HUMDA Zrt. (Hungarian Mobility Development Agency)'s driving safety communication activities in the context of their impact

  • Norbert Katona
Keywords: Road transport, road safety, marketing communication

Abstract

In 2021, a total of 14,233 road traffic accidents involving personal injuries occurred in Hungary, during which 18,599 people were injured and 544 people lost their lives. Sensitization and education related to traffic safety, which, when examined from the side of marketing communication, is related to the field of prevention communication campaigns, can also be well investigated along the dynamics of the actors' influence on each other. In general, it is visible about these campaigns that, on the one hand, they reflect well-defined topics and typically
serve a social and environmental purpose, while on the other hand, their target groups can be very diverse, moving along the scale of person-family-groupinstitution-country-group-of-country. The goal of this study to present and analyse the two national traffic safety actions and three national campaigns implemented by HUMDA Zrt. (Hungarian Mobility Development Agency) in recent years. The results of the case studies show that HUMDA's traffic safety campaigns are built on each other, and even the ideas, message and creative concepts of the second and third campaign concepts examined were largely based on feedback, so all of this is a good example of communication that flows in a very interactive way, from sender to receiver, then from receiver to sender.

References

Anderson, J., C. – Hakansson, H. – Johanson, J (1994).: Dyadic Business Relationships within a Business Network Context. Journal of Marketing, 58. (október 15.), 1–15.

Berne, E. (1984): Emberi játszmák. Gondolat Kiadó, Budapest, BERNE, E. (1999): Emberi játszmák. Lélekkontroll sorozat, Háttér Kiadó, Budapest

Berne, E. (1997): Sorskönyv. Háttér Kiadó, Budapest.

Berne, E. (1999): Emberi játszmák. Lélekkontroll sorozat, Háttér Kiadó, Budapest.

Bulanda, I., & Vavrečka, V. (2019). Perception of commercial advertising by generation Y in intentions of transaction analysis. In Marketing Identity-Offline Is the New Online. Conference Proceedings from the International Scientific Conference (pp. 454-470). DOI: https://doi.org/khjj

Chung, S. M. (2018). Use of Transactional Analysis as a Communication Model: An Assessment of Intergenerational Registered Nurses' Interactions (Doctoral dissertation, Kean University).

Czakó, K. (2015). Tranzakciók szerepe a kreatív iparágak hatásgyakorlásában. JELKÉP: KOMMUNIKÁCIÓ KÖZVÉLEMÉNY MÉDIA, (4), 9-19.

Czakó, K. (2020). A ritmus, mint a magyarázatok egységes kerete és a prevenciótörténet. DOI: https://doi.org/khjm, letöltve: http://real-eod.mtak.hu/8448/1/109_Ritmus_2018_anket_BELIV_IMPRIMATURA_FINAL _ONLINE.pdf, utolsó letöltés dátuma: 2022.12.31.

Czakó, K. (2020). Hálózatok véletlenszerű és célorientált megváltoztatása. DOI: https://doi.org/khjn, letöltve: http://realeod.mtak.hu/9392/1/243_halozat_2019_nov_anket.pdf, utolsó letöltés dátuma: 2022. 12. 31.

Czakó, K. (2022) Paradigmák és modellek a neveléstudományi megelőzésben. In: Paradigmaváltás a tudományok, a technika és az orvoslás körében. A Magyar Természettudományi Társulat tudománytörténeti kötetei (5). Magyar Természettudományi Társulat, Budapest, pp. 163-180. ISBN 978-615-80623-2-9

Czakó, K. (2022): Paradigmák és modellek a neveléstudományi megelőzésben. In: Paradigmaváltás a tudományok, a technika és az orvoslás körében. A Magyar Természettudományi Társulat tudománytörténeti kötetei (5). Magyar Természettudományi Társulat, Budapest, pp. 163-180. ISBN 978-615-80623-2-9

F. Várkonyi, Zs. (2008): Sors és sérülés. Mérték Kiadó, Budapest.

Fedor A., Huszti, É. (2016): Kutatásmódszertani kézikönyv. Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar. Letöltve: Kutatásmódszertani kézikönyv by dlcs - Issuu, utolsó letöltés dátuma: 2022. 10. 30.

Fodor. L. - Kriskó E. (2019): A hatékony kommunikáció alapjai. Noran Libro Kiadó.

Fogalomtár etikai szakosoknak (ELTE). Letöltve: http://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/index3cd9.html?option=com_tanelem&id_tanelem=475&tip=0 , utolsó letöltés dátuma: 2022. 10. 30.

Ghauri, P., Grønhaug, K. (2016): Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban, mersz.hu, Első magyar nyelvű digitális kiadás: 2016.

Gummesson, E. (1999). Total relationship marketing: experimenting with a synthesis of research frontiers. Australasian Marketing Journal, 7(1), 72-85. DOI: https://doi.org/frt8bq

Gyulavári T., Mitev A., Neulinger Á., Neumann- Bódi E., Simon J., Szűcs K. (2017): A marketingkutatás alapjai, mersz.hu, Első magyar nyelvű digitális kiadás: 2017.

