Kaput nyitni Isten nagy történetébe

Református gyermekkép, a gyermekkor szerepe a felnőtté válás folyamatában református teológiai megközelítésben

  • Thoma László Róbert Budapest-Gazdagréti Református Egyházközség
Kulcsszavak: református gyermekkép, kerettanterv, narratív identitás, nagy történet, gyermekvédelem

Absztrakt

Vajon létezik-e sajátosan református gyermekkép, amely markánsan megkülönböztethető a többi keresztény felekezet gyermekekről alkotott elgondolásaitól? Hogy látják a református oktatást meghatározó kerettantervek a gyermeket, s hogyan lehet igazán kapcsolódni a gyermekek világához? Melyek a református intézményes gyermekvédelem sajátos hangsúlyai, mit lehet tenni a látóterünkbe került gyermekek egészséges testi-lelki fejlődésének segítéséért? 

Információk a szerzőről

Thoma László Róbert, Budapest-Gazdagréti Református Egyházközség

református lelkész, vallástanár, pszichodráma- és bibliodráma-vezető

Hivatkozások

A református hit- és erkölcstan tantárgy helyi tanterve (9–12. évfolyam). Kézirat. Budapest, é. n. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://refpedi.hu/documents/1581/GYUL17.doc&-ved=2ahUKEwiD99WzuveLAxUkGhAIHQPYKMoQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw2wMTFkElzcvnc37xtb-xOvS.

Apostagi Zoltán 2022. A Biblia metanarratívája. Confessio, XLVI. évf. 3. sz. 105–109. o.

Bargár, Pavol 2021. The Modern, the Postmodern, and the Metamodern? Reflections on a Transforming Sensibility from the Perspective of Theological Anthropology. Transformation, XXXVIII. évf. 1. sz. 3–15. o. https://doi.org/10.1177/0265378820976944

Bartholomew, Craig G. – Goheen, Michael W. 2018. A nagy történet. Hogyan találjuk meg a küldetésünket a Biblia elbeszélésében? Ford. Kóczián Viktória. Budapest, Kálvin Kiadó.

Gardner, Lauren 2016. Metamodernism. A New Philosophical Approach to Counseling. Journal of Humanistic Counseling, LV. évf. 2. sz. 86–98. o. https://doi.org/10.1002/johc.12026

Gorbai Gabriella Márta 2017. Vallásos nevelés és a gyermekkép alakulása a reformáció korában – Feladatok akkor és most. Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Theologia Reformata Transylvanica, LXII. évf. 1. sz. 174–184. o. https://doi.org/10.24193/subbtref.62.1.15

Grawe, Klaus 2004. Neuropsychotherapie. Hogrefe Verlag, Göttingen.

Hill, Valerie J. – Mackey, Thomas P. 2021. Embracing metaliteracy. Metamodern libraries and virtual learning communities. College & Research Libraries News, 82 évf. 5. szám. 219–222. o. https://doi.org/10.5860/crln.82.5.219

Imre Lajos 1912. A gyermek vallása. Kísérlet a katechetika módszertanának valláslélektani megalapozására. Róth Antal Könyvnyomdája, Hódmezővásárhely.

Jakab-Szászi Andrea (szerk.) 2012. A Magyarországi Református Egyház hit- és erkölcstan kerettanterve. 1. köt. Református Pedagógiai Intézet, Budapest.

Kövér Sándorné – Papp Lászlóné – Váradi Gáborné 1998. A református óvodai nevelés keretprogramja. Református Köznevelési és Közoktatási Intézet, Budapest.

Makkai Sándor 1912. Bevezetés a személyiség paedagogikájába. Steller Jenő és Társa Könyvsajtója, Kolozsvár.

Makkai Sándor 1925. Öntudatos kálvinizmus. SDG, Budapest.

Németh Dávid 2012. Pasztorálantropológia. L’Harmattan, Budapest.

Református Szeretetszolgálat: Szakmai háttéranyag. A gyermekek védelméről átfogóan. Kézirat.

Siba Balázs 2010. Isten és élettörténet. Loisir, Budapest.

Szabóné László Lilla 2015. Gyermekteológia. PhD-értekezés (KRE HTK). Kézirat. Budapest.

Thoma László Róbert 2024. Az identitás fejlődésének modelljei a bibliai narratíva tükrében. In: Furkó Péter et al. (szerk.): Folytonosság és változás – vallási és nemzeti identitás régen és most. L’Harmattan Kiadó, Budapest.

Wright, N. T. 1992. New Testament and the People of God. Fortress Press, Minneapolis.

Megjelent
2025-03-21
Rovat
Tanulmányok