Az elektromobilitás és az autonóm járművekre épített mobilitási szolgáltatás tervezése és üzemeltetése
Absztrakt
A járműtechnológiai, az energetikai és az infokommunikációs fejlesztések következtében egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos meghajtású és az autonóm (önvezető) közúti járművek köré épített mobilitási szolgáltatások. Bár a technológiai fejlődés sok esetben választ ad a társadalmi és a fenntarthatósági kihívásokra, azonban gyakran újabb kihívásokat is előidéz. A közlekedési módok átalakulnak, a szokások megváltoznak, az épített környezet, a közlekedési, energetikai, telematikai infrastruktúra átalakul. A megjelenő változatos és
kombinált szolgáltatási formák minden eddiginél összetettebb rendszertervezési és újszerű üzemeltetési módszereket igényelnek. A cikk rendszer- és folyamatszemléletben foglalja össze az elektormobilitás és az autonóm járművek köré épített mobilitási szolgáltatás tervezési és üzemeltetési alapelveit és megoldási módjait a várható legjelentősebb hatásokkal együtt. A tárgyalás során az üzemeltetői és az utazói szempontok is megjelennek. A cikk összeállítását az adott területeken elért kutatási eredmények tették lehetővé.
Hivatkozások
Szalay, Zs., Nyerges, Á., Hamar, Zs., Hesz, M. (2017) Technical Specification Methodology for an Automotive Proving Ground Dedicated to Connected and Automated Vehicles. Periodica Polytechnica Transportation Engineering. Vol. 45. No. 3. pp. 168-174. DOI: http://doi.org/cxk3
Csiszár, Cs., Csonka, B., Földes, D. (2019) Innovative Passenger Transportation Systems könyv, Akadémia Kiadó, Budapest, ISBN 978 963 059 941 2
Gong, L., Fu, Y., Li, Z. (2016) Integrated planning of BEV public fast-charging stations. The Electricity Journal. Vol. 29. No. 10. pp. 62-77. DOI: http://doi.org/ch7s
Upchurch, C., Kuby, M. (2010) Comparing the p-median and flow-refueling models for locating alternative-fuel stations. Journal of Transport Geography. Vol. 18. pp. 750-758. DOI: http://doi.org/d9pk5x
Shirmohammadli, A., Vallée, D. (2017) Developing a location model for fast charging infrastructure in urban areas. International Journal of Transport Development and Integration. Vol. 1. No. 2. pp. 159-170. DOI: http://doi.org/cxk4
Zhuangli, H., Canbing, L., Yijia C., Baling, F., Lina, H., Mi, Z. (2014) How Smart Grid Contributes to Energy Sustainability. Energy Proceida. Vol. 61. pp. 858-861. DOI: http://doi.org/cxk5
Sulabh, S., Nadia, A. (2018) Stochastic charging of electric vehicles in smart power distribution grids. Sustainable
Cities and Society. Vol. 40. pp. 91-100. DOI: http://doi.org/cxk6
Csepinszky, A., Giustiniani, G., Holguin, C., Parent, M., Falment, M., Alessandrini, A. (2017) Safe Integration of Fully Automated Road Transport Systems in Urban Environments: The Basis for the Missing Legal Framework. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. Vol. 2489. DOI: http://doi.org/cxk7
Krueger, R., Rashidi, T.H., Rose, J.M. (2016) Preferences for shared autonomous vehicles. Transportation Research Part C: Emerging Technologies. Vol. 69. pp. 343–355. DOI: http://doi.org/f84c8b
Zhang, R., Spieser, K., Frazzoli, E., Pavone, M. (2015) Models, algorithms, and evaluation for autonomous Mobilityon-demand systems. American Control Conference (ACC), July, Chicago, USA. DOI: http://doi.org/cxk8
Csiszár, Cs., Földes, D. (2018) Operational Model and Impacts of Mobility Service based on Autonomous Vehicle.
nternational Conference on Traffic and Transport Engineering (ICTTE), 17-28 September, Belgrade, Serbia
Gruel, W., Stanford, M. (2016) Assessing the long-term effects of autonomous vehicles: a speculative approach.
Transportation Research Procedia. Vol. 13. pp. 18-29. DOI: http://doi.org/gdgzxs
Waldrop, M.M. (2015) Autonomous vehicles: no drivers required. Nature. Vol. 518. No. 7537. pp. 20-23. DOI: http://doi.org/gfgq87
Pereira, A.M., Anany, H., Pribyl, O., Prikryl, J. (2017) Automated Vehicles in Smart Urban Environment: A Review.
Smart City Symposium (SCSP), 25-26 May, Prague, Czech Republic DOI: http://doi.org/cxk9
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.