Hivatkozva: Reeves, C: Marketing Mix and the Five Ms of Marketing, letöltve: https://www.gaebler.com/Marketing-Mix-andthe-Five-Ms-of-Marketing.htm, utolsó letöltés dátuma: 2022. 11. 01.

idézi Bérczessy, L. (2008): A marketingkommunikáció helye a társadalmi kommunikáció struktúrájában (Doktori Értekezés, Nyugat Magyarországi Egyetem)

Jármi, É. (2019). Az iskolai bántalmazás (bullying) megelőzése. Educatio, 28(3), 528-540.

Járó K. (ed.): (2011): A játszmák világa. Felfedezések a tranzakcióanalízis tájain. Háttér Kiadó, Budapest.

Járó, K. (ed.): (2005): Sors mint döntés. Az érzelmek felfedezése és felszabadítása. Helikon Kiadó, Budapest.

Józsa Zs. (2007): Játszmák a szervezetekben. In MÉSZÁROS A. (szerk.): Kommunikáció és konfliktusok kezelése a munkahelyen. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 215–230.

Juhász E. – Szamosi J. (2002): Bevezetés a tranzakcióanalízisbe. In Egészségpszichológia szigorlati témák. SOTE Testnevelési Főiskola, Budapest. 85–96.

Katona N. (2022): Kommunikációs kampányok szerepe a megelőzésben, In = Czakó K. (ed.). Csillagfényben: A neveléstudományi megelőzés: Preventor: A preventor funkció kapcsolata a neveléstudománnyal. (hatodik kötet) ISBN:9786155788857 pp. 12-28.

Katona N. (2023): Hogyan tervezzünk eredményes kampányokat (9. fejezet, p. 163). In = Katona, N. és Szabó, R.: Marketing- és PR-tevékenység az egészségügyben. Medicina Kiadó, Budapest. 2023. ISBN-978-963-226-870-5

Kotler, P. – Keller K., L. (2016): Marketingmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest. DOI: https://doi.org/khjp

Magyar, J. (2000): Fejleszthető-e kapcsolataink kultúrája? A tranzakcióanalízis a pedagógiában. In Alapok. Anonymus Alapítvány, Budapest. 219–231.

Malhotra, N., K. (2016): Marketingkutatás, mersz.hu, Első magyar nyelvű digitális kiadás: 2016.

Mazzetti, M. (2020). COVID‐19, political communication, and public health: A Transactional Analysis perspective. Psychotherapy and Politics International, 18(3), e1562. DOI: https://doi.org/khjq

Mészáros, A. (ed.) (2007): Kommunikáció és konfliktusok kezelése a munkahelyen. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.

Moorman, C., & Rust, R. T. (1999). The role of marketing. Journal of marketing, 63(4_ suppl1), 180-197. DOI: https://doi.org/khjr

Murray, H. (2021): Transactional Analysis - Eric Berne. Letöltve: https://www.simplypsychology.org/transactionalanalysis-eric-berne.html, utolsó letöltés dátuma: 2022. 11. 01.

Resch, M., & Bella, T. (2010): The cognitivebehavioral aspects of the personality of politicians. Orvosi hetilap, 151(3), 102-109. DOI: https://doi.org/dndsq7

Sipos K. (2018): Módszertani bemutató – a tranzakcióanalízis, letöltve: Módszertani bemutató – a tranzakcióanalízis - Mindset Pszichológia (mindsetpszichologia.hu), utolsó letöltés dátuma: 2022. 11. 01.

Spannraft, M. (2000): Könyvismertetés. Játszmák nélkül. Tranzakcióanalízis a gyakorlatban. Pszichoterápia, 9, 4. 327.

Szemán, D., & Karner, O. (2017): Tanácsadási modellek a felsőoktatási tanácsadásban– a hatalkalmas modell tapasztalatai. Alkalmazott pszichológia, 17(4), 105-128.

Letöltve: https://humda.hu/bemutatkozas, utolsó letöltés dátuma: 2022. 10. 30.

Letöltve: https://www.szelesut.hu/hireink/orszagos-kozlekedesbiztonsagiplakatkampanyt-indit-a-humda-1001/

Letöltve: https://humda.hu/aktualitasok/elso-es-masodik-osztalyos-tanuloknakszervez-orszagjaro-kozlekedesbiztonsagioktatasi-programsorozatot-a-humda-27 , utolsó letöltés dátuma: 2022. 12. 31.

Letöltve: https://humda.hu/esemenyek/humda-kozlekedesbiztonsagi-konferencia-2021-22 , utolsó letöltés dátuma: 2022. 12. 31.

Letöltve: https://humda.hu/aktualitasok/michelisz-norbertteles-talmacsigaborral-indit-kozlekedesbiztonsagikampanyt-a-humda-39 , utolsó letöltés dátuma: 2022. 12. 31.

Letöltve: Év végéig tartó országos közlekedésbiztonsági plakátkampányt indít a HUMDA , utolsó letöltés dátuma: 2022. 12. 31.

Letöltve: https://www.veol.hu/orszagvilag/2022/11/nem-vagy-egyedulmottoval-inditott-kozlekedesbiztonsagikampanyt-a-humda-video , utolsó letöltés dátuma: 2022. 12. 31.

Letöltve: www.itaaworld.org, utolsó letöltés dátuma: 2022.12-31.

Published
2023-10-15
How to Cite
KatonaN. (2023). HUMDA Zrt. (Hungarian Mobility Development Agency)’s driving safety communication activities in the context of their impact. Scientific Review of Transport, 73(5), 51-66. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2023.5.6
Section
Transport safety - Environmental protection in Transport