Személygépjárművekben utazók biztonsági öv használata 2023
Absztrakt
A közlekedésbiztonság teljesítménymutatói a közlekedésbiztonság javítása érdekében kifejtett tevékenység eredményességét mutatják meg. A mutatók a járművezetők magatartását jellemzik, így szemléltetve a közlekedők mindennapi közlekedési attitűdjét, viselkedését. A KTI 2023-ban új módszertan alapján mérte a mutatók alakulását a hazai közúthálózaton.
Hivatkozások
Lévai Zsolt (2019): Közlekedésbiztonság, Dialóg Campus Kiadó, Budapest, ISBN: 978-963-531-012-8
Holló Péter – Eksler, Vojtech – Zukowska, Joanna (2010): Road safety performance indicators and their explanatory value: A critical view based on the experience of Central European countries, Safety Science 48:9, 1142–1150. DOI: https://doi.org/dw7cgb
Evans, Leonard (1996): Safety-belt effectiveness: The influence of crash severity and selective recruitment, Accident Analysis & Prevention, 28:4, 423-433, DOI: https://doi.org/fftv49
Vivoda, Jonathon M. – Eby, David W. (2011): Handbook of Traffic Psychology, Academic Press, ISBN 9780123819840
Febres, Juan Diego - García-Herrero, Susana - Herrera, Sixto – Gutiérrez, J.M. – López-García, J.R. – Mariscal, Miguel A. (2020):. Influence of seat-belt use on the severity of injury in traffic accidents. European Transport Research Review, 12, 9. DOI: https://doi.org/mssz
Sivak, Michael – Schoettle, Brandon – Rupp, Jonathan (2010): Survival in Fatal Road Crashes: Body Mass Index, Gender, and Safety Belt Use, Traffic Injury Prevention, 11:1, 66-68. DOI: https://doi.org/dptsdm
McCratt, Anne T. – Northrup, Veronika Shabanova (2004): Factors related to seat belt use among fatally injured teenage drivers, Journal of Safety Research, 35:1, 29-38. DOI: https://doi.org/fb26nc
WHO (2011): Existence of a national seatbelt law, National Legislation, Seat-belt,
Lorini, C. – Pieralli, F. – Mersi, A. - Cecconi, R. – Garofalo, G. – Santini, M. G. – Bonaccorsi, G. (2014): Comparison of self-reported and observed prevalence of safety belt and helmet use in Florence, Ann Ig. 26:6, 499-506. DOI: https://doi.org/mss2
Borghebani, Rohallah - Dehghani, Seyyedeh Leila – Khanjani, Narges (2013): Safety belt use and its related factors: a study from Kerman, Iran, Payesh 2013; 12:2, 159-165.
Şimşekoğlu, Özlem - Lajunen Timo (2008): Social psychology of seat belt use: A comparison of theory of planned behavior and health belief model, Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 11:3, 181-191. DOI: https://doi.org/c7zcnj
Bragg, Barry W. E. – Finn, Peter (1985): Influence of safety belt usage on perception of the risk of an accident, Accident Analysis & Prevention, 17:1, 15-23. DOI: https://doi.org/ch4crb
Calisir, Fethi – Lehto, Mark R. (2002): Young drivers’ decision making and safety belt use, Accident Analysis & Prevention, 34: 6, 793-805. DOI: https://doi.org/bgkpmr
Van den Broek, B. – Aarts, L. - Silverans, P. (2022): Baseline report on the KPI Safety belt and Child restraint systems. Baseline project, Brussels: Vias institute
Yannis, G. – Laiou, A. – Vardaki, S. – Papadimitriou, E. – Dragomanovits, A. – Kanellaidis, G. (2011): Parameters affecting seat belt use in Greece, International Journal of Injury Control and Safety Promotion, 18:3, 189-197. DOI: https://doi.org/c85fmh
Holló Péter (2020): Biztonságiöv-viselési arányok Magyarországonés külföldön. Közlekedéstudományi Szemle, 70(6), 59–64. DOI: https://doi.org/j9xp
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.