Exploring the Eating Habits and Health Awareness of Schoolchildren in the Context of School Catering

  • Emese Mezei University of Debrecen, Debrecen, Hungary
Keywords: childhood health, dietary habits, health awareness, school meal provision

Abstract

Health-centric eating and school meal provision are pivotal in shaping children’s immediate health and long-term quality of life. Early acquisition of optimal nutrition knowledge enhances the likelihood of sustaining a healthy lifestyle and overall well-being.

This study examines the opinions and nutritional knowledge of 4th and 5th graders, investigating how the discontinuation of school meals and current health awareness affect their eating habits and quality of life, while considering socio-demographic influences.

With parental and school consents obtained, responses were gathered using a 28-item questionnaire. A total of 1028 elementary school students were examined, resulting in 993 valid responses. Besides demographic and lifestyle topics, attitudes towards cafeteria food were investigated, and their nutritional knowledge was assessed based on the Hungarian Smart Plate guidelines. Data were analyzed using chi-square tests and binary logistic regression with Stata 17 software. Variance inflation factor was used to detect multicollinearity, and the Hosmer-Lemeshow test assessed model fit.

Significant differences were found regarding cafeteria food taste; for instance, 66.7% of students in some schools liked the meals consumed there, while in others, this proportion was reversed, with up to 70% not preferring school food. Additionally, it was observed that 5th graders significantly rated the taste of the food better (OR: 2.11, 95% CI [1.11 - 4.02]). Furthermore, a correlation between residence and skipping breakfast was noted, as students commuting from rural areas significantly skipped breakfast more often (OR: 2.49, 95% CI [1.26–4.90]). Another important aspect was students' knowledge of proper nutrition, which also yielded divisive results. Only 41.8% of participants could correctly answer more than five questions related to the Smart Plate guidelines. Moreover, those who eat more consciously tended to dislike cafeteria food taste less.

Our findings highlight the need for improvements in cafeteria meal quality, targeted interventions to address breakfast habits (especially among rural students), and enhanced parental health behaviors to promote and sustain healthy eating habits in children.

References

/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet (2014, April 30).

Al Ali Al Malla, N., Alcat, G., Brikou, D., Causeret, C., Drouka, A., Fellah-Dehiri, N., Gurviez, P., Kapetanakou, A. E., Kontogianni, M. D., Masson, M., Sibalo, S., Ávila, C., & Yannakoulia, M. (2023). Effectiveness of School-Based Interventions in Europe for Promoting Healthy Lifestyle Behaviors in Children. Children (Basel, Switzerland), 10(10), 1676. https://doi.org/10.3390/children10101676

Au, L. E., Fenton, K., Hecht, K., Ritchie, L. D., & Rosen, N. J. (2016). Eating School Lunch Is Associated with Higher Diet Quality among Elementary School Students. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(11), 1817–1824. https://doi.org/10.1016/j.jand.2016.04.010

Bakacs, M., Martos, É., Schreiberné Molnár, E., & Zentai, A. (2013). Országos iskolai MENZA körkép. Budapest: Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet. https://ogyei.gov.hu/dynamic/oeti_forms/menza2013.pdf

Bakacs, M., Kaposvári, Cs., Nagy, B., Varga, A. & Zentai, A. (2017). Országos iskolai MENZA körkép. Budapest: Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet. https://ogyei.gov.hu/dynamic/Orszagos-iskolai-MENZA-korkep-2017-181212-2-web.pdf

Báti, A. (Szerk.). (2023). Menzadimenziók. A gyermek-közétkeztetés társadalmi beágyazottsága. Budapest, Magyarország: HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézet. 83-123

Beke, Sz. (2021). Egészségfejlesztés, tudatos táplálkozás kialakítása a mindennapokban a közétkeztetési szolgáltatáson keresztül. Deliberationes, 14/1, 102-112. https://deliberationes.gfe.hu/index.php/deliberationes/article/view/37

