Az önvezető járművekkel kapcsolatos jogi felelősség
Absztrakt
A problémafelvetés az egyik legfontosabb kérdése a közlekedéstudománynak, a jövő közlekedésének. Nagyon fontos, hogy az önvezető járművek műszaki és forgalmi részei mellett, – ha lehet párhuzamosan – foglalkozzunk a szakterület jogi vonatkozásaival is.
Hivatkozások
Descartes, René (1637), Boros Gábor-Szemere Samu fordítása (1992): Értekezés a módszerről, Budapest, Műszaki Könyvkiadó.
https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%96nvezet%C5%91_aut%C3%B3 (2020.04.20.)
Taylor Gazdálkodás- és szervezéstudományi folyóirat X. évfolyam 4. szám, Szeged, 2018. 102.o.
Ambrus István: Az önvezető járművek és a jogi felelősség. [a továbbiakban: Ambrus: Az önvezető járművek…] In: Glavanits Judit (szerk.): A gazdasági jogalkotás aktuális kérdései. Budapest, Dialog-Campus, 2019. 11.o.
Hvg.hu: Önvezető gépjárművek: Mit jelent a nulladik szint? Van olyan, amelyben kormány sincs? https://hvg.hu/cegauto/20190619_onvezeto_autok_besorolasa_melyik_mit_tud (2020.05.04.)
Nagy Attila Károly: Helyet keres és helyettünk parkol a gépjárműnk a pláza parkolójában. https://index.hu/techtud/2019/11/19/szabad_helyet_keres_es_helyettunk_beparkol _autonk_a_plaza_zsufolt_parkolojaban/ (2020.04.30)
https://ipon.hu/magazin/cikk/eloszor-tesz teltek-a-valosagban-avillamosdilemmat (2020.05.03.)
FUGLINSZKY Ádám: Kártérítési jog. 7. kötet. Budapest, Hvg-Orac, 2015., 351.o.
SOMKUTAS Péter – KŐHIDI Ákos: Az önvezető gépjármű szoftvere magas szintű szellemi alkotás vagy kifinomult károkozó? [a továbbiakban: Az önvezető gépjármű szoftvere…] In: In Medias Res folyóirat VI. évfolyam 2. szám, Budapest, 2017. 257.o.
BH.2007.1692.
BH.2005.54.
Az önvezető gépjármű szoftvere…i.m. 258.o.
SOMKUTAS Péter – KŐHIDI Ákos: Az önvezető gépjárművekkal kapcsolatos szerzői jogi és felelősségi kérdések. http://nmhh.hu/dokumentum/192074/somkutas_kohidi_onvezeto.pdf (2020.05.10.)
FÜLÖP Ágnes - MAJOR Róbert: A KRESZ értelmezése a joggyakorlatban, Hvg-Orac. Budapest, 2005., 1. kiad. 135.o.
AMBRUS: Az önvezető járművek…i.m. 14.o.
DÖMÖS Zsuzsanna: Az önvezető gépjármű tárgynak nézte a nőt, és elütötte. https://24.hu/tech/2018/05/09/az-uber-autoja-olyantargynak-nezte-a-49-eves-not-aminathajthat/ (2020.05.08.)
AMBRUS István: Az autonóm járművek és a büntetőjogi felelősségre vonás akadályai 14.o. https://jog.tk.mta.hu/uploads/files/01_buntetojog_informatika_AMBRUSI.pdf (2020.04.28.)
Hvg.hu: Bekapcsolta a robotpilótát a Tesla gépjárművezetője, 10 másodperc múlva halálos balesetet szenvedett https://hvg.hu/tudomany/20190520_tesla_model_3_elektromos_auto_baleset (2020.05.14.)
Lukovics Miklós – Udvari Beáta – Zuti Bence – Kézy Béla: Az önvezető gépjárművek és a felelősségteljes innováció. Közgazdasági Szemle LXV. évfolyam, Budapest, 2018. szeptember, 956.o.
LAKATOSNÉ Novák Éva: Mégis kinek a hibája? Egy önvezető jármű balesete kapcsán felmerülő felelősségi kérdések. In: GLAVANITS Judit (szerk.): A gazdasági jogalkotás aktuális kérdései. Budapest, Dialog-Campus, 2019. 176.o.
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.