A közlekedési balesetek során kialakuló mentális problémák kezelésének gyakorlata
Absztrakt
A közlekedési balesetek esetén többnyire a fizikai sérülések kapnak hangsúlyt, miközben a pszichés következmények gyakran háttérbe szorulnak. A túlélőknél előfordulhat poszttraumás stressz, szorongás, alvászavar vagy a vezetéstől való tartózkodás. Kezelés nélkül ezek tartósan ronthatják az életminőséget, sőt a közlekedés biztonságát is veszélyeztethetik. A tanulmány bemutatja a traumák mentális hatásait és az ellátás hiányosságait.
Hivatkozások
Központi statisztikai Hivatal (KSH): Ös szefoglaló táblák (STADAT), 4.1.1.46. Közlekedési balesetek, https://www.ksh.hu/stadat_files/ege/hu/ege0061.html (2025.09.02.)
Maráczi, R. D. (2025) A közlekedési balesetekkel összefüggésbe hozható mentális következmények kezelése. In: III. Közlekedésbiztonsági Konferencia. Győr, pp.14–22.
Ádámné J. A. (2023) A közlekedési baleset okozása a következtében traumatizált gépjárművezetők járművezetési alkalmasságának alakulása az időmúlás függvényében. Doktori értekezés. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Rendészettudományi Doktori Iskola
Southwick, S., M., Yehuda, R, Wang, S. (1998). Neuroendocrine alterations in posttraumatic stress disorder. Psychiatric Annals, 28, pp. 435-442. https://doi.org/10.3928/0048-5713-19980801-07
Yehuda, R. (2000). Biology of posttraumatic stress disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 61,14-21.
Atkinson, Hilgard (2005). Pszichológia, Hardmadik átdolgozott kiadás. Osiris Kiadó, Budapest
Yehuda, R, Mcfarlane, A., C., Shaley, A. Y. (1998) Predicting the development of posttraumatic stress disorder from the acute response to a traumatic event. Biological Psychiatry, 44,1305-1313. https://doi.org/10.1016/s0006-3223(98)00276-5
A 2009.évi LXII. törvény – a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (https://njt.hu/) (2024.07.09.)
Csákó Beáta: Egészségügyi országprofil, 2023 – Képviselői Információs Szolgálat, 2024/32.
World Health Organization, 2021: Mental health atlas 2020, Member State Profiles
Copyright (c) 2025 Közlekedéstudományi Szemle

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












