Attitudes towards vaccinations among a group of university students

  • Veronika Mátó University of Szeged Juhász Gyula Faculty of Education, Institute of Applied Health Sciences and Health Promotion, Szeged, Hungary; MTA-SZTE Health Promotion Research Group, Szeged, Hungary
Keywords: vaccination, vaccination attitude, health communication

Abstract

Background: Vaccination is an important part of maintaining good health. Sometimes, however, we have doubts. The issue of safety crops up. The fear of the more serious consequences caused by infections is no longer getting much emphasis these days. The primary aim of the study is to learn about the attitude of selected students at the Juhász Gyula Faculty of Education, University of Szeged, in relation to the prevention of infections with vaccines.

Methodology: An online, anonymous questionnaire was administered in the target group (N = 93). The questions focused on vaccinations received in the period of 2014–2019, sources of information about recommended vaccines, and vaccination attitude. Descriptive and analytical (chi-square test) statistical methods were applied for data analysis.

Results: The uptake of recommended vaccinations is not typical among the examined target group; more than half of the students would not even recommend their uptake. They believe that there are other effective ways to control infectious diseases. Their decision to take up vaccinations can be influenced by several factors. Some of these are, the cost of vaccination, a sense of necessity regarding vaccination, distrust towards vaccination, and the fear of disease. Some people involved in the study have incorrect information about vaccinations. Influenza vaccine uptake was more common among men. Collecting information on recommended vaccinations was more significant among students in the postgraduate and in the teachers’ special exam training. The source of information is primarily the family doctor, but among those in the special exam training, a family member is just as important a source as the media. Less than one-fifth of those questioned were able to name a reliable Internet source for reference.

Conclusions: It is necessary to address students’ distrust and incorrect information about vaccinations and encourage them to think critically, as their role is decisive. Through their health communication, information and knowledge, they are able to positively influence the attitudes of people in their environment towards vaccinations, and to dispel misconceptions about them.

References

Elek, S. (2012). Védőoltások – információs problémák. Gyógyszereink, 62(6), 146–147.

Fehér, Á., Fekete, M., Varga, J. T., & Horváth, I. (2019). Az orvostanhallgatók vakcinológiai tájékozottsága. Orvosi Hetilap, 160(30), 1193–1199. doi: 10.1556/650.2019.31426

Goda, V. (2020. 08. 05.). Tévhitek a védőoltásokról és a védőoltás-allergiáról. Magyar Tudományos Akadémia Kommunikációs Főosztály. https://tudomany.hu/cikkek/tevhitek-a-vedooltasokrol-es-a-vedooltas-allergiarol-110701?system=cachefrissit&rnd=2421815

Hajnal, F., Busa, Cs., Papp, R., & Balogh, S. (2017). Az alapellátásban dolgozó orvosok és munkatársaik preventív szerepe járványok idején. Orvosi Hetilap, 158(14), 523–532. doi: 10.1556/650.2017.30627

Horváth, V. (2012). A védőoltások jelentősége az immunológia kezdeti időszakában és napjainkban. Gyógyszere-ink, 62(6), 156–157.

Illyés, A. (2016). Védőoltások fontossága és kommunikációja. Élet és Tudomány, 71(1), 3.

Inhoff, E., Gyergyák, K., Illyés-Kovács, A., Lukács, E., & Turcsán, J. (2020). Hitek és tévhitek a védőoltással kapcsolat-ban. Nővér, 33(4), 1–6.

Kata, A. (2010). A postmodern Pandora's box: anti-vaccination misinformation on the Internet. Vaccine, 28(7), 1709–1716. doi: 10.1016/j.vaccine.2009.12.022

Kun, E., Gács, Zs., Benedek, A., Mészner, Zs., & Koltai, J. (2017). A HPV-oltás és a szülői egészségértés – kanyargós út az oltásig. Egészségfejlesztés, 58(4), 10–19. doi: 10.24365/ef.v58i4.186

Kun, E., Benedek, A., & Mészner, Zs. (2019). Védőoltásokkal kapcsolatos kételyek és elkötelezettség a magyaror-szági egészségügyi alapellátásban dolgozók körében. Orvosi Hetilap, 160(48), 1904-1914. doi: 10.1556/650.2019.31538

Meppelink, C. S., Smit, E. G., Fransen, M. L., & Diviani, N. (2019). “I was right about vaccination”: Confirmation bias and health literacy in online health information seeking. Journal of Health Communication, 24(2), 129-140. doi: 10.1080/10810730.2019.1583701

Narayanan, S. S., Jayaraman, A., & Gopichandran, V. (2018). Vaccine hesitancy and attitude towards vaccination among parents of children between 1–5 years of age attending a tertiary care hospital in Chennai, India. Indi-an Journal of Community & Family Medicine, 4(2), 31–36. doi: 10.4103/2395-2113.251436

Nemzeti Népegészségügyi Központ. (2021). A Nemzeti Népegészségügyi Központ módszertani levele a 2021. évi védőoltásokról. https://www.antsz.hu/data/cms100122/VML_2021_NNK.pdf

Országos Epidemiológiai Központ. (2014. 10. 29.). Tények és tévhitek a védőoltásokról. ÁNTSZ Országos Tisztifő-orvosi Hivatala. https://www.antsz.hu/felso_menu/temaink/jarvany/jarvany_archivum/oltasbiztonsag/tenyek-es-tevhitek-a-vedooltasrol.html

Tarkó, K. (2021). Recenzió. Johan Béla – A társadalom szerepe az egészségvédelmi munkában. Népegészségügy, 98(1), 24.

Vajó, P. (2021). Az influenza elleni védőoltás hatása egyes más egészségügyi tényezőkre. Economica, 12(1-2), 36-50. doi: 10.47282/economica/2021/12/1-2/9610

Vezér, T., Müller, A., Lukács, A., Borsányi, F., D. Kis, N., Halápi, B., Katona, Cs., & Paulik, E. (2019). Influenza vakciná-ciós magatartás és befolyásoló tényezőinek vizsgálata a Szegedi Tudományegyetemen. Egészségtudomány, 63(3-4), 3–31. doi: 10.29179/EgTud.2019.3-4.3-31

Witkowski, S. (2018. 08. 16.). Psychology researchers explore how vaccine beliefs are formed. VOA. https://www.voanews.com/a/psychology-researchers-explore-how-vaccine-beliefs-are-formed/4531986.html

Published
2022-03-01
How to Cite
Mátó, V. (2022). Attitudes towards vaccinations among a group of university students. Health Promotion, 63(1), 23-31. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7436
Section
Research