A repülőtéri állóhelyek kiosztásának optimalizálása többcélú lineáris programozással
Absztrakt
A repülőtéri állóhelyek kiosztása többcélú optimalizálási folyamat, amely hatással van az üzemeltetés hatékonyságára, és gyors beavatkozást igényel változó körülményeknél (pl. késések kezelése kedvezőtlen időjárási körülmények esetén), különösen a forgalmas repülőtereken. A repülőtéri állóhelyek kiosztásának modellezése és optimalizálása jelentős tudományos alapú gazdasági eredmény.
Hivatkozások
Földes D. – Csiszár Cs.: Assessment Method for Individual Value of a Location, Transportation Research Procedia 2017/27 814-848 DOI: https://doi.org/k2rj
Kulcsár M. – Földes D. – Nagy S.: Determining the number of collection points for autonomous vehicle-based service using gravity model, Smart Cities Symposium Prague, Prága 2021. május 27-28. DOI: https://doi.org/k2rk
Dixit A – Jakhar S. K.: Airport capacity management: A review and bibliometric analysis, Journal of Air Transport Management, 2021/91 102010 DOI: https://doi.org/gpjnq6
Atkin J. A. D. – Burke E. K. – Ravizza S.: The Airport Ground Movement Problem: Past and Current Research and Future Directions, 4th International Conference on Research in Air Transportation, Budapest 2010. június 1-4.
Hanumantha G. J. – Arici B. T. – Sefair J. A. – Askin R.: Demand prediction and dynamic workforce allocation to improve airport screening operations, IISE Transactions, 2020/52 1324-1342 DOI: https://doi.org/k2rm
Mujica Mota M. – Zuniga C.: A simulationevolutionary approach for the allocation of check-in desks in airport terminals, 4th International Air Transport and Operations Symposium, Toulouse 2013. július.
Araujo E. G. – Repolho M. H.: Optimizing the Airport Check-In Counter Allocation Problem, Journal of Transport Literature, 2015/9 DOI: https://doi.org/k2rn
Atkin J. A. D. – De Maere G. – Burke E. K. – Greenwood J. S.: Addressing the Pushback Time Allocation Problem at Heathrow Airport, Transportation Science, 2013/47 584-602 DOI: https://doi.org/k2rp
Zhang M. – Huang Q. – Liu S. – Li H.: Multi-Objective Optimization of Aircraft Taxiing on the Airport Surface with Consideration to Taxiing Conflicts and the Airport Environment, Sustainability,
/11 6728 DOI: https://doi.org/gm88nj
Katsigiannis F. A. – Zografos K. G. – Fairbrother J.: Modelling and solving the airport slot-scheduling problem with multi-objective, multi-level considerations, Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 2021/124 102914 DOI: https://doi.org/k2rq
Günther T. – Hildebrandt M. – Fricke H. – Strasser M.: Contributions of advanced taxi time calculation to airport operations efficiency, Journal of Aerospace Operations, 2011/1 95-106 DOI: https://doi.org/k2rr
Weiszer M. – Chen J. – Stewart P.: A multiobjective genetic algorithm for solving the airport ground movement problem, 4th Carpathian logistics congress, Podbanske 2014. szeptember 24-26.
Kumar V. P. – Bierlaire M.: Multi‐objective airport gate assignment problem in planning and operations, Journal of Advanced Transportation, 2014/48 902-926 DOI: https://doi.org/k2rs
Hu J. – Morais H. – Sousa T. – Lind M.: Electric vehicle fleet management in smart grids: A review of services, optimization and control aspects, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 2016/59 1207-1226 DOI: https://doi.org/f79wqk
Zhao N. – Duan M.: Research on airport multi-objective optimization of stand allocation based on simulated annealing algorithm, Mathematical Biosciences and Engineering, 2021/18 8314-8330 DOI: https://doi.org/k2rt
Bagamanova M. – Mota M. M.: A multiobjective optimization with a delay-aware component for airport stand allocation, Journal of Air Transport Management, 2020/83 101757 DOI: https://doi.org/k2rv
Skorupski J. – Żarów P.: Dynamic management of aircraft stand allocation, Journal of Air Transport Management, 2021/90 101964 DOI: https://doi.org/gmqvvn
Guépet J. – Acuna-Agost R. – Briant O. – Gayon J. P.: Exact and heuristic approaches to the airport stand allocation problem, European Journal of Operational Research, 2015/246 597-608 DOI:
Babić O. – Teodorović D. – Tošić V.: Aircraft Stand Assignment to Minimize Walking, Journal of Transportation Engineering, 1984/110 55-66 DOI: https://doi.org/fsddcf
Dijk B. – Santos B. – Pita J.: The recoverable robust stand allocation problem: a GRU airport case study, OR Spectrum, 2019/41 615-639 DOI: https://doi.org/k2rx
IATA - International Air Transport Association (2022): Worldwide Airport Slot Guidelines (WASG), URL: https://www.iata.org/en/policy/slots/slotguidelines/ (2022. 01. 15.)
Anthonisse K. – Lageweg B.: Aircraftstand allocation at Schiphol Airport: a decision support system, DGOR/NSOR. Operations Research Proceedings, 1987 257 DOI: https://doi.org/k2rz
Anthonisse K. – Lageweg B.: Aircraftstand allocation at Schiphol Airport: an optimization procedure, DGOR/NSOR. Operations Research Proceedings, 1987 258 DOI: https://doi.org/k2r2
Qin Y. – Chan F. T. S.- Chung S. H. – Qu T. – Niu B.: Aircraft parking stand allocation problem with safety consideration for independent hangar maintenance service providers, Computers & Operations Research, 2018/91 225-236 DOI: https://doi.org/gcxsxw
Daş G. S. – Gzara F. – Stützle T.: A review on airport gate assignment problems: Single versus multi objective approaches, Omega, 2020/92 102146 DOI: https://doi.org/k2r3
Benlic U. – Burke E. K. – Woodward J. R.: Breakout local search for the multiobjective gate allocation problem, Computers & Operations Research, 2017/78 80-93 DOI: https://doi.org/f9g6j9
Du J. – Hu M. – Yin J. – Zhang W.: Multi-Objective Gate Allocation Problem Based on Multi-Commodity Network Flow Model, Applied Sciences, 2022/12 9849 DOI: https://doi.org/k2r4
Drexl A. – Nikulin Y.: Multicriteria airport gate assignment and Pareto simulated annealing, IIE Transactions, 2008/40 385-397 DOI: https://doi.org/fvb5gh
Bolat A.: Models and a genetic algorithm for static aircraft-gate assignment problem, Journal of the Operational Research Society, 2001/52 1107-1120 DOI: https://doi.org/df4t5g
Yang Y. – Gao Z.: Stochastic scheduling of ground movement problem integrated with taxiway routing and gate/stand allocation, IET Intelligent Transport Systems, 2022/16 1143-1163 DOI: https://doi.org/k2r5
Aktel A. – Yagmahan B. – Özcan T. – Yenisey M. M., Sansarccı E.: The comparison of the metaheuristic algorithms performances on airport gate assignment problem, Transportation Research
Procedia, 2017/22 469-478 DOI: https://doi.org/k2r6
https://opensolver.org/ (2023.03.04)
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