Bétéri Csabáné (2010). Középiskolások táplálkozási ritmusának és egészségmagatartásának vizsgálata az elhízás terén. Budapest: Új diéta, 2010/1. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/20101.pdf

Bíró, Gy., Csorba, J., Fülöp, J., Kósa, Zs., & Szabó, A. (2010). Az egészséges táplálkozás iskolapéldái. Budapest: Táplálkozási Akadémia, 2010/1. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalk_akademia_2010_01_iskola.pdf

Bíró, Gy., Kubányi, J., & Vígné Sági, K. (2013). Mit tehet a szülő az egészséges táplálkozásért? Gondolatok, táplálkozási javaslatok, ötletek a kezdődő tanév kapcsán. Budapest: Táplálkozási Akadémia, 2013/8. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalkozasi_akademia_2013_08_iskolakezdes.pdf

Bíró, Gy., Kiss-Tóth, B. & Kubányi, J. (2014). Óvodások, kisiskolások táplálkozása. Budapest: Táplálkozási Akadémia, 2014/9. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalkozasi_akademia_2014_09_ovodasok,%20kisiskolasok.pdf

Bíró, Gy. Kubányi, J., & Szűzs Zs. (2018). Egészséges táplálkozás iskoláskorban. Budapest: Táplálkozási Akadémia, 2018/3. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2018/03/taplalkozasi_akademia_hirlevel_ 2018_03_egeszseges_taplalkozas_iskolaskorban_180313.pdf

Chaudhary, A., Mikkelsen, B. E. & Sudzina, F. (2020). Promoting Healthy Eating among Young People-A Review of the Evidence of the Impact of School-Based Interventions. Nutrients, 12(9), 2894. https://doi.org/10.3390/nu12092894

Colley, P., Gilliland, J., Seabrook, J. A., & Woodruff, S. J. (2022). Examining Elementary School Children’s Knowledge about Food and Nutrition in Southwestern Ontario, Canada. Canadian Journal of Dietetic Practice and Research, 83(2), 59–67. https://doi.org/10.3148/cjdpr-2021-037

Ferenczi, M., & Puskás, A. L. (2021). Egészségtudatosság sajátos vonásai a 11-17 éves magyar fiatalok vonatkozásában az ezredfordulót követően a HBSC kutatás adatai alapján–Szakirodalmi áttekintés. Táplálkozásmarketing, 8(1), 33-44.

Greiner, E., Dánielné Rózsa, Á., & Kovács, V. A. (2008). Országos iskolai MENZA körkép. Budapest: Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet. https://ogyei.gov.hu/dynamic/oeti_forms/menza2008.pdf

Guadalupe-Grau, A., Justamente, I., Ozolina-Moll, L., Raudeniece, J., & Reihmane, D. (2020). Comparative Analysis of the Effects of Daily Eating Habits and Physical Activity on Anthropometric Parameters in Elementary School Children in Latvia: Pach Study. Nutrients, 12(12), 3818. https://doi.org/10.3390/nu12123818

Kim, M. H., Lee, J. H., & Park, E. S. (2015). Eating Habits and Food Preferences of Elementary School Students in Urban and Suburban Areas of Daejeon. Clinical nutrition research, 4(3), 190–200. https://doi.org/10.7762/cnr.2015.4.3.190

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ). (2018). Okostányér gyerekeknek. https://www.okostanyer.hu/okostanyer-gyermek/

MDOSZ. (2016, April 14). OKOSTÁNYÉR® néven új hazai táplálkozási ajánlást ad ki a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége. Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége: Budapest. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/04/okostanyer_20160414.pdf

MDOSZ. (2017, November 6). OKOSTÁNYÉR® gyerekeknek adagolási útmutatóval. Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége: Budapest. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2017/11/mdosz_okostanyer-gyerekeknek_sajtokozlemeny_final_20171106.pdf

