Methodological changes and the lessons learnt from the health communication applied by a health promotion office at the beginning of the first wave of COVID-19 pandemic
Abstract
Health literacy and health communication significantly determine the population’s attitude to health. It is important to have simple, open, and clear communication, which can be easily and widely understood. In terms of prevention, the continuous development of health communication is a particularly important task. Today, personal forms are being taken over by online platforms, so it is important that health care and mental health professionals inform interested parties armed with credible sources. This expectation became particularly strong and prompted specialists to change their methodology when the first wave of the COVID-19 epidemic appeared. Well-chosen communication has a positive effect on the number of people attending the advertised program (participation rate), and also provides the opportunity to transmit a lot of reliable health-protecting information. Health communication forced to change during the first wave of the COVID-19 epidemic and the lessons learnt are presented through the physical exercise program (spinal gymnastics) implemented by the health promotion offices of Szabolcs-Szatmár-Bereg County Hospitals and University Teaching Hospital.
References
Döbrössy, B. (2017). Az egészségértés fogalma, mérése és hatása az emlőszűrésen való részvételre. Metszetek, 6(2), 167–185. https://metszetek.unideb.hu/files/tanulmany_167-185.pdf
Horváth, T., Csupor, D., Győrffy, Zs. és Varga, Zs. (2022). Internetalapú egészségkommunikációs lehetőségek (blogok, podcastok, videócsatornák) és a közösségi média. Orvosi Hetilap, 163(4), 132–139. https://doi.org/10.1556/650.2022.32326
Koltai, J., A. és Kun, E. (2016). A magyarországi egészségértés nemzetközi összehasonlításban. Egészségfejlesztés, 57(3), 3–20. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v57i3.62
Központi Statisztikai Hivatal. (2022). Tájékoztatási adatbázis. https://statinfo.ksh.hu/Statinfo/haViewer.jsp Megtekintve: 2022. 11. 30.
Léder, L. (1999). Egészségkommunikáció az ezredfordulón; Tendenciák, lehetőségek. Népegészségügy, 80(5), 16–22.
Moravcsik-Kornyicki, Á., Kósa, Zs., Jávorné Erdei, R., Gyulai, A., Sándor, J., Kósa, K. (2017). Health status of pregnant women in Szabolcs-Szatmár-Bereg county of Hungary between 2010 and 2012. Acta Medicinae et Sociologica, 8(24), 9–22.
Nemzeti Népegészségügyi Központ. (2020). Egészségfejlesztési szolgáltatáskatalógus. Egészségfejlesztési tevékenységek – Kommunikáció, mozgósítás, meggyőzés. https://efop180.antsz.hu/szolgaltataskatalogus/attachments/article/78/Kommunikacio%200227.pdf Megtekintve: 2022. 11. 30.
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház. (2017). Egészségfejlesztési Programterv – Egészségfejlesztési Iroda létrehozása a Nagykállói Járásban.
Urbán, R. (2002). Egészségpszichológia, egészségkommunikáció és egészségmarketing. Marketing & Menedzsment: the Hungarian Journal of Marketing and Management, 36(5-6), 10–14.
Vitrai, J., Balku, E. (2016). Egészségkommunikációs Felmérés Eredményei I. – Felnőtt felmérés. Egészségfejlesztés, 57(2), 2–18. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v57i2.32

Copyright (c) 2022 Anett Kelemen, Ágota M. Kornyicki

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.