Doumiati, A. Victorino, A. Charara, G. Baffet, and D. Lechner, ‘An estimation process for vehicle wheel-ground

contact normal forces’, Proceedings of the 17th World Congress The International Federation of Automatic Control, pp. 6–11, 2008. DOI: https://doi.org/10.3182/20080706-5-KR-1001.01205

D. Lechner, ‘Analyse du comportement dynamique des vehicules routiers l´egers: d´eveloppement d’une m´ethodologie appliqu´ee `a la s´ecurit´e primaire.’, Ph. D, dissertation Ecole Centrale de Lyon, France, 2002.

T. Shim and C. Ghike, ‘Understanding the limitations of different vehicle models for roll dynamics studies.’, Vehicle System Dynamics, vol. 45, pp. 191–216, 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/00423110600882449

U. Kiencke and L. Nielsen, ‘Automotive control systems’, Springer, 2000.

T. A. Wenzel, K. J. Burnham, M. V. Blundell, and R. A. Williams, ‘Dual extended Kalman filter for vehicle state and parameter estimation.’, vol. 44, pp. 153–171, 2006. DOI: https://doi.org/10.1080/00423110500385949

Vásárhelyi Boldizsár, Közúti közlekedésünk és útjaink helyzete, In:Építés- és Közlekedéstudományi Közlemények, vol. 1. Budapest: Akadémiai kiadó, 1958.

T. Boromisza, ‘Aszfaltburkolatú utak teherbírásának vizsgálata behajlásméréssel, In: Mélyépítéstudományi Szemle’, vol. XXVI., no. 12, pp. 521–528, 1976.

Ilosvai Lajos, ‘Gépjárművek tervezése és vizsgálata III. Kézirat’, pp. 126. Budapest, 1983.

How to Cite
MikaP. (1). Dynamic wheel load measuremasurement in road traffic. Scientific Review of Transport, 71(2), 33-47. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.2.4
Section
Articles