MDOSZ. (2022, March 15). OKOSTÁNYÉR. Forrás: Új táplálkozási ajánlások- OKOSTÁNYÉR: https://mdosz.hu/uj-taplalkozasi-ajanlasok-okos-tanyer/

Molnár, A., Beregi, E., Kós, K., & Suszter, L. (2023). Az iskolai egészségfejlesztés és egészségnevelés fogalmának és szabályozó rendszereinek áttekintése az elmúlt évtized viszonylatában. Magyar Pedagógia, 123(1), 19-32. doi: https://doi.org/10.14232/mped.2023.1.19

Molnár, S., Morvayné Kiss, R., Balogh, E., Kádár, K. M., Vékony, B., Csajbókné Csobod, É., & Veresné Bálint, M. (2021). A Komárom-Esztergom megyében élő szülők befolyása a kisiskolás gyermekek táplálkozási szokásaira az OKOSTÁNYÉR ismeretének tükrében. Budapest: Új diéta.

Somhegyi, A. (2012). A teljeskörű iskolai egészségfejlesztés országos megvalósítását elősegítő elemek a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvényben. Népegészségügy, 90(3), 202-213.

Szűcs, Zs. (2016). OKOSTÁNYÉR- új táplálkozási ajánlás a hazai felnőtt lakosság számára. (J. Kubányi, Szerk.) Új diéta 2-3., 20-23. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2017/01/ud-2016-2-3_final.pdf

Szűcs, Zs. (2019). Egészséges táplálkozás mint hosszútávú prevenciós program: OKOSTÁNYÉR 6-17 éves gyerekeknek. Magyar Tudomány, 688-699.

Szűcs, Zs. (2019). Egészséges táplálkozás gyermekkorban – Okostányér® 6–17 éves gyermekeknek. Budapest: TÉT Platform Egyesület, Fehér Könyv. 88-92. https://tetplatform.hu/wp-content/uploads/2019/03/TET_Feher_Konyv_2.pdf

Tátrai-Németh, K., Erdélyi-Sipos, A., Csajbókné Csobod, É., Gyuricza, Á., Mák, E., Sinka, M., Szűcs, Zs., & Zentai, A. (2018). Közétkeztetők kézikönyve. (K. Dr. Tátrai-Németh, & A. Erdélyi-Sipos, szerk.) Budapest: SpringMed kiadó.

U.S. Department of Agriculture (USDA). (2022. March 12). MyPlate Graphics. https://www.myplate.gov/resources/graphics/myplate-graphics World Health Organization (WHO). (2003). Food based dietary guidelines in the WHO European Region. Koppenhága, Dánia. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/107490/WHO-EURO-2003-8757-48529-72104-eng.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Zentai, A., Miháldy, K., & Varga , A. (2018). A közétkeztetési rendelet (37/2014 Emmi rendelet) hatásai a fiatalok étkeztetésére. Budapest: TÉT Platform Egyesület, Fehér Könyv. 93-95. https://tetplatform.hu/wp-content/uploads/2019/03/TET_Feher_Konyv_2.pdf

Zentai, A., Varga, A., Kaposvári, C., Miháldy, K., & Szűcs, Z. (2018). Egészséges táplálkozás otthon és az iskolában. Budapest: Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet. https:// merokanal.hu /wp-content/uploads/2019/10/Eg%C3%A9szs%C3%A-9ges-t%C3%A1pl%C3%A1lkoz%C3%A1s-otthon-%C3%A9s-az-iskol%C3%A1ban-v08-web.pdf?fbclid=IwAR0I1Qw4fp6gYxoWZKT_xCeD6hLbiy74dfb1oaiDSl1THx6YQvdSXMBVno4

Published
2025-05-27
How to Cite
MezeiE. (2025). Exploring the Eating Habits and Health Awareness of Schoolchildren in the Context of School Catering. Health Promotion, 66(1), 46-58. https://doi.org/10.24365/ef.17224
Section
Original Article - Research