Az új osztrák és svájci vasúti fejlesztési stratégiák tervezési alapelemei
Absztrakt
A svájci és az osztrák vasúti szolgáltatások színvonalukban és működési hátterüket tekintve is követendő példát mutatnak Európa többi országa számára. A kiemelkedő szolgáltatás-minőség megalapozásához nagyban hozzájárul az egyes országok vasúti fejlesztésekre vonatkozó stratégia-tervezési és megvalósítási gyakorlata. A vasúti közlekedés Ausztriában és Svájcban is küzd a közúti közlekedés egyre nagyobb térnyerésével, teljesítménynövekedésével. A közelmúltban elkészült stratégiáik célja, a klímavédelmi intézkedések egyik fő részelemeként, a vasúti szolgáltatások jelentős színvonalnövekedésével a közúti közlekedés piaci részesedésének csökkentése. A vasút piaci versenyelőnyét megalapozó stratégiák alapelemeit foglalja össze a szakmai cikk.
Hivatkozások
https://www.bmk.gv.at/dam/jcr:ad67d636-a043-4314-862a-76af9fc5404/Zielnetz2040_Fachentwurf.pdf (2025. 03. 28.)
Rixer, A., Turi, J. I. (2016) Stratégiatervezési alapelvek és alapelemek a vasúti infrastruktúra-fejlesztés tervezésében az Osztrák Vasutak Infrastruktúra Vállalata példáján, Közlekedéstudományi szemle, 66(4), pp. 4-21.
https://www.bmk.gv.at/themen/verkehrsplanung/ausbauplan/leitstrategie.html (2025. 03. 28.)
Kräuchi, C., Stöckli, U. (2004) Mehr Zug für die Schweiz: Die Bahn-2000-Story, AS Verlag. ISBN: 978-3909111060
https://www.bav.admin.ch/bav/de/home/publikationen/medienmitteilungen.msg-id-12397.html (2025. 03. 24.)
https://www.bav.admin.ch/de/nsb?id=12397 (2025. 12. 02.)
Neue Wege durch Europa: Schweizer Verkehrspolitik von A bis Z, Bundesamt für Verkehr
https://de.wikipedia.org/wiki/Strategisches_Entwicklungsprogramm_Bahninfrastruktur (2025. 03. 24.)
https://www.bav.admin.ch/bav/de/home/verkehrsmittel/eisenbahn/bahninfrastruktur/ausbauprogramme/step-ausbauschritt-2025.html (2025. 03. 24.)
https://www.bav.admin.ch/de/ausbauschritt-2025 (2025. 12. 02.)
https://www.bav.admin.ch/bav/de/home/verkehrsmittel/eisenbahn/bahninfrastruktur/ausbauprogramme/ausbauschritt-2035.html (2025. 03. 24.)
https://www.bav.admin.ch/de/ausbauschritt-2035 (2025. 12. 02.)
https://company.sbb.ch/de/ueber-die-sbb/profil/strategie.html (2025. 03. 24.)
https://www.bav.admin.ch/bav/de/home/verkehrsmittel/eisenbahn/bahninfrastruktur/ausbauprogramme/perspektive-bahn-2050.html (2025. 03. 24.)
https://www.bav.admin.ch/de/perspektive-bahn-2050#Studien (2025. 12. 02.)
https://www.bav.admin.ch/bav/de/home/glossar/finoev-fonds.html (2025. 03. 24.)
https://de.wikipedia.org/wiki/Fin%C3%B6V (2025. 12. 02.)
https://www.bav.admin.ch/bav/de/home/verkehrsmittel/eisenbahn/bahninfrastruktur/bahninfrastrukturfonds.html (2025. 03. 23.)
https://www.bav.admin.ch/de/bahninfrastrukturfonds-bif (2025. 12. 01.)
https://www.voev.ch/ (2025. 03. 23.)
Stephan Pfuhl, Dr. Martin Schenk, Heidrun Buttler, Daria Martinoni, Michael Schürch, Stefan Spiegel, Bruno Stehrenberger: Die nächste Optimierungsstufe im Schweizer Bahnsystem – Eisenbahn Revue International 10/2010
Meyer, A., Tyssen, C. Ein Konzert für unsere Kunden – Komplexitätsmanagement in der SBB AG – Unternehmerisches Management Herausforderungen und Perspektiven ISBN 978-3-258-07770–3
Nold, M., Büchel, B., Leutwiler, F., Lotz, S., Marra, A. D. Corman, F. (2022) Studie: Technologische Weiterentwicklung des Bahnsystems 2050 Im Auftrag des Bundesamtes für Verkehr (BAV), IVT, ETH Zurich. https://doi.org/10.3929/ethz-b-000554905
https://forumoevplanung.event.sbb.ch/de/ (2025. 03. 26.)
Die Rolle der Bahn in der Mobilität der Zukunft: Überlegungen der SBB – 20.06.2024 Forum ÖV-Planung, Annette Antz, SBB

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












