A magyarországi útdíjfizetési rendszer változásai, és ezek várható hatása a közúti fuvarozással foglalkozó vállalkozások költségeire alternatív meghajtások esetén

  • Adrienn Boldizsár Neumann János Egyetem, GAMF Műszaki és Informatikai Kar, Informatika Tanszék; KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft., Közlekedésfejlesztési Kutatóközpont
  • Ádám Török KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft., Közlekedésfejlesztési Kutatóközpont
  • Norina Szander KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft., Közlekedésfejlesztési Kutatóközpont; Gábor Dénes Egyetem
Kulcsszavak: általános gazdasági érdek, közszolgáltatás, közérdek, társadalmi érdek, összeütközések, szolgáltatási szerződés típusok

Absztrakt

A közúti áruszállításhoz kapcsolódóan az infrastruktúra használatáért fizetendő díjak mellett a környezetterhelés mértékével összefüggő tételek megjelenése a jogalkotó szándéka szerint olyan ösztönző feltételeket teremt, amelyek hatására a közúti áruszállításban érdekelt vállalkozások felülvizsgálják a korábbi időszakban alkalmazott amortizációs stratégiájukat, és esetleg a környezetet kevésbé terhelő megoldások irányába mozdulnak el. A környezetbarát üzemű járművek beszerzését megfelelően támogató állami felelősségvállalással összekapcsolva ez a folyamat áttörést hozhat: sikerrel járulhat hozzá a klímavédelmi törekvésekhez, élénkítheti a környezetbarát járművek piacát, és ezzel növelheti az európai és a hazai gazdaság teljesítőképességét.  Ezen célok elérése érdekében 2024. január 1-től jelentősen megváltozott a hazai útdíjrendszer, követve az EU-s irányelveket. Új tengelykategória került bevezetésre, bővült a díjköteles hálózat, valamint a forgalomból eredő lokális környezetterhelés
(légszennyezés, zaj) külsőköltség-díját is tartalmazza a fizetendő útdíj. Mindebből kiindulva jelen cikkben azt elemezzük, hogy az útdíj tételek változása, valamint az egyre inkább magának utat törő alternatív, kibocsátásmentes technológiákra való átállás hogyan hathat 10 éves időtávban a fuvarozó vállalkozások működési költségeire. 

Megjelent
2025-06-20
Hogyan kell idézni
BoldizsárA., Török Ádám, & SzanderN. (2025). A magyarországi útdíjfizetési rendszer változásai, és ezek várható hatása a közúti fuvarozással foglalkozó vállalkozások költségeire alternatív meghajtások esetén. Közlekedéstudományi Szemle, 75(3), 14-25. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2025.3.2