Zöldebb gépjárműadózás Magyarországon
Absztrakt
A gépjárműhasználathoz kapcsolódó főbb adónemeket és egyéb állami díjakat, illetve mindezek EU-s és hazai szabályozását áttekintve készültek olyan javaslatok a magyar gépjármű-adórendszer fejlesztésére, amelyek lehetővé teszik a klímacélok hatékonyabb érvényesítését a költségvetési bevételek megtartása mellett. Mindezek együttesen olyan aktuális kérdéskört dolgoznak fel, amely a részeredmények mellett átfogó javaslatot is tartalmaz. Miután a Közlekedéstudományi Szemle napi aktualitásokkal viszonylag ritkán foglalkozik így napjaink egyik legfontosabb kérdéskörének gazdaságpolitikai feldolgozása különös jelentőséggel bír.
Hivatkozások
Kövesdi István – Horváth Balázs (2021): A közlekedés államháztartási bevételei és kiadásai 2004-2019. között, XI. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia – Győr, pp.178-190.
A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának. Fenntartható és intelligens mobilitási stratégia – az európai közlekedés időtálló pályára állítása. Brüsszel, 2020.12.9. COM(2020) 789 final https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX:52020DC0789
Schroten, A. et al. (2019): Transport taxes and charges in Europe – An overview study of economic internalisation measures applied in Europe, CE Delft https://doi.org/jsbq
ACEA Tax Guide 2021, European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), Brussels, 2021 https://www.acea.auto/publication/acea-tax-guide-2021/
Helmers, Eckhard – Dietz, Johannes – Weiss, Martin (2020): Sensitivity Analysis in the Life-Cycle Assessment of Electric vs. Combustion Engine Cars under Approximate Real-World Conditions,
Sustainability 2020, 12(3), 1241; https://doi.org/jsbq
Transport & Environment (2020): How clean are electric cars? - T&E’s analysis of electric car lifecycle CO₂ emissions https://www.transportenvironment.org/discover/how-clean-are-electric-cars/
A Tanács 2003/96/EK irányelve (2003. október 27.) az energiatermékek és a villamos energia közösségi adóztatási keretének átszervezéséről https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A02003L0096-20180915
Javaslat: A Tanács irányelve az energiatermékek és a villamos energia uniós adóztatási keretének átszervezéséről, COM(2021) 563 final https://eur-lex.europa.eu/legal-content/hu/TXT/?uri=CELEX%3A52021PC0563
Irány az 55%! https://www.consilium.europa.eu/hu/policies/green-deal/fit-for-55-the-eu-plan-for-a-green-transition/
Sgaravatti Giovanni – Tagliapietra, Simone – Zachmann, Georg (2021): National policies to shield consumers from rising energy prices, Bruegel Datasets, first published 4 November 2021
Az Európai Parlament és a Tanács 1999/62/EK irányelve (1999. június 17.) a járművekre egyes közúti infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A01999L0062-20220324
A Tanács irányelve a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló 1999/62/ EK irányelvnek a gépjárműadóztatásra vonatkozó egyes rendelkezések tekintetében történő módosításáról, COM(2017) 276 final 2017/0115 (CNS) Javaslat https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A52017PC0276
Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/362 irányelve (2022. február 24.) az 1999/62/EK, az 1999/37/EK és az (EU) 2019/520 irányelvnek a gépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjak tekintetében való módosításáról https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A32022L0362
KTI (2020): Szakértői javaslat a használt gépjármű import környezetbarátabbá tételéről, KTI, Budapest, 2020. május
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.