Közlekedésre felkészítés az óvodákban
Absztrakt
A gyermek közös kincsünk, a jövőnk záloga. A gyermekek nevelésén, a beléjük fektetett energiákon múlik a jövő társadalma. A középtávon végrehajtandó főbb közlekedésbiztonsági feladatokat tartalmazó Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramok – illeszkedve az európai közlekedésbiztonsági programok célkitűzéseihez – is az egyik legfontosabb területként kezelik a gyermekek közlekedésre felkészítését.
Hivatkozások
Gupta, R. P-S., de Wit, M. L., McKeown D. “The impact of poverty on the current and future health status of children”, Paediatrics & Child Health, 12(8), o. 667-672, 2007. DOI: https://doi.org/gg7j8p
Tomison, A. M. “A history of child protection : back to the future?”, Family Matters, 60, o. 46–57, 2001. https://search.informit.org/doi/10. 3316/ielapa.745827033489610
Koen, M., Leal Filho, W., Pretorius R., de Sousa, L. O. “Sustainable Future for Early Childhood: Applying the African Ubuntu Philosophy to Contribute to the Holistic Development of Young
Children”, Sustainable Development in Africa: Fostering Sustainability in one of the World’s Most Promising Continents, Cham, Springer International Publishing, 2021, o. 131–146. DOI: https://doi.org/hrhv
Nanquil, L. M., Sawalmeh, M. H., Domingo, A. G., Tanjente, M. P. Y. “Trends, Issues, and Challenges on Early Childhood Programs: Shaping Sustainable Future for Children” British Journal of Teacher Education and Pedagogy, 1(1), o. 14–18, 2022. DOI: https://doi.org/hrhw
Zeiske, N., Venhoeven, L., Steg, L., van der Werff, E. “The Normative Route to a Sustainable Future: Examining Children’s Environmental Values, Identity and Personal Norms to Conserve Energy”, Environment and Behavior, 53(10), o. 1118–1139, 2021. https://doi.org/hrhx
Abelson, P. H. “Preparing Children for the Future”, Science, 274(5294), o. 1819–1819, 1996. DOI: https://doi.org/dwzd3n
Cahill, M., Ruben, T., Winn, S. “Children and transport: travel patterns, attitudes and leisure activities of children in the Brighton area”, Health and Social Policy Research Centre, Report, 96(4), 1996.
Van Acker, V., Mulley, C., Ho, L. “Impact of childhood experiences on public transport travel behaviour”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 130, o. 783–798, 2019. DOI: https://doi.org/gm4gqt
Felelősséggel a Közlekedőkért Alapítvány, “Kresz-suli a közlekedő gyerekek iskolája - KRESZ program, oktatóeszközök és jelzőlámpák”, [online] URL: https://kresz-suli.hu/ (elérés 2022. február 28.)
Generali a Biztonságért Alapítvány, “KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG”, [online] URL: https://alapitvany.generali.hu/programok/kozlekedesbiztonsag (elérés 2022. február 28.)
Mercedes-Benz Group, “MobileKids: Fit for traffic together”, [online] URL: https://group.mercedes-benz.com/sustainability/corporate-citizenship/around-the-world/mobilekids.html (elérés 2022. február 28.)
Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság, “Ovi-Zsaru program”, 2019, [online] URL: https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes/ifjusagvedelem/ovi-zsaru-program-2 (elérés
február 28.)
Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság, “Páriban az OviZsaru”, 2020, [online], URL: https://www.police.hu/hu/hirekes-informaciok/bunmegelozes/aktualis/pariban-az-ovizsaru (elérés 2022. február 28.)
Leppikangas, K. “How the education campaign for russian drivers was met”, Reports and memoranda of the ministry of transport and communcations, B(19/1999), 1999, https://trid.trb.org/view/708502
Arbogast, K. B., Durbin, D. R., Cornejo, R. A., Kallan, M. J., Winston, F. K. “An evaluation of the effectiveness of forward facing child restraint systems”, Accident Analysis & Prevention, 36(4) , o. 585 589, 2004. DOI: https://doi.org/fbhvzt
Rice, T. M., Anderson, C. L. “The Effectiveness of Child Restraint Systems for Children Aged 3 Years or Younger During Motor Vehicle Collisions: 1996 to 2005”, American Journal of Public
Health, 99(2), o. 252–257, 2009. DOI: https://doi.org/c74m29
Isaksson-Hellman, I., Jakobsson, L., Gustafsson, C., Norin, H. “Trends and effects of child restraint systems based on volvo’s swedish accident database”, SAE Publication p-316. Child occupant
protection 2nd symposium proceedings, 1997, Orlando, Florida, USA https://trid.trb.org/view/635470
National Highway Traffic Safety Administration, “Traffic safety facts 2002: children” Washington, DC, 2002
Jankó, D. “A 2021-2030 közötti évekre tervezett EU közlekedésbiztonsági akcióprogram irányelvei, célkitűzései és ezek hazai elfogadhatósága”, Közlekedéstudományi Szemle, 69(6), o. 56-65. 2019. DOI: https://doi.org/hrhz
Holló, P., Véssey, T. “Néhány közlekedésbiztonsági teljesítménymutató alakulása 2015 végén”, Közlekedésbiztonság, 1, o. 13–15, 2016.
Adminaite, D., Jost, G., Stipdonk, H., Ward, H., Calinescu, T. “Reducing Child Deaths on European Roads (PIN Flash Report 34)”, ETSC, 2018 [22] KTI Nonprofit Kft. “Az ÉLET ÚTON program
célcsoportjai jellemzőinek meghatározása a sajátosságok, következtetések és korlátok alapján”, Budapest, 2011.
ETSC “Key principles for traffic safety and mobility education”, ETSC, 2020
ETSC “LEARN! – Leveraging Education to Advance Road Safety Now!” [online] URL: https://www.trafficsafetyeducation.eu/ (elérés 2022. február 28.)
Mütze, F., De Dobbeler, W. “The status of traffic safety and mobility education in Europe”, ETSC, 2019
Európai Bizottság, “A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK, A TANÁCSNAK, AZ EURÓPAI GAZDASÁGI ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁGNAK ÉS A RÉGIÓK BIZOTTSÁGÁNAK, EURÓPA MOZGÁSBAN, Fenntartható mobilitás Európában: biztonságos, összekapcsolt és tiszta közlekedés”, Brüsszel, 2018
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












