Várandósok egészségműveltsége a vélt egészségi állapot és egészségmagatartás tükrében
Absztrakt
Bevezetés: Az egészségműveltség és egészségi állapot közötti kapcsolat vizsgálata hazánkban is a kutatók fókuszába került az utóbbi években. Kevéssé kutatott terület azonban a várandósok egészségműveltsége. A várandós nők egészségmagatartásának pozitív irányú befolyásolása kiemelten fontos a saját, a fejlődő magzat, majd a megszületett gyermek egészségi állapotának szempontjából. Az egészségműveltség szintjének, az azt befolyásoló tényezőknek az ismerete fontos kiindulópont az egészségfejlesztés tervezése, a hatékony módszerek kiválasztása szempontjából.
Célkitűzések: Kutatásunkban célunk volt vizsgálni a Magyarországon élő várandósok életmódját, egészségműveltségét, a vélt egészségi állapot és egészség-magatartás tükrében, feltárni az egészségértést befolyásoló tényezőket, a szociodemográfiai változók és az egészségműveltség kapcsolatát.
Módszerek: Egy prospektív, keresztmetszeti vizsgálat során, a Magyarországon élő várandósok egészségműveltségét mértük fel a Newest Vital Sign (NVS) és a CHEW validált mérőeszközök segítségével, a vélt egészségi állapotukat és egészség-magatartásukat az Európai Lakossági Egészségfelmérés egyes kérdéseivel vizsgáltuk. Összesen 2000 kérdőív került kiosztásra 2023 májusától 2024 decemberéig, melyből 1655 értékelhető kérdőív érkezett vissza. A válaszadási hajlandóság 75%-os volt. Az adatok súlyozása után két- és többváltozós matematikai-statisztikai módszerekkel vizsgáltuk a mélyebb összefüggéseket, a számítások során 5%-os hibahatárral dolgoztunk.
Eredmények: Vizsgálatunk eredményei alapján elmondható, hogy a két egészségműveltséget mérő kérdőív belső konzisztenciája megbízhatónak bizonyult, továbbá közöttük gyenge szignifikáns kapcsolatot tártunk fel. Az adatok alapján a várandósok 22,3%-a nagy valószínűséggel elégtelen, 18,6%-a valószínűleg korlátozott és 59,0%-a nagy valószínűséggel megfelelő funkcionális egészségműveltséggel bír. A szociodemográfiai tényezők - az életkor (p<0,001); az iskolai végzettség (p<0,001); a lakóhely (p<0,001), és az anyagi helyzet (p<0,001) – és az egészségműveltség szignifikáns összefüggést mutatott. A mélyebb elemzések során kiderült, hogy a 18 év alatti, és alacsony iskolai végzettséggel rendelkező gravidák egészségműveltsége kifogásolható a leginkább. A vélt egészségi állapot, az egészségért érzett felelősség szintén összefüggést mutat a várandósok egészségértésével.
Következtetés: A vizsgálatban használt két egészségműveltséget mérő kérdőív jól kombinálható egymással, kiegészítik egymást. A szociodemográfiai tényezők, különösen az életkor és iskolai végzettség jelentősen befolyásolják a várandósok egészségműveltségét. Az egészségjavító intervenciók sikerességének, hatékonyságának alapvető feltétele az érintett célpopuláció közreműködése, melynek pedig egyik elengedhetetlen feltétele az egyén egészségműveltségének fejlesztése. A várandósok egészségfejlesztése, ismereteinek bővítése kiemelt feladat, mivel ez által tudjuk optimalizálni az anyai és perinatális kimeneteleket mind rövid, mind hosszú távon.
Hivatkozások
/2014. (IV. 8.) Emberi Erőforrások Minisztériumának rendelete a várandósgondozásról. (Hatályos: 2025. 05. 16. napján)
Arnold, C. L., Davis, T. C., Berkel, H. J. et al. (2001). Smoking status, reading level, and knowledge of tobacco effects among low-income pregnant women. Preventive Medicine. 32(2), 313–320. doi: 10.1006/pmed.2000.0815.
Asadi, L., Amiri, F., & Safinejad, H. (2020). Investigating the effect of health literacy level on improving the quality of care during pregnancy in pregnant women covered by health centers. Journal of Education and Health Promotion, 9(1), 286. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_204_20
Batterham, R. W., Buchbinder, R., Beauchamp, A. et al. (2014). The Optimising Health Literacy (Ophelia) process: study protocol for using health literacy profiling and community engagement to create and implement health reform. BMC Public Health 14, 694. doi: 10.1186/1471-2458-14-69
Bíró, É., Szabó, P., & Kósa, K. (2022). A magyar felnőtt lakosság egészségműveltsége. Egészségfejlesztés, 63(3), 3–11. doi: 10.24365/ef.8496.
