A közösségi közlekedési hálózat központiságának hatása Budapest városszerkezetére
Absztrakt
A közlekedési hálózatok kulcsfontosságú szerepet játszanak a városi területek alakulásában, befolyásolva azok jelentőségét és a település szerkezetét. E tanulmányban a közösségi közlekedési hálózat vizsgálatával a központiságot értékeltük Budapesten. A hálózati központisági mutatókat a közelség-, a közöttiség-, az egyenesség- és a fokszám-központiság alkalmazásával elemeztük. A mutatókat összekapcsolva azonosítottuk a magas központiságú területeket, a lehetséges jövőbeli központokat, továbbá a tágabb szerkezeti perspektíva érdekében kiszámítottuk az egyes kerületek átlagos központisági szintjeit is. A kutatás módszertani szempontból új megközelítést kínál bármely város számára, Budapest esetében pedig gyakorlati – várostervezési, mobilitásfejlesztési – szempontból is hasznosítható eredményeket mutat be.
Hivatkozások
U., Rydningen, R. C., Høynes, L. W., Kolltveit (2019) ‘OSLO 2019: A CAR-FREE CITY CENTRE’, presented at the Sustainable Development and Planning IX, Bristol, UK, Jun. 2017, 3–16. DOI: https://doi.org/10.2495/SDP170011
C., Macharis, I., Keseru (2018) Rethinking mobility for a human city, Transport Reviews, 38(3), 275–278, DOI: https://doi.org/10.1080/01441647.2018.1423612
X., Dou, M., Jian, C., Guo, J., Cao (2023) Estimation of the aggregation degree of public transport use among elderly people based on urban built environment. Journal of Transport Geography, 112, 103707, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103707
G., Giuliano, K. A., Small (1993) Is the Journey to Work Explained by Urban Structure?, Urban Studies, 30(9), 1485–1500,
W., Alonso (1964) Location and Land Use: Toward a General Theory of Land Rent. Joint Center for Urban Studies of the Massachusetts Institute of Technology and Harvard University. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674730854
V. V., Natalia, D., Heinrichs (2019) How to Define Urban Centres: Concepts Overview and Propose Indicators, Transportation Research Procedia, 41, 150–154, DOI: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.09.027
J., Malczewski (2009) Central Place Theory, in International Encyclopedia of Human Geography, R., Kitchin, N., Thrift, Eds., Elsevier, 26–30. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-008044910-4.01042-7
C., Alexander (1965) A City is not a Tree.
M. J., Holian (2019) Where is the City’s Center? Five Measures of Central Location, Cityscape, 21(2), 213–226,
M., Kii, A., Peungnumsai, V., Vichiensan, H., Miyazaki (2019) Effect of Public Transport Network on Urban Core and the Future Perspective in Bangkok, Thailand, 2019 First International Conference on Smart Technology & Urban Development (STUD), IEEE, 1–5. DOI: https://doi.org/10.1109/STUD49732.2019.9018769
J.-P., Rodrigue (2020) The Geography of Transport Systems, 5th ed. Routledge, DOI: https://doi.org/10.4324/9780429346323
F. L., Néchet (2012) Urban spatial structure, daily mobility and energy consumption: a study of 34 European cities, Cybergeo, DOI: https://doi.org/10.4000/cybergeo.24966
Z., Neal (2011) Differentiating Centrality and Power in the World City Network, Urban Studies, 48(13), 2733–2748, DOI: https://doi.org/10.1177/0042098010388954
S., Rahma, P. O. Z., Tamin, Z. F., Saraswati, M. Z., Ibad (2021) Urban Network in Sumatra Island, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 830(1), 012091, DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/830/1/012091
S., Porta, E., Strano, V., Iacoviello, R., Messora, V., Latora, A., Cardillo, F., Wang, S., Scellato (2009) Street Centrality and Densities of Retail and Services in Bologna, Italy, Environment and Planning B: Urban Analytics and City Science, 36(3), 450–465, DOI: https://doi.org/10.1068/B34098
E., Miranda, J. B., e Silva, A. R., da Costa (2020) Emergence and Structure of Urban Centralities in a Medium-Sized Historic City, SAGE Open, 10(3), 2020, DOI: https://doi.org/10.1177/2158244020930002
J., Gutierrez (2009) Transport and Accessibility, in International Encyclopedia of Human Geography (vol11), N., Castree, M., Crang, M., Domosh, Eds., Elsevier, 410–417. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-008044910-4.01030-0
