Láthatatlan Zöld: legyen a madárdal mindenkié! – Inkluzív természetélmények látássérült személyek számára
Absztrakt
A vak és gyengénlátó emberek számára a természetélmény gyakran nehezen elérhető, pedig mentális jóllétük szempontjából különösen fontos lenne. Láthatatlan Zöld részvételi kutatásunk célja az volt, hogy feltárja, mi segíti a látássérültek számára a természetélmény minél teljesebb átélését. A kutatás során a kollaboratív tervezés eredményeként kvalitatív interjúk, fókuszcsoportos beszélgetések és terepi programok zajlottak. Az eredmények érzékeltetik, hogy a természetélmény egy minden érzékszerven keresztül átélhető, mélyen személyes tapasztalat. A biztonságos társas közeg, ill. a megélt autonómia meghatározó a látássérült személyek számára. Az inkluzív hozzáférést elősegíti a fizikai és infokommunikációs akadálymentesítés, illetve a „hozzáállásbeli akadálymentesség”: az empatikus, nyitott attitűd, a közös tanulás igénye, és a segítői protokoll kidolgozása az érintett intézményeknél.
Hivatkozások
Bandukda, M., Singh, A., Berthouze, N., Holloway, C. (2019): Understanding experiences of blind individuals in outdoor nature. In: Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems 1–6. https://doi.org/10.1145/3290607.3313008
Ballantyne, R., Packer, J. (2011): Using tourism free‐choice learning experiences to promote environmentally sustainable behaviour: the role of post‐visit ‘action resources.’ Environmental Education Research 17(2): 201–215. https://doi.org/10.1080/13504622.2010.530645
Bell, S. L. (2019): Experiencing nature with sight impairment: Seeking freedom from ableism. Environment and Planning E: Nature and Space 2: 304–322. https://doi.org/10.1177/2514848619835720
Brunes, A., Heir, T. (2020): Visual impairment and depression: Age-specific prevalence, associations with vision loss, and relation to life satisfaction. World Journal of Psychiatry 10: 139–149. https://doi.org/10.5498/wjp.v10.i6.139
Coventry, P. A., Brown, J. E., Pervin, J., Brabyn, S., Pateman, R., Breedvelt, J., Gilbody, S., Stancliffe, R., McEachan, R., White, P. L. (2021): Nature-based outdoor activities for mental and physical health: Systematic review and meta-analysis. SSM – Population Health 16: 100934. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2021.100934
Gomes, A., Eusébio, C. (2023): Empowering people with visual disabilities through rural tourism: the benefits of nature activities and how the various travel constraints can be overcome. Tourism Recreation Research 48: 940–954. https://doi.org/10.1080/02508281.2023.2221071
Dúll, A., Dósa, Z. (2005): A természeti környezet – környezetpszichológiai megközelítésben. Tájökológiai Lapok 3(1): 19-25. https://doi.org/10.56617/tl.4506
Mackay, C. M. L., Schmitt, M. T. (2019): Do people who feel connected to nature do more to protect it? A meta-analysis. Journal of Environmental Psychology 65: 101323. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2019.101323
Macpherson, H. (2009). The intercorporeal emergence of landscape: Negotiating sight, blindness, and ideas of landscape in the British countryside. Environment and planning A, 41(5): 1042–1054. https://doi.org/10.1068/a40365
Mayring, P. (2021): Qualitative Content Analysis: A Step-by-Step Guide. Sage Publications Ltd., 240 p.
