Közúti vasúti pályán közlekedő kötöttpályás járművek közlekedésbiztonságának vizsgálata Szegeden

  • Csongor Horváth Széchenyi István Egyetem, Közlekedésépítési és Vízmérnöki Tanszék, Győr
  • Attila Borsos Széchenyi István Egyetem, Közlekedésépítési és Vízmérnöki Tanszék, Győr
  • Viktor Nagy Széchenyi István Egyetem, Anyagtudományi és Technológiai Tanszék, Járműipari Kutatóközpont, Győr
Kulcsszavak: kötöttpálya, közlekedésbiztonság, tram-train, szemkamera

Absztrakt

A bemutatott vizsgálat az 1-es és a 2-es villamos vonalának közös szakaszán 2022-ben történt balesetek relatív gyakoriságát és azok fontosabb körülményeit közli. Továbbá bemutatja az egyes kötöttpályás járművek közlekedésbiztonságára vonatkozó szemkamerás vizsgálatokat és azok eredményeit.

Hivatkozások

Horváth Cs., „A tram-train járművek közlekedésbiztonságának vizsgálata a szegedi közúti vasúti szakaszon”, MSc diplomamunka, Széchenyi István Egyetem, 2023.

Nagy I., Elek I., és Terhes S., 100 és a szegedi villamos, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. Szeged: SZKT : Szegedi Egyetemi Kiadó, 2008.

Nagy I., A Szegedi Közúti Vaspálya Részvénytársaság megalakulása előtt illetve után keletkezett dokumentumai: 1881-1884, 1884-1950. Szeged: Szemernet Kft., 2021, 2021.

Gyovai L., „Tram-train-üzemeltetés a pályafenntartás tükrében”. Elérés: 2023. március 24. [Online]. Elérhető: http://www.sinekvilaga.hu

R. Tóth G., „Csak Szegeden eredményes a villamosprojekt közbeszerzési pályázata Debrecen, Miskolc: álmukban csenget Délmagyarország, 2010. március (100. évfolyam, 50-75. szám), Hungaricana”, sz. 100/70, o. 7, márc. 2010.

MÁV-START Zrt., „Vasútvillamos üzem Szeged és Hódmezővásárhely között”, MÁV-START Zrt. Elérés: 2023. március 27. [Online]. Elérhető: https://www.mavcsoport.hu/mav-tart/bemutatkozas/tram-train-jarmubeszerzes-szegedhodmezovasarhely-viszonylatra

Engström J. és mtsai., „A conceptual framework and taxonomy for understanding and categorizing driver inattention”, European Commission. Directorate General for Communications Networks, Content & Technology; Bryssel, o. 44, 2013.

Lee J. D., „Dynamics of Driver Distraction: The process of engaging and disengaging”, Ann Adv Automot Med, köt. 58, o. 24–32, márc. 2014.

Lindsey D. T., Brown A. M., Reijnen E., Rich A. N., Kuzmova Y. I., és Wolfe J. M., „Color Channels, Not Color Appearance or Color Categories, Guide Visual Search for Desaturated Color Targets”, Psychol Sci, köt. 21, sz. 9, o. 1208–1214, szept. 2010, DOI: https://doi.org/bnjdsb

Kuhbandner C., Spitzer B., Lichtenfeld S., és Pekrun R., „Differential binding of colors to objects in memory: red and yellow stick better than blue and green”, Frontiers in Psychology, köt. 6, 2015, Elérés: 2023. október 18. [Online]. Elérhető: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2015.00231

Rajkai Cs., „Vizuális fixáció szerepének elektrofiziológiai vizsgálata a látókérgi aktivitás modulációjában”, 2007. [Online]. Elérhető: http://old.semmelweis.hu/wp-content/phd/phd_live/vedes/export/rajkaicsaba.d.pdf

Vetturi D., Tiboni M., Maternini G., és Bonera M., „Use of eye tracking device to evaluate the driver’s behaviour and the infrastructures quality in relation to road safety”, Transportation Research Procedia, köt. 45, o. 587–595, jan. 2020, DOI: https://doi.org/mssv

Nagy V. és mtsai., „Testing Road Vehicle User Interfaces Concerning the Driver’s Cognitive Load”, Land Transport, Vehicle and Railway Engineering, márc. 2023, DOI: https://doi.org/mssw

Megjelent
2024-06-15
Hogyan kell idézni
HorváthC., BorsosA., & NagyV. (2024). Közúti vasúti pályán közlekedő kötöttpályás járművek közlekedésbiztonságának vizsgálata Szegeden. Közlekedéstudományi Szemle, 74(3), 53-66. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2024.3.6
Folyóirat szám
Rovat
Közlekedésbiztonság - Közlekedési környezetvédelem