Boros, J. (2019). A felnőtt magyar népesség egészségmagatartása. PhD-disszertáció. Pécs. https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/23230/boros-julianna-phd-2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Delanoë, A., Lépine, J., Leiva Portocarrero, M. E. et al. (2016). Health literacy in pregnant women facing prenatal screening may explain their intention to use a patient decision aid: a short report. BMC Res Notes. 2016 11; 9: 339. doi: 10.1186/s13104-016-2141-0.
Endres, L. K., Sharp, L. K., Haney, E. et al. (2004). Health knowledge and preparation for pregnancy in pregestational diabetes. Treatment of diabetes. 2004; 27, 331–334. doi: 10.2337/diacare.27.2.331.
Kaufman, H., Skipper, B., Small, L., Terry, T., & McGrew, M. (2001). Effect of literacy on breast-feeding outcomes. Southern Medical Journal, 94(3), 293–296.
Kilfoyle, K. A., Vitko, M., O’Conor, R., & Bailey, S. C. (2016). Health literacy and women’s reproductive health: A systematic review. Journal of Women’s Health, 25(12), 1237–1255. https://doi.org/10.1089/jwh.2016.5810
Központi Statisztikai Hivatal. (2023). Élveszületések vármegye és régió szerint. https://www.ksh.hu/stadat_files/nep/hu/nep0067.html (Letöltve: 2024. 08. 17.)
Központi Statisztikai Hivatal. (2020). Európai lakossági egészségfelmérés, 2019. KSH. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/elef/elef2019.pdf (Letöltve: 2024. 08. 13.)
Lagadec, N., Steinecker, M., Kapassi, A., Magnier, A. M., Chastang, J., Robert, S., Gaouaou, N., & Ibanez, G. (2018). Factors influencing the quality of life of pregnant women: A systematic review. BMC Pregnancy and Childbirth, 18(1), 455. https://doi.org/10.1186/s12884-018-2087-4
Mátyás, G., Vincze, F., & Bíró, É. (2021). Egészségműveltséget mérő kérdőívek validálása hazai felnőttmintán [Validation of health literacy questionnaires in Hungarian adult sample]. Orvosi Hetilap. 2021; 162(39): 1579–1588. doi: 10.1556/650.2021.32212.
Nawabi, F., Krebs, F., Vennedey, V., Shukri, A., Lorenz, L., & Stock, S. (2021). Health literacy in pregnant women: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(7).
Papp-Zipernovszky, O., Náfrádi, L., Schulz, P. J., & Csabai, M. (2016). „Hogy minden beteg megértse!” – Az egészségműveltség (health literacy) mérése Magyarországon [“So each patient comprehends”: measuring health literacy in Hungary]. Orvosi Hetilap, 157(23), 905–915. https://doi.org/10.1556/650.2016.30412
Renkert, S., & Nutbeam, D. (2001). Opportunities to improve maternal health literacy through antenatal education: An exploratory study. Health Promotion International, 16(4), 381–388. https://doi.org/10.1093/heapro/16.4.381
Sántha, Á. (2021). Sociodemographic determinants of health literacy among Hungarian mothers with young children in Eastern Europe. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(11), 5517. https://doi.org/10.3390/ijerph18115517
Varga, N. R. (2022) Erdélyi, felvidéki és magyarországi magyar anyák egészségműveltsége és tájékozódási forrásai a várandósságról, Diáktudomány 7. (98–108) https://etk.unideb.hu/sites/default/files/inline-files/diaktudomany_7_kotet.pdf
WHO (2013). Heath literacy. The solid facts. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/128703/e96854.pdf (Letöltve: 2024. 07. 15.)
WHO (2021). Health literacy in the context of health, well-being and learning outcomes: The case of children and adolescents in schools: Concept paper (WHO/EURO:2021-2846-42604-59268). WHO Regional Office for Europe. https://www.who.int/europe/publications/i/item/WHO-EURO-2021-2846-42604-59268 (Letöltve: 2024. 08. 01.)
Zibellini, J., Muscat, D. M., Kizirian, N., & Gordon, A. (2021). Effect of health literacy interventions on pregnancy outcomes: A systematic review. Women and Birth, 34(2), 180–186. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2020.01.010

Copyright (c) 2025 Anita Katalin Molnárné Grestyák

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.