Málovics, G. (2019): Tudás létrehozása társadalmi hatással karöltve: a részvételi akciókutatás (RAK) megközelítése. Magyar Tudomány 180 (8): 1147–1157. https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.8.5
Moriggi, A. (2022): An Ethos and Practice of Appreciation for Transformative Research: Appreciative Inquiry, Care Ethics, and Creative Methods. In: Franklin, A. (ed.): Co-Creativity and Engaged Scholarship: Transformative Methods in Social Sustainability Research. Springer International Publishing, Cham, pp. 131–164. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84248-2_5
Nind, M. (2014): What is inclusive research? Bloomsbury Academic
Nyman, S. R., Dibb, B., Victor, C. R., Gosney, M. A. (2012): Emotional well-being and adjustment to vision loss in later life: a meta-synthesis of qualitative studies. Disability and Rehabilitation 34: 971–981. https://doi.org/10.3109/09638288.2011.626487
Raffay, Z., Gonda, T. (2020): Az akadálymentes turizmus innovatív jó gyakorlata. Modern Geográfia 15: 1–14. https://doi.org/10.15170/MG.2020.15.04.01
Rokach, A., Berman, D., Rose, A. (2021): Loneliness of the blind and the visually impaired. Frontiers in Psychology 12: 641711 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.641711
Shaw, B., Coyle, A., Gatersleben, B., Ungar, S. (2015): Exploring nature experiences of people with visual impairments / Vivir la naturaleza con una discapacidad visual. PsyEcology: Bilingual Journal of Environmental Psychology 6: 287–327. https://doi.org/10.1080/21711976.2015.1026086
Siu, K. W. M. (2013). Accessible park environments and facilities for the visually impaired. Facilities, 31(13): 590–609. https://doi.org/10.1108/f-10-2011-0079
Small, J., Darcy, S., Packer, T. (2012): The embodied tourist experiences of people with vision impairment: Management implications beyond the visual gaze. Tourism Management 33(4): 941–950.
Smalley, A. (2019): Nature Narratives guidance launched. Sensing Nature. Supporting multisensory visitor experiences at natural heritage settings – Audio description and access guidance for staff and volunteers. Online tájékoztató. https://sensing-nature.com/news/nature-narratives-guidance
Teixeira, A., Gabriel, R., Martinho, J., Santos, M., Faria, A., Oliveira, I., Moreira, H. (2023): Pro-environmental behaviors: Relationship with nature visits, connectedness to nature and physical activity. American Journal of Health Promotion 37: 12–29. https://doi.org/10.1177/08901171221119089
Weiler, M., Whiting, A., Sajid, W., Dewan, N., Dutta, T. (2024): Accessibility of national parks and other natural protected areas for people with disabilities: a scoping review of the academic literature. World Leisure Journal 1–28. https://doi.org/10.1080/16078055.2024.2413069
Whitburn, J., Linklater, W., Abrahamse, W. (2020): Meta‐analysis of human connection to nature and proenvironmental behavior. Conservation Biology, 34(1): 180–193. https://doi.org/10.1111/cobi.13381
World Health Organization (2023): Vision impairment and blindness. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment
Xian, Z., Nakaya, T., Liu, K., Zhao, B., Zhang, Junhua, Zhang, Jiao, Lin, Y., Zhang, Jinguang (2024): The effects of neighbourhood green spaces on mental health of disadvantaged groups: a systematic review. Humanities and Social Sciences Communications 11: 1–19. https://doi.org/10.1057/s41599-024-02970-1
http1: EASPD (2024) – Towards Human-rights based Mental Health and Psychosocial Support Services across Europe. https://easpd.eu/resources-detail/easpd-innovation-awards-2024-mental-health-and-psychosocial-disability-services/
http2: Natural England (2023) – JP050 Creating More Accessible Green & Blue Spaces: Understanding the experiences of people with visual impairments that visit green and blue spaces. https://publications.naturalengland.org.uk/publication/6281542247383040
http3: MVGYOSZ (2025): Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége. https://mvgyosz.hu/
http4: European Commission (2021): Empowerment through inclusion: The European Commission’s strategy for persons with disabilities. https://transition-pathways.europa.eu/policy/empowerment-through-inclusion-european-commissions-strategy-persons-disabilities
http5: https://www.knp.hu/hu/hirek/latasserultek-kirandultak-a-peszeri-erdoben-281
http6: https://sensing-nature.com
http7: https://www.nature-without-barriers.eu/hu/j%C3%B3-p%C3%A9ld%C3%A1k-%C3%A9s-gyakorlatok.html
http8: https://www.nps.gov/subjects/accessibility/plan-your-visit.htm