Budapest Főváros Önkormányzata, BKK Budapesti Közlekedési Központ, Balázs Mór Plan: Budapest Mobility Plan - Volume 1: Objectives and Measures. 2019. URL: https://bkk.hu/downloads/6386/DlQmVC-98kefRmUWLj4SQQ==
B., Bakó, Z., Berezvai, P., Isztin, K. M., Nagy (2022) The effect of public transport disruption on bicycle usage. Evidence from a natural experiment in Budapest, Acta Oeconomica, 72(1), 123–135, DOI: https://doi.org/10.1556/032.2022.00007
A., Jaber, L. A., Baker, B., Csonka, (2022) The Influence of Public Transportation Stops on Bike-Sharing Destination Trips: Spatial Analysis of Budapest City, Future Transportation, 2(3), 688–697, DOI: https://doi.org/10.3390/futuretransp2030038
B., Hussain, M. M., Zefreh, A., Torok (2018) Designing the Appropriate Data Collection Method for Public Transport Passenger Satisfaction Analysis, International Journal of Traffic and Transportation Engineering, 8(2), 177–183, DOI: https://doi.org/10.7708/ijtte.2018.8(2).03
W. Q., Al-Salih, D., Esztergar-Kiss (2021) An Analysis of the Impact of Activity Characteristics and Individual Characteristics on the Transport Mode Choice: A case Study of Budapest city, Hungary, in 2021 The 9th International Conference on Information Technology: IoT and Smart City, 561–568. DOI: https://doi.org/10.1145/3512576.3512671
J., Hamadneh, A., Jaber (2023) Modeling of intra-city transport choice behaviour in Budapest, Hungary, Journal of Urban Mobility, 3, 100049, DOI: https://doi.org/10.1016/j.urbmob.2023.100049
G., Pintér, I., Felde (2022) Commuting Analysis of the Budapest Metropolitan Area Using Mobile Network Data, International Journal of Geo-Information, 11(9), 466, DOI: https://doi.org/10.3390/ijgi11090466
M., Mainguenaud, X. T., Simatic (1992) A data model to deal with multi-scaled networks, Computers, Environment and Urban Systems, 16(4), 281–288, DOI: https://doi.org/10.1016/0198-9715(92)90009-G
S., Porta, V., Latora, F., Wang, S., Rueda, E., Strano, S., Scellato, A., Cardillo, E., Belli, F., Càrdenas, B., Cormenzana, L., Latora (2011) Street Centrality and the Location of Economic Activities in Barcelona, Urban Studies, 49(7), 1471–1488, DOI: https://doi.org/10.1177/0042098011422570
R., Prieto-Curiel, A., Schumann, I., Heo, P. Heinrigs (2022) Detecting cities with high intermediacy in the African urban network, Computers, Environment and Urban Systems, 98, 101869, DOI: https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2022.101869
P. V., Marsden (2005) Network Analysis. Encyclopedia of Social Measurement, 819–825. DOI: https://doi.org/10.1016/B0-12-369398-5/00409-6
P., Baji, M., Berki, É., Izsák (2018) Transformation processes of the city center of Budapest: from historical development to the new economy, Espaço e Economia, 13, DOI: https://doi.org/10.4000/espacoeconomia.5049
A. K., Losonczy, A., Orbán, M., Benkő (2022) Contemporary Decentralized Development of a Centrally Planned Metropolis: The Case of Budapest, Urban Planning, 7(3), DOI: https://doi.org/10.17645/up.v7i3.5426
C., Kanyou, E., Kouokam, Y., Emvudu (2022) Structural network analysis: Correlation between centrality measures, in CARI 2022, HAL, URL: https://hal.science/hal-03714191/document
H., Badia (2020) Comparison of Bus Network Structures in Face of Urban Dispersion for a Ring-Radial City’, Networks and Spatial Economics, 20(1), 233–271, DOI: https://doi.org/10.1007/s11067-019-09474-5
Z., Kovács, T., Egedy, Z., Földi, K., Keresztély, B., Szabó (2007) Budapest: From state socialism to global capitalism. Pathways to creative and knowledge-based regions. University of Amsterdam, Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt), URL: https://hdl.handle.net/11245/1.427772
C., Tamás, L., Tibor (2016) Settlement Morphology of Budapest. Springer, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-28364-7
A.K., Losonczy, M., Benkő, A., Orbán (2023) Öt Kelet-Közép-Európai főváros központrendszerének összevetése fejlesztési terveik alapján, Földrajzi Közlemények, 147(3), DOI: https://doi.org/10.32643/fk.147.3.5
H., Kok, Z., Kovács (1999) The process of suburbanization in the agglomeration of Budapest, Netherlands journal of housing and the built environment, 14(2), 119–141, DOI: https://doi.org/10.1007/BF02496818
Copyright (c) 2025 Közlekedéstudományi Szemle

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












