Automata vezetéstámogató rendszerekhez kapcsolódó kockázatok és a kezelésükre való felkészítés a gépjárművezető képzésben
Absztrakt
A vezetéstámogató rendszerekhez közlekedésbiztonsági előnyeik mellett kockázatok is társulnak. A gépjárművezetők felkészítése szükséges ezen kockázatok csökkentéséhez.
Hivatkozások
SAE J3016TM LEVELS OF DRIVING AUTOMATION https://www.sae.org/binaries/content/assets/cm/content/blog/sae-j3016-visual-chart_5.3.21.pdf
Driel, C., Beukel, A. P., Veders, N., Huijboom, C. (2019) Driver training and testing in the era of automated driving: Status quo and future directions. 13th ITS European Congress, Brainport, the Netherlands, 3-6 June 2019. https://rapptrans.de/wp-content/uploads/rapp_2019_its_prautocol-driver-training.pdf
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2019/2144 RENDELETE https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R2144&from=hu
New safety features in your car. European Commission https://ec.europa.eu/docsroom/documents/29343
Driver Assistance Systems: The ultimate guide to car safety tech. https://www.motor1.com/features/346112/driverassistance-systems-guide/
Levels of autonomous driving, explained. https://www.jdpower.com/cars/shoppingguides/levels-of-autonomous-drivingexplained#:~:text=An%20example%20of%20Level%202%20driving%20automation%20is,new%20hands-free%20partial%20driving%20automation%20technology%20from%20Ford
New Mercedes Drive Pilot challenges Tesla with Level 3 tech. https://www.autoblog.com/2022/03/20/mercedes-drive-pilot/
Beukel, A. P., Veders, N., Driel, C. J. G., Huijboom, C. (2019) Does the learner driver remain in control of assistance systems? 13th ITS European Congress, Brainport, the Netherlands, 3-6 June 2019. https://rapp-trans.de/wp-content/uploads/rapp_2019_its_prautocol-remainingcontrol.pdf
Spulber, A. (2016) Impact of automated vehicle technologies on driver skills. Michigan Department of Transportation, Center for Automotive Research. https://www.cargroup.org/wp-content/uploads/2017/02/IMPACT-OF-AUTOMATED-VEHICLETECHNOLOGIES-ON-DRIVER-SKILLS.pdf#:~:text=As%20driving%20functions%20become%20shared%20between%20drivers%20and,while%2C%20at%20the%20same%20t ime%2C%20performing%20secondary%20tasks
Sullivan, J.M., Flannagan, M.J., Pradhan, A.K. & Bao, S. (2016). Literature Review of Behavioral Adaptations to Advanced Driver Assistance Systems (Technical Report). Washington, D.C.: AAA Foundation for Traffic Safety. https://aaafoundation.org/wp-content/uploads/2017/12/BehavioralAdaptationADAS.pdf
Drivers Too Reliant on Advanced Driver-Assistance Systems, Research Finds. https://www.counterman.com/drivers-too-relianton-advanced-driver-assistance-systemsresearch-finds/
Behavioural adaptation and road safety: theory, evidence, and action. https://swov.nl/en/publicatie/behavioural-adaptationand-road-safety-theory-evidence-andaction
Driver Training Guidelines for Advanced Driver-Assistance Systems. https://safed.vtti.vt.edu/wp-content/uploads/2020/07/Driver-Training-Guidelines_2018.pdf
/2005. (IV. 21.) GKM rendelet.njt.hu/jogszabaly/2005-24-20-0L
TANTERVI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK a „B” kategóriás járművezető-képző tanfolyamok számára. https://vizsgakozpont.hu/uploads/2020/dokumentumok/47-tantervi-es-vizsgakovetelmenyek-b-kategoriasjarmuvezeto-kepzo-tanfolyamokszamara_2017-01-01-tol.pdf
Drexler, D., Takács, A., Nagy T., Haidegger, T. (2019) Handover Process of Autonomous Vehicles – Technology and Application Challenges. Acta Polytechnica Hungarica Vol. 16, No. 9, 2019 http://acta.uni-obuda.hu/Drexler_Takacs_Nagy_Haidegger_96.pdf
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.